Gå til innhold
Arkivverket

[#20838] Immigranter


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Det er veldig mye etterlysning etter emigranter, og folk som reiste fra landet. Men finnes det protokoller på immigranter, og er det mulig å låne dem på fjernlån, eller må man til statsarkivet ? Er det noen mulighet for at immigrantprotokoller kommer tilgjengelig på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hanne, det finnes ikke så mye som er gammelt nok til å kunne legges ut på internett oå grunn av personvernet. I bokverket Norsk innvandringshistorie bd. 2-3 (2003) finner du opplysninger om hvilke kildeserier som eksisterer (passkontroller, søknader om statsborgerskap etc.). Fra tiden før 1814 er det enda mindre, og noe av dette finner du her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk for hjelpen. Den perioden jeg er mest ute etter er 1850-1900. Så den skulle vel ikke være stoppet av personvernet skulle jeg tro. Skal se hva jeg finner på de lenkene jeg fikk anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Østfold Historielag har laget en database over svenskeinnvandringen, ikke minst i perioden 1850-1900. (Denne basen skulle med tiden bli offentlig, også på nettet, har jeg hørt.) Utover dette er det lite data tilgjengelig om innvandring 1850-1900. I Riksarkivet inneholder et privararkiv materiale på den tyske innvandringen i denne perioden. Ellers så må arkivseriene brukes, slik som Norsk innvandringshistorie viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.