Gå til innhold
Arkivverket

[#20947] Påskenøtt - Melhus/Selbu/Haltdalen/Stjørdal


Gjest A Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest A Rønning

Jeg skal til fjells, men kanskje dere vil ha ei påskenøtt? Det gjelder en av tippene mine, Eli (Ellen?) Hansdatter, født ca 1763/64, død 1824 Melhus. Hun ble gift i 1787 (står i bygdebok for Melhus) med Ellev Tronsen (1762-1819). Ellev var sønn av Tron Ellevsen Larshus fra Rennebu, som bodde på Tronsaunet i Haltdalen og Kari Jonsdatter, datter av Jon Gunnarsen på Bakken i Selbu og Mali Gudbrandsdtr Ramlo fra Haltdalen.Ellev og Eli hadde bl.a. ei datter kalt Sollaug. Dette navnet tror jeg hun kan ha fått fra Eli sin familie. Dette navnet er sjeldent og i sterk grad knyttet til Stjørdalsområdet (god forbindelse mellom Selbu og Stjørdal). Det er forresten også mange 'Solo' i Orkdalen i 1801. Det var forresten også 6 stk i Melhus. Foruten Sollaug f 1793 på Rønningen i Melhus, hadde de Hans f ca 1788 (bodde i København i 1820), Tron, som i 1820 var i Nordlandene, Ellen f ca 1800 og 'mi' Kari f ca 1790 på Rønningen. De er her i 1801: LenkeEr det noen som kan finne opplysninger om denne Eli (kanskje Ellen) Hansdatter f ca 1763/64, gift 1787 og død i Melhus 1824, så blir jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Det står forresten noe rart i folketellingen jeg viste til LenkePå linja over Ellev, står: Eli Larsdtr (62) er 'Konens og huusbondens moder'. Dette har jeg ikke lagt merke til før. Kan dette kanskje vise til 'mi' Eli Hansdtr? Da må hun i tilfelle ha en annen far en husbonden på toppen av sida, og det er vel mulig, da Eli Larsdtr var enke for 2. gang. Et lite problem er at det er bare 1 år mellom Eli Hansdr og Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

...nei, jeg ser at det andre steder i Melhus også blir skrevet 'konen' om enker, se her f.eks.: Lenke...så påskenøtta ligger der like hel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

...dessuten så står det ikke 'konens', men 'konen', og nå skal jeg ikke rote det til, så glem de siste innleggene, og konsentrer om det første! GOD PÅSKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

...men bare en ting til fra FS: Det er en Hans Olsen og ei Soloe Hansdtr som gifter seg 16.10.1748 i Stjørdal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Sollaug Hansdt. blir visstnok født i Stjørdal i 1758(FS). Faren heter Hans Bremsset.Så derfor lurte jeg bare på om Hans Bremsset kunne være den Hans som ble gift i 1748 med Soloe Hansdt. Det er i det minste et gårdsnavn å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest A Rønning

Takk Berit - på Bremsæt gård (Skatval) finner jeg i 1801 Hans Hansen, kaarmann og 77 år (gift for 2. gang med Mali Johansdtr). Dersom dette er han som fikk datteren Sollaug i 1758, så passer ikke farsnavnet med den Hans Olsen som ble gift i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I Stjørdalsboka bind 4 (Skatval herad) finner jeg på s. 705 under gården Bremset (69-1):Hans Olsen Arnstad (1725-1817), gift første gang med Sollaug Hansdtr Skatval (1725-55), gift andre gang med Mali Jonsdtr Auran (1733-1812). Ei datter av Hans er Sollaug, f. 1758, gift med Arnt P. Vikan (Stjørdal).Resten av Hans' barn er Kari (Oppauran), Ola (Auran), Johan, Mali (Fiskvik), Hans (Bremset), Ingeborg (Voll), Halvor (Voll), Mali (Fiskviksve) og Marit (Velvang). I tillegg var det fem barn som oppgis å ha dødd i ung alder (navn ikke nevnt i bygdeboka).Sollaug og Solo/Sollo ser ut til å ha vært brukt om hverandre. Hvis navnet Solo er brukt både i Orkdalen og Melhus, kan forbindelsen like gjerne ligge den veien som til Stjørdalsbygdene.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.