Gå til innhold
Arkivverket

[#20971] Even Estenstad


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Even Estenstad drev som vognmann i Kabelvåg. Sammen med sin kone Eli bygde han hus i Konjakkgata i Kabelvåg i 1883. Her bodde de helt til huset brant i 1927. I følge ft. 1900 var Estenstad født i Melhus, Sør-Trøndelag i 1840, mens koa Eli var født i Børsen, S.T. 1850. I ft. 1865 finner jeg en ved navn Even Estenstad i Melhus, han var da 3 år, og det passer dårlig med fødselsår 1840. I ft. 1875 finner jeg ikke Even Estenstad, så da har han sannsynligvis brukt et annet etternavn. Er det noen som kjenner bakgrunnen til Eli og Even Estenstad. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Melhus betyr Hølonda i dette tilfellet. Gå på biblioteket, og be dem skaffe deg Hølondboka 1 og 2 av Per O. Rød! I bind 2, s. 72, finner du folka dine: ”Even og Ingeborg hadde før budd i Konstadgilan. Da han gifta seg andre gongen, flytta han til fiskeværet Kabelvåg i Lofoten, men barna vart att her i bygda”. Osv.Det er lurt å låne begge bind, for avstandene er ikke så store på Hølonda, og skal du følge folka, må du nok fram og tilbake mellom bind 1 og 2, vil jeg tro. Hølondbøkene er greie å finne fram i, og stort sett pålitelige. Lykke til! Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.