Gå til innhold
Arkivverket

[#20986] Hans Thode og Anna Johanne Finne


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Ifølge Digitalarkivet (Sulasoga) vart Hans Thode og Anne Johanna (Nielsdatter) Finne viet 26.10.1740. Blant introduserte kvinner i Borgund er disse to oppførte under datoane 20.02.1746 og 17.09.1747.Anne Johanna var ved broren Lauges skifte i 1734 hos Peder Strøm i Borgund og hun er også nemnt som fadder til sin svoger Daniel Steffensens barn.Er nemnte Hans Thode son av Jacob Tode`? (også Bigum?) Jacob står oppført med ein son Hans som vart døypt 18/11 1714 i Borgund. I såfall er det vel eit samband til innlegg 12412?Hadde Anne Johanna og Hans etterkomarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fra slekten Dishington av Johan Albert Voll (slektsbok) står det bl.a:Jaco Jacobsen Thode f 25 des 1662 i Bergen. Død i Borgund Sunnmøre, 18 mai 1725 og oppgis da å være 62 år 4 mnd 3 uker og 4 dager gammel. Han er den eneste av brødrene en vet alderen på med sikkerhet. 1 gang gift med Maren Berensdatter Storche f 1666 begravet 1 søn efter trint. 1702 og var da 35, 5 år og 15 dager gammel. 2 gang gift 10 jan 1704 i Borgund med Anna Maria Steffensdatter Loeds f. 1678, begravet i Borgund 10 søn etter trinit. 1733. Skifte etter Jacob Thode 25 okt 1725, etter hans 1 hustru skifte 5 aug 1702 og etter hans annen 19 jan 1728. Jacob Jacobsen Thode var kjøpmann på Thodeplass i borgund, og stedet har fått sitt navn etter han. 13 barn:1. Jacob Jacobsen Thode, begravet i Borgund 1701, død samme år.2. Berent Jacobsen Thode var i 1712 fadder i Borgund kirke.3. Hans Jacobsen Thode, druknet 1713 i Valderhaugfjorden 22 år 7 mnd. ringere 2 dager gammel, ugift.4. Wenche Jacobsdatter Thode, død før faren. Gift med Lydolph Harsien, borger i Bergen.5. Karen Jacobsdatter Thode, døpt 6 søn etter trinit 1693. Var 1729 i Bergen. Gift 1727 med Hans Christophersen Walderhaug.6. gidsken Jacobsen Thode døpt 1 søn i adv 1699. Døde ugift på Børsholmen Nordmøre 1737 og var da 56,5 år gl.7. Jacob Jacobsen Thode, døpt i Borgund 3 søn i adv 1703 død samme år.8. Maren Jacobsdatter Thode, døpt 15 søn etter trinit 1704, død 1716.9. Stephen Jacobsen Thode, døpt 1 søn etter påske 1706, dør før faren.10. Anna Jacobsdatter Thode, døpt i Bergen 19 jan 1708 død 9 juni 1754. Gift med Hans Lorentzen Lorch. Han fortsatter svigerfarens handel på Thodeplass, men det gikk ikke så bra for han og han ble en fattig mann.11. Stepen Jacobsen Thode, døpt 10 søn etter trinit 1709, død 1753, 44,5 år. handelsmann på Sandsberget i Borgund. Gift med Karen Bernhoff fra Molde død 1757. Han fikk handelsrett ved kongelig forordn. 25 aug 1743. Stephen oppholdt seg i Flensburg en tid før han begynnte handel på Sandsberget. Skifte 1 feb 1754.12 Job Jacobsen Thode f 1713 døpt Domini Remi, død 9 nov 1757. Handelsmann på Grimmergård i Borgund. Gift 22 okt 1733 med Birgithe Marie Gregersdatter Meiltz. Hun ble gift i gjen i 1759 med Eskild Abel.13 (er din) Hans Jacobsen Thode, døpt i Borgund 25 søn etter trinit (år ?=, død i Trondhjem 6 des 1787. Først handelsmann på Tasken. Senere overtollbetjent i Trondhjem. 2 ganger gift. 1 gang 26 okt 1740 med Anne Johanne Finne, søm døde i 1750. 2 gang 17 mai 1751 med Margrethe Marie Gran fra Kristiansund f 1721, død 10 mai 1803. 1 barn. Etter hustruens død gikk det dårlig med Thodes handel på Tasken. Konkurransen med de nærmeste handelsmenn var så stor at han ikke greide seg mot de som handlet på Tyskholmen, Sandberget, Skuggebn ogNørvenes. I 1763 søkte han om fri rettshjelp i en sak mot fogd Alsing fomedeltast grove beskyldninger, nevehugg, stokkepryl, kårdetrekning og med samme titt og ofte hugget og slo, ja endog unnsa Thode på livet. Alsing fikk en alvorlig påminnelse om å behandlet almuen med varsomhet. Hans thode ble senere ansatt i tollvesenet. 1 barn i første og så vidt vites 5 i annet ekteskap. Jacob Jacobsen Thode var den yngste av Jacob Hansen Thode og Wenche Hacibsdatter Dishingtons sønner.********************************************** Barn av Hans Jacobsen Thode kan jeg ikke se, så de er nok ikke tatt med.I boken står også Hans Jacobsen Thodes fars foreldre og foreldre der i gjen. Da er vi tilbake til slekten dishingtons stamme.Store deler av boken er da din slekt og jeg kan gjerne kopiere og sende deg deg om det er interessant.Jeg har ikke sjekket opplysningene, og kan ikke gå god for at de er riktige. Det er desverre kjent at det er en del feil i boken, egentlig ikke så rart heller da. Men masse å gå ut fra har du. Hilsen anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk skal du ha Anne Lene! Dette var jo glimrande. Her var mykje interessant. Takk for tilbodet om å oversende kopiar frå boka til Johan Albert Voll. Ho var ukjend for meg. Prøver å få tak i ho på biblioteket først. Dersom det er uråd kan vi kanskje kome attende til saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kom gjerne tilbake til det ja, men jeg tviler på at du får tak i den på biblioteket, men du kan jo være heldig. Boken er utgitt i Trondheim november 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jacob Jacobsen Thode på dagens Lorkeneset i Ålesund (før Bigumsneset, Todeplassen) hadde minst 7 barn i første ekteskapet med Maren Berentsdt Storch og 10 barn i ekteskapet med Anne Marie Stephensdt Loss (ikkje Loeds).Hans Jacobsen Thode den eldre var gift med ei gammal kremmarenke i Skuggen då han døde, barnlaus.Wenche Jacobsdt Thode var gm Ludolf Harchien (ikkje Harsien)Hans Jacobsen Thode den yngre på Taskeberget hadde to barn i første ekteskapet: Nils Jacob 1746 og Lage Michael 1747, konfirmert 1764. I andre ekteskapet hadde han minst sju barn: Anna Thue 1752, Margrete Marie 1754, Anne Maren 1755, Sara Birgitte 1757, Jens Gran 1760-1811, Jacob 1762 og Johan Thue 1764. Av alle barna hans kjenner eg bare lagnaden til Jens Gran Thode, som var tollkasserar og kammerråd, budde trulig i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for det Bjørn Jonson Dale. Så fekk eg mistanken stadfest om at han hadde to barn født henhaldsvis i 1746 og 1747. No har eg til og med namna deira. Ein finn kjente namn frå Finne-slekta der.(Likte forresten artikkelen din om Hustru Magdalena).Sambandet mellom Søndmør og Romsdal, særleg når det gjeld handelsslektene, synes å vere ein del undervurdert. I den romsdalske lokalhistoria ser det ut til å vere sambandet mellom Romsdal og Nordmøre som står i sentrum.Ellers var det mykje interessant stoff i innlegg 2. Her var det mange tråder å nøste i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Vi burde kanskje legge ut eit tema om Aage Nilssen Find i Drynesund, konene og barna hans, for ikkje å seie opphavet hans. Kor finn eg ellers stykket mitt om hustru Magdalena? Er det hos Per Gjendem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen John. Noen tanker sånn på morgenen. Vårt eks av slektsboken er meget slitt, og den jeg bruker selv er en kopi tatt, for å bevare den gamle. Det hender at jeg gjør oppslag i den for andre og den (kopien) har vært lånt ut noen ganger. Nå etter påske hadde jeg tenkt til å kopiere den i gjen, for å evt kunne låne ut den og fortsatt ha min. Om du kunne tenke deg betale kr 100, så vil det dekke mine kopikostnader av et ekstra kopisett av boken. Da kan jeg lage et sett til deg, så har du den til odel og eie. Boken er på ca 120 a5 sider, hvorav de første 23 sidene omhandler din slekt. Om du også er interessert i den nordlandske delen, så er alt aktuellt for deg, og det vil jeg tro. Jeg kopierer i a4. Selv har jeg de brettet og innsatt i en a5 perm i plastlommer, og det fungerer helt fint.Så ser vi altså at det allerede er rettelser på det jeg skrev, og jeg sa jo også at det desverre er en del feil der. Finta at det rettes opp. Det er en omfattende bok, så det er ikke rart at feil kommer med.Si fra om du ønsker kopi da. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er faktisk mulig at jeg får gjort det i morgen, ellers blir det rett etter påske. Finner jeg din adresse i telefonkatalogen ? Sier fra her når jeg har fått kopiert og sendt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen|

Hei i gjen John. Litt forsinket, men kopiene av boken er ferdig og blir sendt deg senere i dag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.