Gå til innhold
Arkivverket

[#21035] Fra Søren Kjøle til Audun Knatr


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg regner med at de fleste har kjennskap til Finn A. Wang's bok 'De Eldste Vestfold-slekter'. I den boken er det en linje fra Søren Kjøle til Audun Knatr. Jeg har hørt fra mange at boken er full av feiltolkinger og spekulasjoner. Jeg er ikke interessert i linjene tilbake til de Norske vikingskongene som åpenbart inneholder mange feil, men påstanden om linje fra Søren Kjøle til Audun Knatr interesserer meg. Boken til Finn A. Wang inneholder ingen kildehenvisninger og trekker ikke inn noen primærkilder og det er derfor vanskelig for en amatør som meg å gå tilbake og sjekke hva som kan og ikke kan taes seriøst.Linjen går som følger: 1. Søren Kjøle (fra Kjøle, Nøtterøy, Vestfold, ca. 1550) 2. Olav Paalsen Solberg (Sandar, Vestfold) 3. Paal Torgeirssøn Ekenes 4. Torgeir Olavssøn 5. Olav Torgeirssøn Tanstad (nevnt i ett diplom 21 mai 1432 på Tonstadha) 6. Torgeir Olavssøn 7. Olav Torgeirssøn 8. Torgeir Audunssøn 9. Audun Knatr (Hnater)Hvor mye av denne linjes kan taes seriøst? (hvis noe i det hele tatt). Jeg mintes å lese en gang at Søren Kjøle kom fra Solberg, bosatte seg i Stokke en stund, og flyttet til Kjøle på Nøtterøy hvor han giftet seg og hadde minst sønnen Ole. Kan denne påstanden bakkes opp av primærkilder? I ett diplom fra 5 Januar 1563 i Stokke nevnes en Søren Olavssøn som en venn av meg mener er en og samme som Søren Kjøle. At dette er samme person må vel være en spekulasjon?Dersom noen kan kaste litt lys over denne linjen for meg, evnt. bekrefte eller avkrefte en eller flere av personene, skulle jeg være evig takknemlig for det.Audun Knatr skal vistnok ha etterkommere i From-ætten også via Torbjørn Audunssøn From. Han skal vistnok være nevnt i ett adel-leksikon fra 1347 som sønn av Ridder Audun Knatr. Om det er samme Torbjørn Audunson vi snakker om i From-ætten og adel-leksikonet er vel også egentlig bare spekulasjoner? Om noen kan kommentere denne linjen også hadde det vært fint.Tusen takk for all innspill.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du skriver '... det er derfor vanskelig for en amatør som meg å gå tilbake og sjekke hva som kan og ikke kan taes seriøst'.Min egen erfaring med hypotesene til Finn Wang er at ingenting kan tas seriøst. Det har vist seg at *ingen* av hans hypoteser kan dokumenteres av ham selv eller av seriøse slektsforskere. Jeg har selv funnet mange feil i hans hypoteser, ofte bare ved å sjekke i kirkeboken.Det vi vet om Søren Kjøle er at han skattet for Østre Kjøle i 1593 og i 1604. Etterfølgeren fra 1605, Ola Sørensen, var *sannsynligvis* en sønn.Her er diplomet datert Stokke 5. januar 1563: [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=7334&s=842&str=>LenkeBrevet er skrevet på Stokke i Lier og inneholder ingen koblinger til Vestfold. Fra Lier bygdebok: LenkeSe også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Kjetil. Da var det som jeg fryktet. Takk for ditt inspill ihvertfall!Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.