Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Trond Kirkerud

[#21036] Abraham Askildsen Dæhli, Enebakk.

Recommended Posts

Gjest Trond Kirkerud

Ser ut til at jeg kanskje har dobbelt opp med Abraham Askildsen i slektsprogrammet mitt. Jeg har: 1. Abraham askildsen Dæhli Søndre i Enebakk f. ca. 1678 med søsken Ole, Kirsti, Ingerid, Rønnaug, Lars og Goro. Skal være fra Eneb II s.571. Deres far var Aksel Olsen Barbøl i Enebakk.(Er det noen som har noen mer opplysninger om Aksel, og hans aner?). 2. Abraham Akselsen fra Dæhli i Enebakk. Skal være nevnt i Eneb. II. s.616. g.m. Gunhild Christophersdtr Huserud, Enebakk. Gunhild sine foreldere var Christopher Jonsen Sand, Enebakk og Siri Berntsdtr. (Er det noen som har noen opplysninger om Christopher og siri sine aner?). Er Abraham 1 og 2 samme person? og hvis det er riktig, søker jeg opplysninger om Abraham sin etterslekt. Mvh. Trond Kirkerud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

I bygdebøkene for Enebakk kan Abraham vekselvis Akselsen og Askildsen. Jeg går derfor ut fra at 1 og 2 er samme person.Jeg har bl a notert:'Abraham fikk skjøte på søndre Dæli 12/10-1703 og var bruker til 19/3-1744 da han skjøtet til sønnen Peder (Per). Iflg en odelssak i 1769 hadde han også sønnene Bent, Hans og Johannes.'Jeg har også notert en sønnAksel f. ca 1708 som brukte gården Skulberg i Spydeberg og en sønnOla f. ca 1708 som brukte Krokstad i Enebakk, intet mindre enn tre(!) døtre ved navnJohanne (f. hhv 1722, 1723 og 1727), en sønnJakob f 1730 (til Skulberg) som skjøtet sin part i Dæli til søsterenMari 22/10-1768.- - -Om 1. Gunhilds aner har jeg notert følgende: 2. Kristoffer Jonsen, Huserud f 1644 på Ungersnes d 1732 på Sand og 3. Siri Bentsdatter, Jaer Dalefjerdingen.Besteforeldre: 4. Jon Kristoffersen, Ungersnes f. på Asjerud i Ski d 31/1-1698; 5. Inger Jonsdatter f ca 1620 d før 1698; 6. Bent Tormodsen, Jaer f ca 1634 på Nordby Ytterbygda d 1686; 7. Johanne Bjørulfsdatter, Huseby f ca 1620.Sistnevnte var datter av 14. Bjørulf, Huseby f ca 1580 ilive 1624 da han eide 10 lpd i Huseby og 5 lpd i Kjølstad og 15. Guri Tormodsdatter, Kjølstad f ca 1560 og d etter 1620. Hun igjen var datter av 30. Tormod, Kjølstad som siste gang skattet av Kjølstad 1594.(kilde: Birger Kirkebys bygdebøker for Enebakk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Kirkerud

Takker. Mvh. Trond Kirkerud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.