Gå til innhold
Arkivverket

[#21036] Abraham Askildsen Dæhli, Enebakk.


Gjest Trond Kirkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kirkerud

Ser ut til at jeg kanskje har dobbelt opp med Abraham Askildsen i slektsprogrammet mitt. Jeg har: 1. Abraham askildsen Dæhli Søndre i Enebakk f. ca. 1678 med søsken Ole, Kirsti, Ingerid, Rønnaug, Lars og Goro. Skal være fra Eneb II s.571. Deres far var Aksel Olsen Barbøl i Enebakk.(Er det noen som har noen mer opplysninger om Aksel, og hans aner?). 2. Abraham Akselsen fra Dæhli i Enebakk. Skal være nevnt i Eneb. II. s.616. g.m. Gunhild Christophersdtr Huserud, Enebakk. Gunhild sine foreldere var Christopher Jonsen Sand, Enebakk og Siri Berntsdtr. (Er det noen som har noen opplysninger om Christopher og siri sine aner?). Er Abraham 1 og 2 samme person? og hvis det er riktig, søker jeg opplysninger om Abraham sin etterslekt. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

I bygdebøkene for Enebakk kan Abraham vekselvis Akselsen og Askildsen. Jeg går derfor ut fra at 1 og 2 er samme person.Jeg har bl a notert:'Abraham fikk skjøte på søndre Dæli 12/10-1703 og var bruker til 19/3-1744 da han skjøtet til sønnen Peder (Per). Iflg en odelssak i 1769 hadde han også sønnene Bent, Hans og Johannes.'Jeg har også notert en sønnAksel f. ca 1708 som brukte gården Skulberg i Spydeberg og en sønnOla f. ca 1708 som brukte Krokstad i Enebakk, intet mindre enn tre(!) døtre ved navnJohanne (f. hhv 1722, 1723 og 1727), en sønnJakob f 1730 (til Skulberg) som skjøtet sin part i Dæli til søsterenMari 22/10-1768.- - -Om 1. Gunhilds aner har jeg notert følgende: 2. Kristoffer Jonsen, Huserud f 1644 på Ungersnes d 1732 på Sand og 3. Siri Bentsdatter, Jaer Dalefjerdingen.Besteforeldre: 4. Jon Kristoffersen, Ungersnes f. på Asjerud i Ski d 31/1-1698; 5. Inger Jonsdatter f ca 1620 d før 1698; 6. Bent Tormodsen, Jaer f ca 1634 på Nordby Ytterbygda d 1686; 7. Johanne Bjørulfsdatter, Huseby f ca 1620.Sistnevnte var datter av 14. Bjørulf, Huseby f ca 1580 ilive 1624 da han eide 10 lpd i Huseby og 5 lpd i Kjølstad og 15. Guri Tormodsdatter, Kjølstad f ca 1560 og d etter 1620. Hun igjen var datter av 30. Tormod, Kjølstad som siste gang skattet av Kjølstad 1594.(kilde: Birger Kirkebys bygdebøker for Enebakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.