Gå til innhold
Arkivverket

[#21061] Carl Johansen Landfaldeie , Bragernes, 1820-1865 - Hvem er min tipp-tipp ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Ungkarl Carl Johansen Landfaldeie (Drammen) blir i 1847 far til et ”uegte” guttebarn som fødes på Vinnes (nåværende Nedre Eiker, Buskerud). Guttebarnets mor er Ingeborg Maria Clausdatter. Den lille får navnet Carl Johan Carlsen og blir min tippoldefar. Han er her læredreng her i 1865:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0602&kenr=0180&bnr=0180&ln=000>LenkeSpørsmålet er jo selvsagt hvem denne Carl Johansen Landfaldeie er. Jeg har jobba mye med saken og har nå en teori jeg gjerne skulle ha testet ut.Teorien er at ”min” Carl Johansen er sønn av Johan Isaksen og Maria Henriksdatter som (i følge mormonerdatabasen) vies i Bragernes kirke 17. des 1820.Kan noen slå opp denne vielsen i Bragernes kirkebok ?En av grunnene til at jeg har nettopp denne arbeidsteorien er at Johan Isaksen i folketellinga 1801 er å finne nettopp på Landfaldeie:LenkeVidere påstår mormonerdatabasen at Johan Isaksen og Maria Henriksdatter får følgende barn:ISAK JOHANSEN født 4 FEB 1821 - døpt 19 APR 1821 Bragernes DrammenCARL JOHANSEN født 12 OKT 1823 - døpt 11 JAN 1824 Bragernes DrammenJOHAN JOHANSEN født 5 MAI 1826 - døpt 13 AUG 1826 Bragernes DrammenKan noen slå opp disse dåpshandlingene i Bragernes kirkebok ? – bosteder og faddere er av interesse.I Bragernes kirkebok finnes konfirmant nr. 21 – den 9 okt 1842 - Carl Johannesen19 år - født i Bragernes som sønn av Johan Isaksen og hustru Marie Henriksdatter. Han sies å være vaksinert av Munsters 15 mai -1827/37 - han er født 12. okt. 1823 - og døpt i Bragernes 11. jan. 1824. Foreldrene sies å være bosatt på Grønland - det sies at faren er smed - (Denne konfirmanten har dårlige karakterer og det sies han kom mye for sent.)Jeg ønsker også om mulig å få vite om Johan Isaksen og Maria Henriksdatter får flere enn de nevnte tre barna. Videre ville det også vært kjempefint om noen fant dødsfall for Johan Isaksen og Maria Henriksdatter. Videre ville det vært strålende om noen kunne finne Johan Isaksen eller Maria Henriksdatter som faddere utover 1820-1830-1840–1850 tallet for om mulig å finne ut hvor de da bodde.Jeg har sjekket innflytingslister for Bragernes 1839 - 1851- og utflyttingslister for Bragernes mai 1841 - april 1851 og finner kun en kandidat: Den 25. April 1851 flytter Ungkar Carl Johansen 27 1/2 år til Fredrikstad (Dette skulle bety at vedkommende er født høsten 1823, og kan være identisk med sønnen til Johan Isaksen.) I Folketellingen 1865 finnes han som gift på Nygaard Trara- i Glemmen (ved Fredrikstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aini Småge

Hei igjen Jon.........Sitter her å ser på 'gamle' innslag fra Eiker og oppdager plutselig at vi jobber med de samme x tipp oldefar. Jeg er en av etterkommerene til Johan(Johannes)Johannesen. Jeg har dessverre ikke så mye nytt å komme med, men tenkte vi kunne prøve en gang til med denne. ----Jeg vet ikke om dette har noen interesse for deg , men tar det med itilfelle.Gift 12/9-1847 i Bragernes kirke : Ungkar, tjenestekar Johan Johansen og pike Christine Christensdatter Hogeneie. Han var 24 1/2 år, født på Bragernes og faren var Johan Isaksen. Smed av yrke.(kirkebok nr.III 1 for Bragernes, fol. 176a-176b nr.25) jeg har sett gjennom de papirene jeg har ang. Johannes Johannesen og dessverre har jeg ikke noen av fadderene til han eller brødrene hans. Jeg fant derimot en Isak Johannesen som fadder til Agnes Christine (Johannes barnebarn) den 15/8-1880.---Johan Isaksen f. 1797 Sønn av Isach Thoresen f.1760 og Larina Evensdatter f.1773Er det flere med noen inspill her ??? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Heisann Aini....Jøss - sier du det......da er vi i slekt...fint !Denne gåten ble løst i forrige måned. ENDELIG. Hadde jobba med den i årevis.Dette betyr vel at dine (om mine) xx-tippoldeforeldre het Johan Isaksen Landfaldeie og Maria Henriksdatter - stemmer det ? I så fall kan jeg by på en god del aner.....Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Det stemmer det.Hermann Kristiansen (som er min oldefar) var sønn av Hans Kristian Johannesen, som igjen var sønn av Johannes Johannesen og som du vet var sønn av Johan Isaksen :-). Jeg for min del begynte ved juletider på denne delen av familien, så jeg har ikke kommet så veldig langt ennu. Det er dessverre ikke så mangen bøker fra eiker som er å få tak i her, så det gjør det hele litt tungvindt og vanskelig for en nybegynner i faget. Venter spendt. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

AiniDette var gøy !Her er folka dine ! LenkeMen hva vet du om anene til kona ? Kristine Christensdatter fra Eiker ?Send meg en mail du - så skal jeg gi deg noen aner til Johannes....jon. torp KRØLLALFA c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.