Gå til innhold
Arkivverket

[#21206] Oppslag i kirkebøker for Øyer og Bolkan 1801-1808


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Kan noen hjelpe meg med å se etter vielsen mellom Iver Iversen Ulmo og Kari Rasmusdatter Nordgården?Iver var fra Sel/Vågå, men hans foreldre flyttet til gården Holen i Kvam, så han kan evnt. stå oppført som Iver Iversen Holen, Nord-Fron el. Fron. Hans far het også Iver Iversen.Kari var fra Gausdal. Hun kan også være oppført med fornavnet Karen. Faren het Rasmus Johannesen Nordgården.Vielsen mellom Iver og Kari må ha funnet sted en gang mellom 1801 og 1808, men finnes ikke i kirkebøkene hverken i Gausdal, Ringebu, Fron eller Vågå. Øyer har jeg altså ikke fått sjekket, og håper på hjelp til det her.Ekteparet var i ferd med å bosette seg i Susendalen i 1820-årene. Iver dro først for å legge forholdene til rette, så skulle Kari og barna komme etter. Underveis hadde de et opphold på Bolkan i Stjørdalen, der Kari dessverre døde.Dersom vielsen mellom Iver og Kari ikke finnes i Gudbrandsdalen, er en mulighet den at ekteparet hver for seg kanskje var bosatt på Bolkan før de var gifte, og ble viet i kirken der. Jeg er ikke kjent med hvilken kirke Bolkan soknet til på begynnelsen av 1800-tallet, og håper noen lokalkjente kunne hjelpe meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg regner med at du kjenner til at disse to er nevt med en setning eller to i 'Kråbølsboka'. Karen (Kari) er søster til Vis-Knut (Knud Rasmussen Nordgården) og ble gift med 'Ivar båtbygger fra Zeel'. Har du vært i kontakt med Alf Sanden? Jeg vet at han har forsket på disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Jan Olav,Ja, jeg har vært i kontakt med Alf, eller rettere sagt; det var han som kontaktet meg i sin tid. Han og jeg har samarbeidet ganske mye omkring dette ekteparet, han med Karen i Gausdal og jeg med Iver i Sel. Men det rare er at vi finner ikke vielsen mellom dem. Nå er hele Gudbrandsdalen støvsugd, så enten er oppføringen av vielsen uteglemt av presten, eller så ble paret viet utenfor Gudbrandsdalen. Det kan nesten se ut som vi må gi opp på dette punktet.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.