Gå til innhold
Arkivverket

[#21230] Wøldike slægt i Norge ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

En Marcus Wøldike gifter sig iflg. IGI i 1789 i Christiansand.Nogen som har kendskab til ham eller andre med dette efternavn i Norge ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Er det disse du henviser til:Lege Marcus Wøldike d.1817, g.m. Christine Frederikke Johanne Kall, pikenavn: Bruun, d.1821.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Det kunne det godt være.Men hans fulde navn er så Marcus Wøldike Kall født ca. 1752. Distriktsmedicus.Jeg kan se, at et barn også bliver født i Bergen i 1800. Ligeledes bliver et barn født i Roskilde i 1795.Men de oplysninger du har, indikere de at der her er tale om personer som er bosat i Norge. ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg. Jubellærere, bind III-1, 1786, av Chr. Giessing, giftet Doctor Medicinæ i Roskilde, Marcus Wøldike Kall, født 1752, seg 29.5.1785 (det står ikke hvor) med Maria Christina Friderica Johanne Bruun, født 1762, datter av amtsforvalter over Antvorskov og Corsøer, Urban Bruun (1719-67) og Anna Elisabeth Abbelstée, død 1770.Marcus var sønn av professor i orientalske språk, Johan Christian Kall, født 24.11.1714 i Charlottenburg ved Berlin, død 6.11.1775 i København, gift 15.6.1740 med Elisabeth Wøldike 1721-91. Kilde: Middelalder-familier i Flensborg/Nordfrisland, av K. Gether.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Min tip 5 oldefar hed Peder Wøldike præst i Sønderjylland. Hans kone hed Catharina Magdalena Buch,Så det var interessant at se kombination Wøldike/Buch her på siden.Om det så er Knut eller Sølvi som har den rette person må jeg prøve at arbejde med.Takker for svarene.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har også Marcus Wøldicke Buck (1740-83) i min database. Men jeg vet ikke hvor mellomnavnet kommer fra. Han er sønn av styrer av Hammerfest handel, Peter Christian Buck, født 1723 i Helsingør, død 1784 i Kristiansand, gift 1749 i Måsøy med Anna Maria Elisabeth Kraft, født 1725 i Eivindvik.Jeg kan ikke se noen forbindelse mellom Peter Christian Buck og Cathrine Magdalene Jensdatter Buch.Jeg har også i min database: Marcus Wøldiche Noodt, født 1824 i Hammerfest, urmaker i Hammerfest og Trondheim, han er dattersønn av Marcus Wøldicke Buck (1740-1838).Marcus Wøldiche Buck, født 1895, handelsmann i Bergsfjord, tipp-tippoldebarn av Peter Christian Buck (1723-84).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Der fandtes jo en del af familien Wøldike i Helsingør i 1700 tallet.Og det var jo ikke usædvanligt, at folk opkaldte sine børn efter f. eks. præsten i staden.At Buck navnet så også forekommer er måske bare en tilfældighed.Men stadigvæk tror jeg, at der må være en forbindelse imellem de danske og norske Wøldike`ere blandt andet p.g.a. fornavnet Marcus.Men spørgsmålet er så bare 'hvem rejste fra Danmark til Norge ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Jeg er ihvertilfald aldrig stødt på andre slægter med dette navn.Men udelukke det kan jeg ikke.Men som jeg var inde på i et tidligere indlæg kan en familie som får et barn døbt jo udmærket havde givet barnet mellemnavnet Wøldike for at hæder en eller anden person med dette efternavn.Men det bringer jo ikke vedkommende i slægt med den pågældende.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I tillegg til DA er mine kjelder om Markus Wøldike Buch:Ytreberg, Nils A.: Handelssteder i FinnmarkBuck, Fredrik Bing: Slegten Buck's stamtavle / fra aar 1500 til 1880 samlet ved Fredrik Bing Buck ; fra 1880 til nutiden samlet ved frk. Anna Johanne Amundsen og Margot Morris Stange. (1927).Mellomnamnet Wøldike hos Buch ser for meg ut til å vere oppkalling. Om den forbindelsen som resulterte i oppkalling er slektskap, vennskap eller noko anna veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.