Gå til innhold
Arkivverket

[#21249] Hvem er Louise Bendikte Larsen fra Vanse ?


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

jeg søker opplysninger om Louise Bendikte Larsen. Skal være født ca 1877 i Vanse, Lista. Hun gifter seg med Lauritz Severin Amundsen fra Brunlanes og flytter dit etterhvert. I folketellingen fra 1900 er hun tjenestepige hos Mikael Abrahamsen i Farsund. Kjenner noen hennes opphav ? Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Hun glipper unna 1875-tellinga, og da er det vel bare kirkebøkene igjen.Sansynligvis må du til Riksarkivet for å sjekke hvor på Lista/Vanse hun er født gjennom kirkebøkene på mikrofilm og deretter Bygdeboka (som også er på RA)Det er mange store gårder med mange bruk, og å lete på måfå i Bygdeboka kan bli som å lete etter den berømmelige 'nåla ..'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er vel en mulighet for at det er henne, og at de flyttet til Lista like etterpå. Da er ikke den senere kontakt med Brunlanes så usannsynlig.Lovise Benedikte LARSDATTEREvent(s): Birth: 22 Jan 1876 Place: Brunlanes, Vestfold, NorwayChristening: 29 Apr 1876 Place: Brunlanes, Vestfold, NorwayParents:Father: Lars SORENSEN Mother: Anna LJUNGDALSource Information: Batch Number: C423591 Source Dates: 1866 - 1876 Film or Fiche Number: 127567 Collection Details: Tanum; Den Norske Kirke (Alt hentet fra LDS.) Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Ser jo ut som dette kan være et spor. Takk Knut. Ser vel ut som eventuelle bygdebøker eller kirkebøker er neste steg. men jeg har opplevd tidligre at familysearch har fødested likt det stedet der de seinere har bodd. det kan jo være slik her og, for de flyttet til Brunlanes. kan Anna Ljundal være en variant av Lyngdal er sørpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Anna Ljungdal vil jeg tippe på er fra Sverige - Gøteborg og nordover mot Østfold. Flere svensker i Norge er kallet feilaktig Lyngdal istedenfor Ljungdal.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Jeg regner med at Lista-sporet er forlatt, eller har du flere indikasjoner som linker henne til Farsund/Lista ?Siden navnet hennes omtrent var identisk med ei søster av ei tippoldemor ... måtte jeg sjekke om det var relasjoner, men nei.Det ser ut til at tjenestepigen hos Mikael Abrahamsen må ha vært Lovise Benedikte [Ludvigsdatter] Larsen som ble født 25/12-1877 og døpt i Vanse kirke 6/1-1878. Foreldre hennes var: 'Fisker Ludvig Elias Larsen, Anne Benedikte Elisabeth Olsdatter Tjørve, 41 3/4 og 38 3/4 Aar'.Jeg har problemer med å finne familien igjen i Listabøkene (men flere barn dukket opp ved søk i FamilySearch) - antagelig hadde de ikke jord. Faren kom fra (los-slekt på) gården Vesthassel, mens mora kom fra Tjørve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Nei - Lista sporet er nok ikke forlatt. Det er hennes barnebarn som hevder hun kommer fra Vanse, og hun burde vite noe om det. Jeg ser at det er litt grubling igjen her før vissheten senker seg. De opplysningene du skriver her, er de hentet fra Listabøkene ? Jeg må nok finne et bryllup for å sjekke foreldre. Mannen Laurits kom fra Lindhjem i Brunlanes, men hvor de giftet seg er foreløpig ukjent. Så akkurat dette burde vel tale for innlegg #3, men som sagt skulle hun vært fra Vanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Data om fødsel/dåp er hentet fra kirkeboka for Vanse 1861-78 (MINI A-11).Jeg har også løselig sjekket giftemål 1900-1903 i Vanse MINI A-12 (1879-1903)og Farsund KLOK B-1 (ca. 1900-1925; her mangler mye - klokkerbok..) uten å finne noe.De mulige foreldrene, Ludvig Elias og Anne Benedikte finner du i FT1900 på: LenkeIflg. FamilySearch giftet de seg 12/4 1866 - og fikk ifølge samme 5 barn i perioden 1867-77: Ole Mikal f. 19/1 1867; døpt 3/2 1867; Leonore Eline f. 28/3 1870; døpt 14/4 1870; Pauline Amanda f. 11/4 1873; døpt 21/4 1873; Dødfødt gutt f. 5/5 1876; Lovise Benedikte f. 25/12 1877; døpt 6/1-1878Den eneste av disse jeg finner igjen i Listabøkene (av Kåre Rudjord) er eldstemann, Ole Mikal - på Tjørve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

Av og til tar det litt tid før man tar opp igjen en tråd..... Oddvar skriver at faren - Ludvig Elias Larsen - skal komme fra gården Vesthassel. Jeg lurer på om disse kan ha noe å gjøre med familien lars Bjørnsen f ca 1796 og kona Lovise J. Olsdatter f ca 1783.??? Lars og Lovise har bla en sønn Lars R Larsen gift med Grethe Reiersdatter og bor i ft 1865 på Vesthassel sammen med barna Line, Rense og Lauritz.Kan noen hjelpe meg med å enten avkrefte eller bekrefte hvorvidt denne Ludvig Elias Larsen kan være en bror av lars R Larsen, og altså sønn av lars Bjørnsen.En annen problemstilling er omkring Lars R Larsen som i 1900 er gift med Grethe Reiersdatter. Hun må være hans andre kone. Skulle gjerne visst hvem han var gift med tidligere.... Takker for alle spor Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Det ser ikke slik ut:Iflg.: Kåre Rudjord (1981): Listaboka II, s. 720 under gården Vesthassel, Bruksnr. 9, bl.a.:Lars Ariansen 1789-1842 los, 1811 g.m. Inger Birgitte Andersdtr. Herrvoll d. 1844, 55 år. Barn: Lars Gabriel 1814 (d. liten), Abraham Mikal 1816, Marte Gesine 1819 (til «Ousnæs» i 1846), Lars Andreas 1824, Lovise Birgitte 1827, Grete Martine 1831 (til Torvestad 1849), Ludvig Elias 1836. Han budde dels i Voan, dels på Herrvoll, der han leide gard. Etter ulykka i 1842 [OP merknad: 9 menn fra Hassel-gårdene omkom på sjøen - 'den store losulykka' - inkl. Lars og broren Ole] ble garden solgt og delt. Bruksnr. 9 gikk til Ole Ariansens sønn Ole Andreas Olsen 1821-1897, 1846 g.m. Benedikte Martine Larsdtr. Bryne d. 1866, 42 ½ år. 1867 g.2.m. Grete Benedikte Olsdtr. Eigeland 1836-1924. Barn: Oseas Beer 1869-91, Ole Edvard 1871-1929, Alfred Gustav 1876, Abraham Severin 1878-1974.Lars Bjørnsen finner du i samme bok under gården Bryne, s. 533: Lars Bjørnsen 1797-1874, 1823 g.m. Lovise Judithe Olsdtr. a. Rødland 1787-1866. Barn: Benedikte Martine 1824 (1846 g.m. Ole Andreas Olsen Vesthassel), Lars Reinert 1826 (se Vesthassel), Bjørn 1829 (d. 2 år gml.). De flyttet fra Bryne til Vesthassel, der sønnen Lars Reinert siden overtok. Bryne ble solgt 1825 til Daniel Fredriksen Vanseborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Til siste del av (9):Igjen Listaboka II, Vesthassel, denne gang gnr. 13, s. 723:.... Han solgte garden 1829 til konas brorsønn Ole Tobias Olsen (se ovenfor). Etter han overtok kreditoren Marte Malene Fredriksen Vanseborg som solgte til Lars Bjørnsen Bryne. Han solgte 1854 til sønnen Lars Reinert Larsen Bryne 1826-1910, 1854 g.m. Grete Gesine Reiersdtr. Midhassel 1826-1902. Barn: Line Joakime 1856 (til Amerika 1874), Rense Oline 1860 (til Biland), Laurits Gustav 1863, Amalia 1867-71. Laurits Gustav Larsen f. 1863 overtok garden ved kjøpekontrakt 1905. Han var ugift og budde det meste av sitt liv i Amerika. Han solgte 1934 til ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

Først stor takk til Oddvar. Det er vel første avsnitt i innleg 10 som blir fasiten her. Og det fører med seg at jeg kommer borti fosterbarn Inger birgitte(bergithe) Andersdatter Herrvold, født ca 1790. Hun er oppført som fosterbarn hos Lars Larsen på Hervold i 1801. Noen som har kunnskap om hennes biologiske opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Du har kanskje funnet fram til - og forkastet - Inger Birgitte Andersdtr. fra Meberg på Lista (Listaboka I, s. 151): Anders Pedersen 1750-1797, 1782 gm Marta Hansdtr. Barn: Åselena 1784 (1804 gm Bernt Tønnessen Nordberg), Peder 1785, Hans Kristian 1788-92, Inger Birgitte 1791-92, Anna Maria 1796. - Marta Hansdtr. ble i 1801 g2m enkem. Tønnes Andersen Nordberg.Samme jente dukker jo også opp i FamilySearch, men dør der også for tidlig: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500224347321&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeEn av mine feilkoblinger (søk på Inger Birgitte Pedersdtr.) resulterte imidlertid i at følgende jente dukket opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Oddvar. Må si jeg nesten blir overveldet av den bistand du gir her. Men det er jo særdeles interessant (så nå blir min samboer fornøyd). det ser jo ut som du har funnet det jeg trodde skulle bli helt umulig.Så kirkeboka sier at faren var Peder Andersen, men trolig har presten skrevet P.A. istedet for Anders Pedersen. Det er vel det som må bli konklusjonen her? og når faren dør 1797? flytter Inger Birgitte til tanten Grete Christine og mannen Lars.I konfirmasjonslisten står faren som 'Gbr Anders'. Vil det føres slik også om faren er død på konfirmasjonstidspunktet?men igjen, stor takk til Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.