Gå til innhold
Arkivverket

[#21277] Alder i FT 1801


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hvem skrev ned alder på personer i FT 1801? Var det en av husstanden eller var det en offentlig 'teller'? Hva bør en stole mest på: alder gitt i kirkeboka ved begravelse eller alder gitt i FT1801?Min person,Jørgen Christoffersen, står nemlig som 36 år i FT1801/Sigdal, men som 60 år i Sigdal kirkeboka ved begravelsen. Har ikke funnet noe dåp for han i 1765, men funnet dåp i 1749 med samme navn. Hvordan går jeg videre for å verifisere at han født i 1749 er riktig person og at det ikke er en som er født i 1765 som angitt i FT1801?Hvilken andre kilder kan sjekkes for disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alder gitt i folketellinger er som regel langt fra å lite på. Men alder ved begravelse er i eldre tid heller ikke stort å stole på! Ved folketellingene ser vi opphoping rundt runde tall: 40, 50, 60, 70.I det foreliggende tilfellet hadde jeg prøvd å sjekke konfirmantlister og militære ruller for å se om personen døpt i 1749 vokste opp. Vielsestidspunktet for karen på 36 i 1801 kunne også indikere om alderen som er oppgitt er troverdig eller ikke.Skiftet etter foreldrene ville også kunne gi god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.