Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Roar Kristensen

[#21277] Alder i FT 1801

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hvem skrev ned alder på personer i FT 1801? Var det en av husstanden eller var det en offentlig 'teller'? Hva bør en stole mest på: alder gitt i kirkeboka ved begravelse eller alder gitt i FT1801?Min person,Jørgen Christoffersen, står nemlig som 36 år i FT1801/Sigdal, men som 60 år i Sigdal kirkeboka ved begravelsen. Har ikke funnet noe dåp for han i 1765, men funnet dåp i 1749 med samme navn. Hvordan går jeg videre for å verifisere at han født i 1749 er riktig person og at det ikke er en som er født i 1765 som angitt i FT1801?Hvilken andre kilder kan sjekkes for disse årene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Alder gitt i folketellinger er som regel langt fra å lite på. Men alder ved begravelse er i eldre tid heller ikke stort å stole på! Ved folketellingene ser vi opphoping rundt runde tall: 40, 50, 60, 70.I det foreliggende tilfellet hadde jeg prøvd å sjekke konfirmantlister og militære ruller for å se om personen døpt i 1749 vokste opp. Vielsestidspunktet for karen på 36 i 1801 kunne også indikere om alderen som er oppgitt er troverdig eller ikke.Skiftet etter foreldrene ville også kunne gi god hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.