Gå til innhold
Arkivverket

[#21308] Hans Olsen Refseth f.1767 g 4/5-1794 Ragnhild Knutsdatter


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Hei Terje :)Det som jeg ikke får til å stemme med Ane Handatter født 1801 gift med Gunder Gundersen er at når Ane Handatter dør 06.10.1842 er hun benevnt som Ane Marie Hansdatter. Det samme gjelder ved barns konfirmasjon. Ut fra dette vil jeg tro at hun er døpt Ane Marie. Finner heller ikke navnet Refseth nevnt i kirkebøker i Lødingen på Ane og Gunder.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Glemte å ta med annen relevant informasjon som jeg har på familien :12.juli 1821 ble ungkarl Gunder Gundersen 29 aar gl paa Singsager ægteviet med pige Ane Hansdatter Singsager 21 aar gl. spons: Lorentz Schanke og Iver Kulbentsen HlademyrenGunder og Ane meldte utflytting til Nordland 5.juli 1824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Sneisen

I kirkeboka for oktober 1815 fant jeg at Hans Olsen Refsets datter, Ane Hansdatter, 15 år ble begravet. Jeg kjenner ikke til at det var flere ved navn Ane Hansdatter Refset på den tiden, så derfor er jeg redd for at nesten 200 år med aner som er angitt i dette temaet må strykes. Ane Hansdatter hadde bla en søster Kirsten som døde før Hans Olsen Refset. I skiftet etter Hans er barna er barna til Kirsten nevnt, men ingen av Anes barn, ikke engang Bergitta Marie er navnt der, selv om hun ble født i Trondheim og burde ha vært vel kjent i Refset-familien. Skiftene etter Ragnhild Knudsdatter og Ane Hansdatter selv inneholder heller ikke noen informasjon som kan bekrefte noe slektskapsforhold. Den riktige Ane Hansdatter er hun som var tjenestepike på Singsaker under navnet Ane Hansdatter Aamodsagen. Hun var f.1801 og kom flyttende inn til Trondheim i 1821. Dette bekreftes også av lysningen mellom Gunder og Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg bøyer meg for J.Sneisen og takker og bukker. Ingen har vel vært helt sikre på at det var rett person.Og 200 år med feile aner har vel ingen lyst å ha ?Men da flere hadde lett og ingen fant noen annen kandidat ble det Anne Hansdatter på Refseth. Nu er jo det toget gått, men J Sneisen kom med en annen Anne Hansdatter Aamodsagen.Hvor er Aamodsagen? Da er det vel bare å gå igang å lete etter hvor hun kom fra. Det er rett Pia at de i Tjeldsundet har benyttet Ane Marie. Men hverken i vielsen eller utflyttingen fra Trondheim er Marie navnet med.Gunder Gundersen og Ane Hansdatter er rette personer.Det jeg stusser litt på er Bergitha (Maria) navnet hvor det kommer inn.Da de flytter nordover hadde de Bergitha Marie f.29/3-1822 døpt 19/5-1722 Frue Kirke med. Deres fjærde barn døpes og Bergitha (Andrea) så en skulle vel oppkalles.Beklager igjen Pia det var ikke meningen å villede deg.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Sneisen

Beklager, det gikk litt raskt for seg i går ettermiddag og et par opplysninger ble uteglemt. Aamodsagen ligger i Meldal. Da Anne ble konfirmert 21.juli 1816 er Erik Olsen Aamodsagen angitt som husbonde. Anne finnes ikke blant de døpte i Meldal i 1801. At Erik Olsen er angitt som husbonde kan vel kanskje tyde på at hun var fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen og takk for opplysningene. Får kjøpe inn nye filmkort for Meldal og søke videre.Det var dårlig tilslag på Aamodsagen i 1801 tellingen . 1865 var det tilslag i Fet , Akershus. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Sneisen

Jeg har vel egentlig ikke sett så mye etter Erik Olsen i 1801-tellingen. Det var under Annes konfirmasjon i 1816 at han var nevnt. Hvis du går til Aamod i Meldal i 1801-tellingen, så finner du Marit Nielsdatter som sannsynligvis var Eriks mor på plassen Sagen samt hans stefar og søsken. Ifølge Meldal bygdebok var Erik født i 1785. Ser ikke bort ifra at det var denne Erik Olsen som var husbonde for Anne i 1816. Jeg har hverken bygdeboka eller andre notater foran meg nå, så jeg må ta et lite forbehold angående disse opplysningene (må kvalitetsikres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Terje og J. Sneisen :)Har vært borte noen dager og beklager noe sent svar fra meg. Skal gå igjennom Lødingen på nytt å se om noe er oversett der som kan være til hjelp for oss i denne saken.Får ikke gjordt dette før neste uke eller uken etter der. Det er flott viss vi kan prøve å løse Ane Marie Hansdatter saken i fellesskap.Flere hoder tenker bedre enn et når det gelder teorier og mulig opphavssted for henne.Og når det gjelder din 'villedning' Terje så er det ikke gjordt med hensikt. Vi kan alle ta feil vei i slektsforskningens labyrinter :)Det fine er når vi har noen som kan rettlede oss viss vi har gått feil, slik J.Sneisen gjorde i dette tilfellet.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Heia Pia. Har bestilt filmkort for Meldal på Riksarkivet og fått bekreftelse på bestilling.Denne gang håper jeg vi skal finne rett Ane. Jeg hadde engang god hjelp på Statsarkivet i Trondheim, men vedkommende fikk pludtselig ikke lov å hjelpe. Området Sør Trøndelag er, slik jeg oppfatter det, litt tungt å jobbe i. Nu er jeg spent på hvilken Hans som var i aktuelt område da Ane ble født ;-). God helg. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Sneisen

Terje, jeg har sendt Pia info om Aamodsagen fra Meldal bygdebok. Hvis du oppgir din mailadresse sender jeg den til deg også, alternativt kan du låne boka på ditt bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.