Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#21320] Maritte Bårdsdtr.

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

I ætteboka for Vossestrand, side 355, under Ulvundståe nr. 14 er denne fam. nemnd:Bård Guleikson Hummedal (1717-1775) gift 1745 med Turilda Bjarnesdtr. Mørkve (1717-1800)Av 5 born nemner eg berre den første: Marta, f. 1745, og nemnd død og ugift i 1801 på Teigen (i Oppheim sokn?) Men ved gjennomgang i gravlagde for Voss her på Digitalarkivet, så kan eg ikkje finna ho.Er det nokon i miljøet på Voss, eller forfattaren av boka, Roald Lyngvær, som kan bekrefta eller avkrefta hennar død der og då?Det dukkar nemleg opp ei Maritte Bårdsdtr. Erstad (1747-1800) i Meland/Alversund som konfirmert i 1765, og gift på Isdal i Lindås i 1772. Ingen har til no funne ut kvar ho er fødd.Kan det finnast skifte etter foreldra som kan fortelja noko?Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/107039-21320-maritte-b%C3%A5rdsdtr/
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dessverre må jeg skuffe deg. I folketellingen 1801 på Teigen, Opheim, Voss er ført denne familien: 'Gullik Baarsen Huusbonde 50 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer, Synneva Bendichsdtr Hans kone 56 Begge i 1ste ægteskab, Martha Gulliksdtr Deres datter 13 Ugift, Martha Baarsdtr Husbondens søster 57 Ugift Gaaer i dagleje'Så det kan nok ikke være din kandidat.Mvh.Kenneth Bratland

• 4 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne? Alversund er et godt stykke fra Fjelberg, men man vet aldri.Marite BAARSDATTER N. VIIG Christening: 10 Jun 1747 Place: Fjelberg,Hordaland, Norway Father: Baar N. VIIGSource Information: Batch Number: C429041 Source Dates: 1739 - 1822 Film or Fiche Number: 124509 Collection Details: Fjelberg; Den Norske Kirkemvh Kjellaug

Gjest Arne D. Tveit

Marite Bårdsdtr. fra Nedre-Vik var datter av Bård Jonesen fra Eikås (nå i Ølen kommune). Han ble gift i 1741 med Kari Larsdtr. Fosse ca. 1710 -, datter av Lars Jonsen og Marta Olsdtr. på Indre Fosse i Alenfit. Bård bygsla Nedre-Vik i Vikebygd (nå i Ølen Kommune) fra 1740 til rundt 1752. De flytta først til Tangen (Tonjen) under Svendsbø og detetter over fjorden til Rabben under Framnes (nå i Sveio Komune). Det ble holdt skifte etter Bård på Tveita i 1752. Det var ingen arv. Kari tok de 4 fire barna med seg og flytta til Bergen. Hun var i live i 1779. Barna var: Jon f. 1741, Lars f. 1743, Marite f. 1747 og Kari f. 1750. Jeg har aldri klart å finne ut av hvor de ble av etter dette.Arne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.