Gå til innhold
Arkivverket

[#21399] Jakob K.Knutsen fra Haugesund, død i Liverpool, gravlagt i Skien


Gjest Anne Grete Birkenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Birkenes

En onkel av meg, Jakob Kristoffer Knutsen, var født i Haugesund i 1907 og vokste opp der. Han reiste til sjøs, og i desmber 1939 var båten i Liverpool. Under mørkleggingen falt han ned i dokkene, og han døde. Jakob Kristoffer ble begravd i Skien, i følge Statsarkivet i Stavanger. Nå lurer jeg på hvorfor han ble gravlagt et annet sted enn der han hørte hjemme. Han var visstnok ikke gift.Kunne han ha noen som ønsket han gravlagt i Skien, eller var det bare tilfeldigheter som gjorde at han ble gravlagt der?Jeg har også lurt på om han hadde etterkommere. Jeg har søkt på kirkegårder i Skien som er lagt ut på Internett, men ikke funnet han der. Håper å finne svar på dette, så hvis noen kan gi meg tips om hvor jeg kan lete videre hadde det vært fint.Mvh Anne Grete Birkenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Statistisk sentralbyrås Folkemengdens bevegelse, liste over døde i Skien by: Dampskipsfyrbøter Jacob Kristoffer Knudsen, f. Haugesund 1907 - død ugift i Liverpool 19/11 1939, begravet i Skien BY.Henrik Seip hadde undertegnet disse listene. Det sto en rød strek tvers over hele. Jeg vet ikke hva det betyr, men mange andre var også 'strøket' over.Det er vel liten sjanse for at graven eksisterer i dag. Han hadde vel ingen familie der, så da ble den vel slettet etter et visst antall år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Birkenes

Mange takk for opplysningen! Det er ingen tvil om at han ble begravd i Skien, og at han også var ugift.Jeg regner ikke med å finne graven etter så lang tid.Det virker som han har flyttet fra Haugesund til Skien og var hjemmehørende der, siden han sto oppført på liste over døde i Skien by.Er vel ingen annen forklaring. Anne Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Birkenes

Jeg har lett der tidligere, men ikke funnet Jakob Kristoffer Knutsen. Har også snakket med kirkevergen i Skien, men hun kunne ikke hjelpe meg. Ellers takk for tips! Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, i det minste fikk du dødsdatoen, at han helt sikkert var ugift og at han ble begravet i Skien by og ikke i landdistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.