Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Hamberg

[#21455] Johannes Jonsen (Ekrem?) - hvem var han?

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

To av mine aner, Johannes Johnsen og Mallene Larsdatter, giftet seg i Haug kirke på Eiker 22.4.1783.Mallene Larsdatters hjemgård, Aaker, er grei nok, men når det gjelder Johannes er jeg helt i uvissa.Etter å ha testet innføringen i kirkeboka på flere uavhengige og skriftsmessig kvalifiserte personer, er konklusjonen at det ved vielsen mest sannsynlig står 'Johannes Johnsen Ekrem'.Brukt blindt og firkantet plasserer dette tilsynelatende Johannes' hjemsted i Møre og Romsdal, hvor det finnes flere Ekrem-gårder i 1801, men det var laaangt derfra til Eiker på den tida.Johannes og Mallene bodde på plassen Braaten under Haug prestegård, men er dessverre ikke med i FT1801, slik at jeg ikke har full kontroll på dem fra det yngste barnet, Anne Sylvia, ble født i 1792 til Mallene Larsdatter døde i 1809, etter alt å dømme som enke.Kan noen hjelpe med å løse denne floken?Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Finner gården Eikre i Hemsedal, men boka 'hemsedals slektshistorie' gir ingen pekepinn på at dette er rett spor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Takk for at du så etter! Jeg har forestilt meg at Ekrem kan være en dativsform av et gårdsnavn, men dativ i forbindelse med gårdstilknytning kjenner jeg best fra Trøndelag.Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Hole

Johannes Braatan,Præstegaardseie er død (begr.) 30.06.1805, 54 år gammelDet er skifte pa plassen Braaten under Houg Præstegaard 17.07.1812. Enken etter Johannes Johnsen, Mallene Larsd. Det er 4 barn. Jon Johannesen, fuldmyndig, Lars Johannesen, 22 år Else Johannesd. g.m. Nils Hougen og Anne 20 år. Verge er deres morbror Hans Lygnaas (=Lyngaas).Malene er vel datter av Lars Hansen Ager. Det er skifte etter han i 1782. Da er Malene oppført som 31 år og ugift.Det forekommer dessverre litt for ofte at personer som bor på Eiker i 1801 ikke er kommen med i FT.Hilsen Arnt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Takker og bukker! Opplysningene om skiftet har jeg fått fra en vennlig sjel tidligere, men dato og år for når Johannes Johnsen døde var definivtivt nytt. Det gir meg abolutt mer å gå etter når det gjelder å finne en fødsel eller dåp.Jeg har registrert at mine 2 (og 3-tipp, faktisk)-tippoldeforeldre Else Johannesdatter og Nils Larsen giftet seg 21.9.1811 og det stemmer jo også bra med opplysningene i skiftet. Min anerekke går gjennom datteren Larine (f.12.8.1816) som 11.8.1839 ble gift med Hans Jacob Johnsen Hoenseie (f.20.10.1818).Hilsen Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Dette er ikke fasiten, men bare en kuriøs hypotese:1. Det er rett at det var laaangt fra Møre og Romsdal til Eiker på slutten av 1700-tallet, men sogneprest Hans Strøm i Volda flyttet sommeren 1779 til Eiker for å ta over embetet der. Han var elles en kjent forfatter og naturvitenskapsmann, og er bl.a avbildet på en norsk frimerkeserie i 1970. - 2. Johannes Jonsson Eikrem fra Eikrem (gml. form Ekrem) i Volda ble født i 1751 (døpt 5. desember), og ville således ha vært 54 år i 1805. Det står i den gamle og slett ikke feilfrie Volda-soga at han ble gift på Nogva i Haram, men han finnes ikke der ved folketellinga i 1801 og heller ikke vielseslistene for Haram etter det jeg kunne se i går. - 3. Hypotesen: Kan Johannes ha blitt med presten sin fra Volda til Eiker, og der ha fått seg en plass ('Præstegaardseie') under prestegården?Med vennlig hilsen Gunnar Ellingsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Den hypotesen der er jeg villig til å svelge med agn, krok og søkke + endel av snøret! Det er for mange detaljer med navn og fødselsår som stemmer til at det kan være helt tilfeldig (mener nå jei ,da!).Står det noe mer i Volda-soga om Johannes Johnsen, slik at den er verdt å låne for nærmere selvstudium? Etter vanlig navneskikk ville jeg f.eks. vente at moren hans het Else.Her var det absolutt noe å arbeide videre med! Hjertelig takk skal du!Hilsen Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Der står bare at han var født i 1751 og gift på Nogva. Den siste opplysninga er det for øvrig ukjent kildegrunnlag for etter det Olav Myklebust, som holder på med Busetnadssoga for Volda, fortalte meg i går.Jon var eldst i en søskenflokk på fem, men det var den yngste som tok over bygselen etter at faren døde i 1782. Det stadfester teorien om at Jon da hadde forlatt Volda.Jon sine foreldre het Jon og Solveig, farfar og farmor het Johannes og Brit, morfar og mormor het Anders og Ellen.Evt. Voldasoge om du vil studere den: Per Årviknes: 'Volda-soga I - Gardar og slekter' (Volda, 1970)Ta ny kontakt om du tror jeg kan hjelpe deg mer.Hilsen Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Det står ingenting om at Johannes Johnsen var enkemann da han giftet seg på Eiker i 1784, men i forhold til opplysningen om at han ble gift til Nogva går det f.eks. an å forestille seg at den første kona døde tidlig.Men vi får se - turen i ettermiddag går ihvertfall rett til biblioteket.Hilsen Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Til Gunnar Ellingsen!Vet du om det finnes noe registrert skifte etter faren til Johannes Johnsen Ekrem? Du nevner at faren døde i 1782 og at den yngste broren (het han Rasmus?) overtok etter faren.Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

I Volda-soga står det om faren Jon Johannesson Eikrem: 'Jon d. 1782, skifte 14/6'. Prøv å etterlyse dette skiftet i Arkivforumet i Digitalarkivet. Der får man ofte gode svar.Yngste bror til Johannes het ganske riktig Rasmus (1760-1830), kona Sylvi Ingebrigtsdtr. Tue (d. 80 1/2 år gml. i 1832) fra Vanylven.Hilsen Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

En kopi fra skifteprotokollen for Sunnmøre (nr. 18, 1779-1785, fol. 352) skaffet via Statsarkivet i Trondheim viser at skiftet fant sted 14.juni 1784 (ikke 1782). I skiftet står det et eller annet om hvor Johannes Johnsen bodde, men jeg klarer ikke å få sammenheng i teksten (mener nemlig at det står 'Norge' og ikke 'Nogva', dvs. 'g' som siste konsonant).Har sett på nettet at det finnes en bygdebok for Haram. Finnes det en vennnlig sjel der ute som kan se etter om det står noe om Johannes Johnsen Ekrem og gården Nogva/Nogve?Hilsen Kjell H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.