Gå til innhold
Arkivverket

[#21462] Kvernes/Kristiansund

Gjest Aud Marion Røen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Tor & ToreDette er den andre gode meldinga i dag - igjen tusen takk for fantastisk god hjelp !Inger Bjørnaas har fått kontakt i Hull og får nå tilsendt CD ! Hennes gode hjelper i Hull har funnet en Charley Jacobsen som passer med Carl Johan i alder på denne CD`n.Jeg heller nå til den oppfatnig at den dattera bestemor engang fortalte om kan være en sønnedatter. Ole Andreas kan jo være død før 1875, og da var det vel naturlig at Karen også dro til England når hennes eneste gjenlevende sønn bosatte seg der.Jeg gleder meg til å dele disse nyhetene med de andre i slekta ! Ha ei god helg mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Carl Johan gifta seg i 1875, rett før FT1875. Kristiansund kirkebok, Vigslede 1865-1875, side 61: 'Okt 12 1875, Ungk. Matros Carl Johan Jacobsen og Anne Christofersdtr Fladmark, han født: Christiansund og bopæl: do. hun født: Grytten. Han født 15/10 52 og hun 16/9 46.Brudgommens far: Lods Jacob Olsen og Brudens far: ? ? ? Fladmark. Fornavnet kan tydes til Christoffer ('offer' er tydelig) men både stand og farsnavn greier vi ikke å tyde. Forlovere er ? 'og Nicolay Kjørsvig'. Lysningsdagene var 16/9 75 og de to andre dagene er utydelige. Vielsen var forlangt 'af Brudgom.'Vi har også sett igjennom utflyttingslistene for 1877-1879 uten å finne dem. Men de listene var mye brent, så de kan ha stått der. Utflyttingslister fra 1880- finnes ikke lengre. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal prøve å lete etter barn av Carl Johan i kirkebøkene for 1877-1879 som er mye brent og 1880- som er litt bedre å se i. Men vi kan ikke love at vi får tid til det i første omgang. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Tore & Tor Enda en gang - hjertlig takk ! Det er fantastisk hva dere finner ut. Kanskje 'ender' dette innlegget med at vi finner etterkommere etter Karen ! Hun kan vel sies å vært et 'mysterium' for resten av familien i omtrent 100 år. Jeg har litt nytt jeg også: I forbindelse med auksjon på farmen etter Karens bror Tølløv i Mankato (MI), har slekta mi funnet et brev - skrevet i 1905 - av oldemor Marit til broren Tølløv, hvor hun spør om han har hørt fra Karen (som er i England). Dette er 'fritt oversatt' av Patty Dahl, gift med min cousin, Thomas Eric. (Patty har lært seg litt norsk ved at jeg skriver en del av breva/e-mailene på norsk ! - og så har hun selvsagt ordbok da). Jeg har ikke fått kopi av originalbrevet ennå. Det virker i alle fall som om Karen lever inn i 1900-tallet. Det blir interessant å se hva Inger finner ut også. mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det ser ut som om sjansen for å finne slekt etter Karen stiger ! Ingers kilde i England har funnet 2 familier Jacobsen i Sculcoates, Yorkshire, Kingston Upon Hull:Charley Jacobsen, 48, Norwegian - sailor Anne Jacobsen, 54, Norwegian Jacob Jacobsen, 25, Norwegian - ship fireman Charles Jacobsen, 21,apprentice sailor Katie Jacobsen, 17, dressmaker Christopher Jacobsen, 12Ingers kilde, Mary, skriver at de 2 eldste er født i Norge, men jeg finner dem ikke i FS. Forresten legger jeg merke til at bare Charley, Anne og Jacob er oppført som 'Norwegian' på lista fra Mary, da er bare Jacob er født i Norge, så de må ha flyttet bare få år etter giftemålet i 1875.Den andre familien Jacobsen: Cecilia Jacobsen, 40, Florence Jacobsen, 16 George Jacobsen, 14 Robert Jacobsen, 6Her mangler 'herren i huset' - men Mary skriver at han kan være sjømann og derfor ikke hjemme ved tellingen. Han kan også være død, selvsagt. Kanskje er dette Ole Andreas` familie ...?Den første er i alle fall sikkert 'vår' Carl Johan - alder og konas navn og alder stemmer med de opplysningene jeg allerede har fått fra dere. Barnas navn (Jacob og Katie) er også en bekreftelse på dette, synes jeg. Det synes nå som det er store muligheter for at det finnes folk i England som har tippoldeforeldre fra Garbergsberget og Kristiansund/Kvernes ! mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i utflyttingslistene for året for Kristiansund prestegjeld uten å finne dem. Har heller ikke funnet dem i 1877-1879, men den boka er mer brent, så der er det vanskelig å lese. Har heller ikke funnet sønnen Karl født omkring 1875-1876. For årene 1865-1879 er det veldig få oppbevarte ark med døpte fra Kristiansunds prestegjeld i kirkebøkene. Du må vel da sjekke kilder borte i England? Lykke til! Det er vel ikke så mye mer vi kan finne i Kristiansund for deg? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Til Tore/Tor:Sønnen som ble født ca. 1876 het Jacob, og ikke Karl. Kan det være at Jacob han finnes i kirkebøkene for Kristiansund ?Når jeg ser på alderen oppgitt i 1901 skal Charles Jacobsen være født ca. 1880 i Hull. Jeg har funnet en Charles A. Jacobson som er født i Hull, Drypool, 1883. Christopher Jacobson fant jeg født 1888, Hull, Drypool.Katie Jacobsen er oppgitt å være 17 år i 1901 (f. ca. 1884) og født i Norge. I tilfelle må de ha vært på besøk i Norge en tur ettersom hennes eldste bror, Jacob, er oppgitt født i Norge, og andremann i rekken, Charles, er født i Hull. Så kommer Katie, f. i Norge og til slutt står Christopher oppført født i Hull (ca. 1889).Hvordan er tilstanden for kirkebøkene rundt 1884 ? Er de lesbare, så kanskje Katie kan finnes der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene for døpte på 1880-tallet er bedre lesbare enn 1870-tallet. Skal prøve å sjekke dette i løpet av dagen. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noen med navn som kan bli til det engelske Katie i Kristiansund i 1883-1885 (Karen, Kari, Karoline med ulike varianter). Men det er flere sider som ikke er lesbare i 1883, i tillegg til at sidene er brent, slik at som oftest er de nederste navnet ikke med. I denne perioden er foreldrenes navn som oftest brent bort.I 1877-79 er derimot foreldrenes navn med på de få innførslene som kan leses, og vi har heller ikke der funnet at Carl Johan har fått noen barn. I perioden 1865-76 er det bare noen få ark med døpte, og det er ikke mulig å finne ut av ved bare å lese dem, hvilke år som er bevart. I så fall må navnene kryssjekkes mot bl.a. folketellingene og senere konfirmantlister. Men heller ikke der har vi funnet at Carl Johan Jacobsen har båret et barn til dåpen.Hva med å sjekke sjømannsrullene? Engelske sjømenn var bedre betalt i denne tiden enn norske, og Carl Johan kan jo ha hoppet av, hvilket stred mot norsk lov, og senere fått familien sin over. I så fall kan han vel finnes i noen registre over sjømenn. Vi kjenner ikke så godt til dette, men synes å huske at vi har vært borte i det en gang. Kanskje det var på denne siden http://www.norwayheritage.com/ships/index.aspKanskje det er noen registre i Statsarkivet som kan gi hjelp? Du kan jo forsøke SAT og spørre dem om dette. Mvh Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Jeg lurer på om det er Tore Kristiansen som har ringt til meg vedrørende Ivar Eriksen f.1867 på Aure. Kan du ta kontakt her på brukerforumet eller mail allis-e@online.no. Mvh. Allis-Elin RokkonesPs:Til Aud M Røen. Beklager at jeg har gått inn på ditt innlegg.Håper du ikke tar det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Vi er nok kommet til 'veis ende' med Karens familie her i Norge. Mine forhåpninger da jeg skrev innlegget var langt under det som ble resultatet! Nå gjenstår det å finne slekta i England - forhåpentligvis også nålevende slektninger. Dette har vært veldig lærerikt, interessant og spennende. Jeg går ut fra at Carl tok med sin mor til England ved et besøk heime. Karens mor fikk sin yngste sønn omtrent samtidig som Karen fikk sin første, og kommunikasjonene dengang forhidret nok at det ble noen familiebesøk i stor grad. Om den andre familien Jacobsen var Ole Andreas` gjenstår det også å finne ut. Igjen - hjertlig takk til alle som har bidratt ! mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lette etter dem i FT1870, men har ikke funnet dem på Nordlandet, Innlandet eller Gomalandet. Da gjenstår Vågen og Kirkelandet. Det kan jo hende at de fremdeles var på Håholmen. Kanskje skoleprotokoller for Bremsnes sogn kan gi et svar, hvis de eksisterer da? I så fall finnes de enten på Statsarkivet eller hos Averøy kommune. Siden det var prestene som førte dem, er de vel innlevert til arkivet. Kanskje du kan finne ytterligere opplysninger der? Se også etter skoleprotokoller i prestearkivet til Kvernes prestegjeld. Kanskje presten førte felles protokoll for hele prestegjeldet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen og enda en gang takk til dere, Tore og TorJeg har planer om en tur til Statsarkivet i Trondheim i nær framtid, skal undersøkte da. Vi har ennå ikke funnet levende slektninger i Hull, men en i slekta har tatt kontakt med utenlandsopplysningen og fått navn og nr på personer med etternavnet Jacobsen i Hull. Den første han ringte var ikke 'vår' familie - hans slekt var fra Sandefjord, men han kunne fortelle at det var 3 Jacobsen-familier i Hull; hans egen, en fra Danmark og en tredje - som forhåpentligvis er 'vår'. Dersom dere er interessert, kommer jeg gjerne tilbake med opplysninger her dersom vi lykkes med å finne etterkommere etter Karen - dere er jo i høy grad 'medskyldige' i at vi har kommet SÅ langt ! mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vel vi har ikke gitt oss ennå! Da vi så igjennom døde 1866-1872 på leiting etter noen andre, fant vi Ole Andreas Jakobsen.I Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå for Kristiansunds Sogn av Kristiansunds prestegjeld, Fortegnelse over Begravede og dødfødte i Aaret 1867, pag 205: 'No. 76, (Den opgivne Dødsdag) Novbr 3/1867, Ungk. Ole Andreas Jacobsen, 18 Aar, i Christianssund, af Blodstyrtning'I dødsmeldingsprotokollen som finnes på SAT vil du kanskje finne fler opplysninger. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Tore og Tor- alt hva dere finner ut ! Takk IGJEN for god hjelp. Ikke rart at Kari/Karen flytta til sin sønn i England. Hun hadde nok bare disse 2 sønnene. Slektning Einar har ringt til 2 ved navn Jacobsen i Hull. Den første hadde slekta si fra Sandefjord, men han sa at det var 3 Jacobsen-familier i Hull - den ene av dem var dansk, og da må den 3. være 'vår'. Den 2. Einar ringte til var 33 år - både hans og farens fornavn tyder på at de kan være av Karens etterkommere, men han hadde ikke snakka med faren på 20 år ... Vi må kanskje sette inn en etterlysning i en avis der borte - vi kan jo ikke gi oss på 'målstreken' ! Ha en fortsatt fin sommer mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fant tilfeldigvis da vi lette etter noen andre, dødsfallet til Jacob Olsen Heggset, mannen til Karen i 1855.I Kristiansund kirkebok 1842-1855, begravde, side 94, 'No 7, (død) 6 Octbr 1855, (begravelsesdatum) ikke igjenfundet, Lods Jacob Olsen Heggset'Det står også mer på side 2, men vi greide ikke å tyde det så godt i de brannskadde kirkebøkene, men vi har sendt en kopi av den teksten til Jonny Lyngstad på Eide og kanskje han kan greie å lese mer ut av det. Det så også ut til at deler av teksten var vannskadd i tillegg til at deler av sida var brent. Da kan det hende at vi kan finne noe mer om ham i avisa Romsdals Amtstidende, og andre kilder. Vi skal prøve, men det blir ikke denne uka. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen, Tor og Tore, og takk for sist !- og takk for enda mer hjelp. Vi tok 'sommerferie' fra letingen etter levende etterkommere etter Kari/Karen, men skal fortsette nå. Det kan se ut som om Jacob omkom i et forlis, ikke sant ? (siden han ikke var funnet).Tirsdag var slektning Einar og jeg på tur i Meldal med 'cousin' Claudia Nygaard fra Nashville. Hun er tipp-tippoldebarn til Anne Olsdatter Refshaug (som var Karis søster)! Sammen besøkte vi både Garbergsberget og Refshaugen. Claudia har faktisk 4 'norske' besteforeldre. I tillegg til vår gren, kommer hennes slekt fra Nesna, Bergen og Stavanger. Claudia både skriver sanger og fremfører dem. Hun - og vi - håper at hun kommer tilbake snart: kanskje for å holde konserter - sitter og hører på en av hennes CDer nå - hun synger folk/country. Hun vet forresten svært lite om sin bestefar Nygaard fra Bergen. Kanskje blir dette et spørsmål i 'Debatt' i framtida ...mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jonny Lyngstad har sett på dødsfallet til Jacob Olsen Heggset og har prøvd å tyde skriften:'Foran står Octb. 6 1854 - Ikke igjenfundet - lods Jacob Olsen Heggeset - c 35Bak var vanskelig. Jeg prøver: _____ . 6t Octb 1854 ---------- at han havde udlodset ------------Fana(??), saa(??) formedelst Modvind og Storm (?) som hid ---------------- . Anmeldt ved(?) Foreldrene(?) ved Bryg--(???) 10/2 55Det står sikkert en rapport om dette et annet sted, kanskje der hvor losene var registrert eller rapporterte om de båtene som de var ombord på? Snakk med Signy Jakobsen ved Romsdalsmuseet. Hun er ekspert på losene og deres virke. Har skrevet om losene på Romsdalskysten. Det ser ut til at det er hans foreldre som har sendt et brev den 10/2-1855. Neste dødsfall er datert den 11. februar. Jeg mener at det står B først i dette navnet.'Som du forstår, er det vanskelig selv for ekspertene når kirkebøkene både er brent og vannskadde. Vi skal se etter i Romsdals Amtstidende om det står noe om forliset. Det finnes sikkert også noe i en eller annen kilde på SAT, men Signy Jakobsen på Romsdalsmuseet i Molde vet kanskje mer om hvor du bør lete. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi har vært noen dager ved SAT og fant tilfeldigvis Ole Hansen Heggeset i militærrullene. Dette blir jo litt perifert til hovedpersonene i denne debatten, men siden Jonny nevnte at fødestedet hans er ukjent, kan vi opplyse om at det er Gudbrandsdalen.I Militærarkivet, Utskrivningsvesenet (Sjøutskrivningsvesenet), pk 34-38, finnes Ole Hansen Heggeset i rullene for rode 3 i Kristiansund. Rode 3 er Innlandet, men det står bopel 'Nordlandet' på ham fra og med 1810. I noen av rullene er han kalt for Ole Hansen Heggem, men det er samme person for han står med samme nummer fra år til år.I alle rullene utenom en, som vi så, står det at han ble født i Guldbrandsdahlen 1777. I en av rullene står det sågar en anmerkning om at han ikke er født i Qvernæs Prgj. men i Guldbrandsdahlen.Dessverre fikk vi ikke tid til å se på militærruller for senere tidsrom enn 1821, og fikk derfor ikke sjekket disse andre personene. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Aud Marion Røen

Beklager sein reaksjon, Tore og Tor - uansett, all informasjon om Kari/Karen og hennes familie er velkommen ! Takk til dere igjen. Ellers er det ingen nyheter om familien Jacobsen. Har tatt en liten pause de siste ukene grunnet påbygging/restaurering av huset. Det er ikke lett å 'jobbe' med slekt når notater, lister mm befinner seg på forskjellige steder rundt om i huset, og en er uten internettforbindelse innimellom også ... kommer sterkere igjen ! mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Aud Marion! Karens svigerfar er vel ikke interessant for deg, men siden han er omtalt i denne tråden her vil vi gjerne legge ut noe vi fant om ham. Vi fant en opplysning om Karens svigerfar, Ole Hansen Heggeset, i Årsskrift for Nordmøre Historielag, Smaastykker ved Olaf Yderstad i 1924, der han siterer fra noen forlikelseskommisjoner. Mvh Tore og TorHer er nogen utdrag fra protokollen for Meeks tinglaug. Kommisærer var da provst Lemvig Bull og bonden Arne Nilsen Dyrset. Fra 1800 var sogneprest de Besche og Arne Dyrset kommisærer.-Anno 1801 d. 7de oktbr. mødte for Forligelseskomisjonen Hr. Morten Helsing, kjøbmand i Christiansund, som ved lovlig varsel havde indstevnet den fra Kjøbenhavn hjemkomne matros af Kværnes sogn Ole Hansen Heggeset fordi han d. 16de september sidstleden var komen beskjenket i hans hus med andre hans kamerater og med trusler forlangt at faa kjøpt brændevin i dramer, og da dette blev ham negtet, vist megen grovhed og uforskammet opførsel baade imod hr. Helsing og hans kone i ord og gjerning, saa at han var nødt til at føie anstalt at faa ham fastsat hvilket sin hensigt han dog ikke opnaaede, da bemeldte Ole Hansen, uagtet al søken ikke var at finde i byen efter at han havde forladt hr. Helsings hus. Ole Hansen mødte ogsaa for komisjonen, og negtede ikke aldeles de mod ham gjordte beskyldninger, men tilstod derfor, at han havde været beskjenked og ikke vidste selv at hans opførsel havde været saa skamelig og uanstændig, bad derfor at sagen paa muligst billige maade maatte blive forligt. Hr. Helsing fordrede kuns at sagvolderen for den ham tilføiede fornærmelse i sit hus og til advarsel for ham selv og andre hans kamerater skulde betale 5 rdlr. til Kværnes sogns fattige tilligemed stevningsvidnerne og komisarierne. Med komisæriernes mægling blev endelig sagen saaledes bilagt, at bemeldte Ole Hansen i betragtning af hans fattige omstændigheder skulde erlægge 3 rdlr. til sognets fattige og alle sagens omkostninger, hvilket alt inden 3 uger skulde være afbetalt, i mangel deraf at lide eksekution som efter en fuldstændig dom. Saaledes blev denne sag forligt hvilket med hænders underskrift bevidnes. Morten Helsing Ole Hansen Heggeset m.p.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Tore og Tor Takk til dere - jeg er generelt slektsinteressert, så alt er interessant ! Vi har ikke gjort flere forsøk på å finne Kari/Karens etterkommere i England, men ikke lagt det helt bort; bare 'på vent'. Skulle vi lykkes med å komme i kontakt med firmenninger i Hull, er jo disse opplysningene interessante for dem også. Ha en fin sommer.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Patty Dahl

Hei Aud Marion og alle! I am wondering if we can find out some more information on the Jacobson family since this last entry in 2006!I looked at the 1891 and 1901 Hull, Yorkshire,England census record in Ancestry for Charles Jacobson (1891) and 'Charley' Jacobsen (1901). There is a Kate Jacobson listed as age 11 in 1891...but this must be an error (?)...because she is age 17 in the 1901 census. I found a record of the marriage of Kate Jacobson to John G. Patterson in 1901 in Hull. This was from the following site: www.yorkshirebmd.org.uk/Wondering if anyone might make an opinion if they think this is the same Kate as given in the 1901 census.... At that same Yorkshire site I found the 1883 birth record of Kate Winifred Jacobsen in Hull, Yorkshire, East Riding Humberside...don't know if this is the same Kate...but the birth year seems to 'fit'. Also looked at the Yorkshire site but could not find the death record of Karen Olsen (f. 1826) Karen is in the 1891 and 1901 Hull censuses.Can anyone offer more suggestions about the Jacobson family and their descendants? Also at the Yorkshire website, I found the death record of Karl J. Jacobson. Died at age 52 in Drypool, Hull in 1905...could he be the same person as the 'Charles/Charley Jacobson' (f. 1852)? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Patty Vi er nok ikke kommet lenger med denne saken siden sist - fint at du tar den opp igjen. Vi kom liksom ikke 'igang' med letingen etter pausen. Vil svært gjerne ha gode råd om hvordan vi skal lete videre i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.