Gå til innhold
Arkivverket

[#21571] Bigamisme...?


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Min tipp oldefar, Iver Johan Johnsen Søbstad,f. 1829 i Trondheim. I folketellingene for 1865 og 1875 står han sammen sin kone Anna Amundsen (f. Hagestuen). I notater jeg har etter min far døde Anna samme dag som hun født deres eneste barn den 02.07.1859, likeså skal han være gift for 2. gang med Karen Martha Hoel. Når jeg søker på henne i de digitale kirkebøkene, står det vitterlig at hun giftet seg med Iver Johan Søbstad, den 25. 07. 1858 (ett år før den første kona døde?). Jeg finner ikke andre Iver Johan Søbstad i folketellingene enn min forfader.Jeg er forvirret. Hva er rett og hva er feil?mvh RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Selv om mormonerdatabasene og folketellingene ikke alltid er 100% å stole på, tror jeg du er offer for 'feilhusk' i dette tilfellet.Det kan bare ikke være tilfeldig at de digitale kirkebøkene i mormonerdatabasene (både vielsen og fødsel/dåp for sønnen Carl Johan i 1859) klart identifiserer Karen Martha Hole som hustru nr.1.Hvis du holder fast ved det, blir Anne Amundsdatter hustru nr. 2, som det også går fram av FT1865 og 1875.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Ok... Så slik kan det altså være. At jeg ikke tenkte på det :o) Fruene bytter plass i rekken, så blir det rett. Da må jeg forsøke å spore opp hvor og når Iver giftet seg med Anna Amundsen Hagestuen. Hun er født i Fron prestegjeld, Kvam sogn (Oppland) men det er ikke digitale kirkebøker jeg kan slå opp i på nettet for å sjekke dato for vielsen. De er visst på microfilm.Takk skal du ha! mvh RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.