Gå til innhold
Arkivverket

[#21675] Hvem var de(n) første slektsgransker(e) i Norge?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

Har noen kunnskap om hvem dette var, hva som kunne være drivkraften og hvilke(n) som ble gransket?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det spørs vel kva du legg i '-granskar' og 'første'. I dei gamle lovene (Gulatingslova, Frostatingslova) ser vi at slektskap i mange ledd galdt både for arv etter avdøde, for bøter som skulle betalast/krevjast inn, og kven ein kan/ikkje kan gifte seg med. Det føreset at ein har oversyn over kven som er slekt med kven. Så spørs det om slik kjennskap kvalifiserer for 'gransking'. Tidsmessig må dette med arv og bøter gå langt attende. Av skriftlege verk, må vel kanskje Sverresoga vere noko av det eldste. Sverre fekk skrive soga om seg sjølv tidleg på 1200-talet, og det skal ha vore gjort i Noreg. Snorre sine kongesoger,om kongane før Sverre, kom noko seinare og dei vart skrivne på Island. Snorre brukte sogedelar som andre hadde skrive tidlegare, men kanskje ikkje i Noreg. Men så spørs det om dette kvalifiserer til 'gransking'. Det er minst like mykje (eller like lite, om du vil) 'gransking' som mykje av det som er produsert seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Svaret var vel det mest riktige som kan anvendes. Når man ser på den vel tilstrekkelige informasjon i vedlagte lenkeLenkeog samtidig vet hvor mangt som er bygget derpå, bør der kanskje kunne stipuleres et noe senere tidspunkt og bygge videre på.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil heller foreslå artiklene som er trykt i Topografisk Journal for Norge (omkring år 1800 ff) og Budstikken, og deretter boka Paul Hansen Birch:] Udkast til et Slægtregister over den Stenerske Familie fra Guldbrandsdalen. Christiania 1838. 20 s. innbundet. Faksimilieutgave, Facsimilieforlaget (Gunnar Børsum) Oslo 1960.Så følger Keysers og Christian C A Langes forskningsarbeider, ved siden av bl a arbeider av P A Munch. Vi snakker da om tiden ca 1840-65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Litt på siden av temet, men jeg kom til å tenke på en bok av Hans Kraabøl: 'Slekter og garder i Gausdal' som behandler de fleste garder i Gausdal, og som vel kanskje kan være en kandidat til en av de første bygdebøker hva gjelder slekt? Den ble skrevet på midten av 1820 tallet. Eller finnes det andre tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Kraabøl er tidlig ute, men arbeidet ble ikke utgitt i samtiden, noe f eks boka om Stenersen ble (som også stammer fra Gausdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg liker for min del å tenke på Landnåmabok som den første bygdeboka.....En annen favoritt når det gjelder gamle slektsgranskere er Vincents Lunge, som tegnet slektstavler. I hans tilfelle er jeg rimelig overbevist om at arvekrav var utslagsgivende, men vi kan ikke se bort fra at han faktisk hadde en akademisk interesse for genealogi også (han var tross alt et multigeni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takker for at man har blitt tildelt mer kunnskap og at relasjonsvidden i.f.t. utgangspunktet er blitt noe bredere.mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.