Gå til innhold
Arkivverket

[#21691] Årstall i Digitalarkivet - søkerutiner

Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Hvis jeg velger 'børjar med' og skriver de 2-3 første sifrene i et 4-sifret årstall, får jeg ikke tilslag. Hvis jeg søker på alle de fire sifrene går det bra, men da får jeg jo bare ett årstall.Jeg kan imidlertid søke på 'inneheld', og da ta med bare 2 eller 3 sifre i årstallet.Greitt nok når man vet det, men er det ikke litt inkonsekvent? Jeg har inntrykk av at dette gjelder generelt ved søking på ulike årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ja, her er noko. Tal er vanskeleg handterbare hos oss. Grunnen er at i motsetning til andre system tillet med både tal og tekst i same feltet. 1857 er eit tal, medan 31.12.1857, som det kan stå om ein person, er ein tekst. Dermed blir talfelt mykje meir kompliserte å søka i enn reine tekstfelt. Eg skal sjå om eg kan gå gjennom systemet og gjera det meir logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Kan du ikke definere feltet som tekst? Men for å kunne søke på 'børjar med' må vel årstaller alltid skrives først og datoer som 1857.12.31 for ditt eksempels vedkommende.Men da kommer du kansje i konflikt med kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Så lenge det dreier seg om rene årstall (altså tall) er den beste måten å søke på år og så velge 'alle'. Da får du opp ei liste over alle årstall i databasen. Ved å holde nede ctrl-tasten eller shift (prøv deg fram) kan du velge de årene du ønsker.Jeg vil generelt anbefale å bruke 'alle' ofte. Da er en sikker på å få fram alle mulige skrivemåter, dobbeltnavn osv.mvhØystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Øysteins metode er også den beste når det gjelder baser der noen records er rene årstall og andre records er datoer eller inneholder andre tekstelementer.En må bare virkelig lese igjennom ALLE før man 'aktiverer' sitt valg for å være sikker på at man får med alt innenfor ønsket tidsintervall.Og DET kan være litt av en jobb i de store databasene, så hvis det er mulig for Jan å endre på det uten alt for mye arbeid hadde det vært fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.