Gå til innhold
Arkivverket

[#21711] Oppslag i skifter i Sunnfjord


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Kan dere gjøre følgende oppslag i skiftene når dere har anledning:Halvard Johannesen, Knapstad, Brandsøy, protokoll 15 side 125 for årene 1779-1806.Halvard Johannesen, Knapstad, Brandsøy, protokoll 15 side 342 for årene 1779-1806.Halvar Nilsen, Hovlandsberget, Brandsøy, protokoll 8a side 162 for årene 1763-1769.Halvar Steffensen, Langedalen, Brandsøy, protokoll 9 side 346 for årene 1775-1787.Halvar Danielsen, Engebø, Brandsøy, protokoll 18 side 222b for årene 1828-1836.Dorete Johannesdatter, Tonneim, Brandsøy, protokoll 15 side 246 for årene 1779-1806.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er kanskje skiftet fra Langedal som er mest interessant. Er på jakt etter en sønn Berent Halvorsen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Halvor Steffenson Langedal kan være den du er på jakt etter.Eg kan nemne at Halvor Steffenson sannsynlegvis blei født i Steindalen (no Flora kommune) i 1731 av foreldre Steffen Janson f. ca. 1702 og Maria Daielsdatter Steindal. Maria Danielsdatter var frå Agledalen og var enkje etter Eilev Torsteinson Steindal.Halvor Steffenson vart i 1754 gift med Synneve Jakobsdatter (1732-1763) fra Veien bnr. 1 i Naustdal. Dei budde i på Skei bnr. 1, Naustdal og fekk barna: Steffen f. 1755, Martin f. 1759 og Anna Marie f. 1762. Sjå Naustdalsoga bd. II s. 51 og 63.I 1771 blei Halvor Steffenson gift med Alis Olsdotter Sæterli (nabogarden til Langdedal) og dei blei tydelegvis buande i Langedalen.Eg vil også nemne at i fylgje Olav Stendal var det i 1768 skifte etter Jan Steffenson Steindal gift med Marte Karsteinsdotter Steindal, men var barnlause. I skiftet er Halvor Steffenson Langedal nemnd som broren til Jan, og Eiliv Elivson Langedal og Malina Olsdotter Tonheim er nemnde som halvsyskjen til Jan. Malina Olsdotter var gift med Per Nilsson Tonheim.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Leif. Flere spørsmål melder seg. Du skriver at HAlvor på Langedal kan være den jeg er på jakt etter. Men så vidt jeg kan se har du ikke noen sønn Berent registrert på han?Du nevner også Maria Danielsdatter fra Agledal og at hun var gift med Steffen Jansson. Betyr dette at hun var gift tre ganger. For jeg har henne også som gift med Ole Andersson, og at dette ektepartet ble gift i 1736.Virker forøvrig som du sitter på mye info fra Kinn. Har du arbeidet selv, eller er det fra bygdebøkene?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg er langt fra sikker på at Halvar Steffenson er faren til Bertel.Når det gjeld Maria Danielsdatter Agledal så passer ved skiftet i 1768 med at ho var gift 3 gonger. Eiliv Elivson Langedal og Malina Olsdotter Tonheim er der nemnde som halvsyskjen til Jan og Halvor.Dette passar også med at det i kyrkjebøkene er nemnd at Mari Danielsdotter blei gift med Eilef Torstenson Steindal i 1722, Steffen Janson Frammarsvik i 1727 og Ole Anderson Agledal i 1736.Mari(e) Danielsdotter var truleg dotter til Daniel Hallvardson Agledal og Lussi Larsdotter. Daniel Hallvardson var frå Ullaland bnr. 2 i Naustdal, jf. Naustdalsoga bd. 2 s. 277. Truleg var det systera til Mari(e, Anna Danielsdotter som blei gift med Bertel Larsson Skei, jf. same Naustdalssoga s. 50. Eg må nemne at Agledal er nabogard til Langedal.Mine kunnskaper om slektene og gardane i Kinn, har eg etter ca. 20 års innsamling av data på Riksarkivet og frå Statsarkivet i Bergen, samt saumfaring av bygdebøker og i dei seinare åra, søking på Digitalarkivet. Eg har også gode kontakter i området som eg kjem ifrå.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Leif. Ser ut til at vi har den samme informasjonen. Etter å ha arbeidet i et par år har jeg funnet at jeg direkte sammer fra Salmon Mullen som døde i Muladalen i 1680. Via hans sønn Ola som døde på Nedre Kalland, hans sønn Ole som var født og døde på Nedre Kalland, hans sønn Simon som var født på Nedre Kalland men døde på Agledal. Og hans sønn Morten (Martin) som var født på Agledal men giftet seg til Løkkebø og døde der. Jeg arbeider nå med utgangspunktet i Morten som den første i min slekt som bosatte seg på Løkkebø og prøver å finne alle hans etterkommere. Skulle ikke forundre meg mye om jeg kunne ha nytte av din kunnskap. Har du publisert noe? Hvis du vil se mer på mine opplysninger så langt så har jeg en nettside.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Glemte at Mari trolig også hade ei søster til, Synneve Danielsdatter, født ca. 1702, gift 1733 med Olav Larsson, født ca. 1704 på Skei. Olav og Synneve fikk datteren Abelu ca. 1737 som ble gift med Simon Olsson fra Nedre Kalland og de bosatte seg og døde på Agledal. Jeg har imidlertid ikke funnet vielsesdato for Simon og Abelu.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Løfter denne for å høre om det er mulig å få kikket på skiftene nevnt i det første innlegget. På forhånd takk.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

I fylgje Florasoga s. 458 vart det i 1765 halde skifte etter Halvor Nielsen på Hovlandsberget til enkja Sigri Siursdotter og barna Soffi 4 år og Helina 8 veker. Morbroren Erik Siurson Sunnarvik var lagverje for Soffi.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.