Gå til innhold
Arkivverket

[#21778] Gjerdt Gunnersen Ask, f.1754 i Askvoll, busett i Bergen


Gjest Ingrid Gillesøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Gillesøy

Eg søker etter foreldra til denne Gjerdt, som var matros. Han er oppført i lista 'Matroser i Bergen'. Han var gift (24.10.1784 i Bergen DK) med ei Giertrud Marie Madsdtr. f.1757, men eg veit ikkje kven ho er, eller kvar ho er fødd. Eg har leita i bygdebøkene for Askvoll, men finn ikkje Gjerdt Gunnersen. Det er vanskeleg å vite kva gard han evt. kan være ført på. Har nokon opplysningar om dette paret er eg takksam for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du bør vel kanskje se i kirkebøkene i stedet for bygdebøker. Farsnavn ved vielsen? Matroslisten angir født i 1754, mens FT 1801 antyder 1750 så i det intervallet kan du jo lete etter dåpen.Dersom usikkerheten på konen er den samme så er dette en kandidat født i 1764 LenkeDe døper 6 barn mellom 1785 og 1802 så det burde være noen fadre som kan sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Eg har funne ein Gunder Olson Myrmel (Indre Holmedal, Sande sokn) som var brukar på Ask i 1761 og 1762. Skifte 1763, g 2.g. med Anne Nilsdtr. 7 born i 1763, 5 fellers, men ingen fødde på Ask. I listene over fødde finn eg 2 born,Niels f.18.1.1761 og Siri 29.7.1756. Far Gunner Myrmel, ingen kone oppført, men borna er førd som ektefødd. Kan dette være rette familien? Det står ei henvisning til Gaularboka s.301 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804-05 står han oppført med fødested Aschevold , 49år gammel. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Gunder Olson Ask, se her: Lenke. Jeg ville ha lagt inn en forespørsel om skiftet i Arkivforumet og bedt om å få opplyst hvem som var nevnt i skiftet.Det burde i alle fall be/avkrefte om denne Gunder hadde en sønn Gjert. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Ja, det stemmer at der fødestad er nemnd, står det Askevold. Men den einaste Gunder eg har funne på Ask i rett tid, med born i rett alder, er altså denne Gunder Myrmel. Eg legg inn ein forespørsel i Arkivforumet og håpar det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.