Gå til innhold
Arkivverket

[#21805] Vårt Samiske opphav

Gjest Lars Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg er enig i at dette legges under et nyy tema, det var derfor jeg sa at 'jeg kommer tilbake med mer'. Jeg hadde ikke tll hensikt at det skulle bli det nå jeg svarte på Lars Nilsens utfordring. Beklager! Jeg legger inn nytt tema Under Kiersten Larsdatter, Lappenke, hvofra?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Man er noe usikker på hvilken stikkordsrubrikk Knut Fjogstad refererer til. Temaet Birger Forsmo muligens vil opprette om sine samiske forfedre i Rana-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knu Fjogstad

Ja da er jo nå alt på plass til alles beste.Stikkordsrubrikken (eller som den er benevnt: Stikkord) finnes ledig for innleggelse ved etablering av nytt tema. F.eks. det antydede 'Rana-området' er veivisende likesom man anvender 'Agdesiden' for den sydlige del av Norge.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei. Jeg ber om hjelp til å finne litteratur om samene. Er det noen som har navn på forfattere eller titler på bøker. Jeg er interesert i de landene som har samer. Takk til Britt for hjelp om slekten Gunnar. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå finnes emnet om Kiersten Larsdatter og Anders Andersen i et nytt innlegg. Se innlegg 21846Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk til Lars. Skal gå på biblioteket og se om jeg kan få tak i boken der. Jeg gleder meg til å lese den. Vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Til Britt og Knut. Dette var innteresant lesestoff. Jeg har god tid til å lese, så jeg gleder meg til det,. Til Lars. Jeg har fått tak i boken folk uten fortid, er begynt å lese i den. Vanskelig å legge den fra seg . Den er virkelig bra. Vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Øystein K

Hei, det er lenge siden noen debatterte her. Vil bare si at jeg aktivt søker hjelp for å finne samisk slekt i Finnmark, Lyngen, Finland og Sverige.Det er kjempespennende, men det er tidkrevende og man må ikke vegre seg for å ta kontakt med eksperter og arkiver for å spørre om hjelp.Er på leting etter en historisk bok om samiske slektsnavn. Her er en link om dette tema, men den er lite utfyllende for slektsgranskere:http://www.galdu.org/norsk/index.php?artihkkal=242Her er det bare å ta opp debatten igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Øystein, Hvis du er interesert i riktig 'gammel' Saami historie kan du se på noen av de spesialist artikklene referert til på denne Y-DNA websiden. Jeg er Haplogruppe N, som er den 'typiske' Saami Haplogruppen, men min paternal familie, som jeg har sporet tilbake til ca 1616 i Vestfold, har ingen Saami slektningsforhold etter den tid så jeg er fremdeles på jakt etter min Haplogruppe N stamfar!Lenke)/public/N%20Y-DNA%20Project/index.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg ser at Lenken kom ut litt rar på innlegget. Er den for lang? Den virker hvis en click on Lenken og etterpå kopierer resten av adressen, inkludert /, inn i Address Window (unnskyld norsk/engelsk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei, vet ikke om dette er riktig diskusjon å spørre om dette på, men kan noen si meg om det var noe særlig med samer i Sør-Helgeland på begynnelsen av 1700-tallet? Har en ane Isak (Nilsen?) som jeg ikke kan spore opp i dåpslister, vigselslister el.l., og jeg lurer på om han kan ha vært av samisk slekt. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det har vært samer i innlandet i hvertfall ned til Røros helt opp til våre dager. Nordover var det også mange samer i fjordstrøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

'Min' Isak bodde i Bindal, på gården Hall ute i fjorden (mest sannsynlig på en plass under gården) på 1730-tallet. Hvis noen har noe informasjon, så skriv gjerne et innlegg. Jeg vet ingenting om sameslekter, men siden det er så mangelfull informasjon om Isak, tenkte jeg det kunne være greit å sjekke alle muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har en oldefar, hvor moren var sørsamisk og faren var same fra Tärna, Wilhelmina i Sverige. Jeg har anene tilbake til midten av 1600-tallet. Denne familien gifter seg over grensen i generasjoner.Kan hende hadde de sommerbeite i Ranaområdet og vinterbeite i Tärna, slik nord-samene har, innland om vinter, og kyst om sommeren.Til Birger Forsmo: Jeg har sett gjennom oppsettet mitt, men finner ikke Anders Andersens opphav, f. ca 1787 og hans hustru, Kiersten Larsdatter.Jeg kan legge ut anetavla til Anders Larsson hvis det er interesse for det. Her er en liten bit:Ektemann: Anders Larsson Bosatt: Kruttfjell, Vefsen, Norge Hustru: Ane Andersdatter Bosatt: Kruttfjell, Vefsen, NorgeBarn 1 Lars Andersson Født: 1804 i Krutfjell Vefsn, Norge Död: 1881-05-15 i Varnvand Hattfjelldal, Norge. Døpt: Hattfjelldal 1804-08-12, Svensk side Vefsen 1804 Gudstienste ved Hattfielldalens Capell Dom 11 post Trinit (12/8): Con. Baptist. Lars, Faddre: Ole Jonsen Krudfjeld, Lars Olsen Skolemester, Maria Jonsdatter Krudtfjeld og Maret Olsdatter Hatfjeld. Konfirmert Vefsen 1824: Lapp Lars Andersson Gift: 1832-08-05 i Vefsn Norge med Yrke: Reineier. Ved Folketelling 1865: Han eide 70 reiner Begravd: Hattfjelldal 1881-08-05 Døde som lægdslem i Varnvand Bosatt: i Krutfjell Vefsen, Vefsen Norge. 1. Hustru: Anna Bengtsdotter Født: 1810 i Örfjäll, Norge. Bosatt i Krutfjell,, Vefsen Norge.I Stensele kirkearkiv finnes en attest fra Christian Qwale i Dolstad, datert 12 oktober 1840. Den er veldig tunglest men begynner slik:'Enkemand Lars Andersen, bygsellapp i Krutfjell ämnar att söka sig en brud Sverige”.Stensele vigselbok: Gift 1841-07-11 i Stensele 2. gang med2. Hustru: Brita Tomasdotter Født: 1822-03-22 i Vapsten, Stensele. Bosatt: i Kruttfjell Vefsen, Norge. Generasjon 21 Lars Andersson Født: 1804 i Krutfjell Vefsn, Norge Död: 1881-05-15 i Varnvand Hattfjelldal, Norge. Døpt: Hattfjelldal 1804-08-12, Svensk side Vefsen 1804 Gudstienste ved Hattfielldalens Capell Dom 11 post Trinit (12/8): Con. Baptist. Lars, Faddre: Ole Jonsen Krudfjeld, Lars Olsen Skolmäster, Maria Jonsdr Krudtfjeld och Maret Olsdr Hatfjeld. Konfirmert Vefsen 1824: Lap Lars Andersson Gift: 1832-08-05 i Vefsn Norge med Yrke: Reineier. Ved Folketelling 1865: 70 renar Begravd: Hattfjelldal 1881-08-05 Bosatt: i Krutfjell Vefsn, Vefsn Norge. Stensele vigselbok: Gift 1841-07-11 i Stensele 2. gang med 2. Hustru: Brita Tomasdotter Født: 1822-03-22 i Vapsten, Stensele. Bosatt: i Kruttfjell Vefsen, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Til innlegg 39: Sør-Helgeland (Bindal) og Ytre-Namdal hadde en betydlig samisk befolkning i kyststrøka på 1700-tallet. Det er skrevet et par hovedfagsoppgaver om dette temaet. Du kan prøve her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.