Gå til innhold
Arkivverket

[#21853] Erdmann-navnet i Sør-Audnedal og Kristiansand?

Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

I innlegg nr. 23 er Appelone Ambjørndtr. fadder sammen med Ole Hansen Gotzow. Datoen 9.okt.1743 er eksakt fra kirkeboken.Noen forklaring på at skifte da er datert 09.04.1742?LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

P.H.R.: Her har du det du har lett etter i mange år: Nr. 5 Kari (senere kaldt Karen). Jeg tok feil da man antok at hun ikke fantes i skiftene. Det var kb'ene og opplysninger derfra som medførte oppklaringen.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Samt at hun, nå skrevet Karen, er nevnt som enke 12.07.1758 - således helt verifisert.LenkeDa vil jeg heretter ev. kun bidra med utganspunktet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Rettelse til innlegg 23 og 26:Fadderene til Abelone, døpt 9/10 1743: Torbør Torjesdatter Aavigen, Ole Hansen Faret, Peder Anbiørnsen Faret.Da stemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takk Harald for at du fant den grove feilen slik at alt nå stemmer. Det er skummelt å gjøre et nattetidesunntak før dobbelkontroll er utført - slik som det nøye er utført for de andre kb-avlesningene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Gratulerer til Per og Knut med å ha funnet Karen Ommundsdtr.! Det må være litt av en dag!Mine bemerkninger til de siste innleggene er flg.:Nr. 23. Foreldrene 9.okt. 1743 til Pernille er jf. bygdeboka (s. 217): Abigael Pedersdtr. g.m. Reier Torjussen (død 1751). Abigael bodde på Haugen, Øvre Vigeland, som kapt. Ernst Ertmand og kapt. Tritzchler hadde i pant noen år. Abigael var datter av Maria Jørgensdtr. Gotzow og dermed, hvis jeg regner riktig, kusine til Ole Hansen Gotzow. Fadderne bortsett fra Karen Ommundsdtr. har jeg ikke kunnet identifisere via bygdeboka. Karen må vel da ha vært godt kjent med Gotzow-slekten også utenom hennes senere mann.Litt mystisk med Appelone Ambjørnsdtr.'s dødsår. Det er heller ikke mange måneder mellom at hun opptrer som fadder (9.okt. 1743) og til Ole Gotzow og Karen Ommundsdtr. står som felles foreldre til en ny Apelone 13.nov.1743. Selv om Appelone Ambjørnsdtr. skulle vært død i mellomtiden (jf. det sannsynlige oppkallet) må barnet jo vært ventendes lenge før Appelone døde, så det med 'u.e.' må vel være riktig? Vel dette er kanskje selvfølgelige bemerkninger.Derimot kunne jeg tenke meg å spørre Knut om han kan forklare nærmere spørsmålstegnet med 'Faddere: Monsiur Jørgen Fasseland, Erdmann?' fra kb. d. 13.nov.1743 (også fra innlegg nr. 23). Så vidt jeg hidtil har forstått kom Erdman-navnet ikke inn i Jørgens slekt før han 1750 (jf. innlegg nr. 1) giftet seg med min ane Maren Abigael Ertmand. Riktignok er Jørgen også kaldt Erdman i bygdeboka i en oversikt, men det regnet jeg umiddelbart med var 'avsmitning' fra hans 2. kones navn. Men kanskje var både han og hans senere kone en Erdman? Evt. 'avsmitning' kan jo ikke godt være foregått 7 år før ekteskapet deres ble inngått! Jørgen Jørgensen Fasselands far var jf. Ovenstad premierløytnant Jørgen Gunnbjørnsen Fasseland hvis kones navn ikke kjennes. Men Jørgen Jørgensen Fasselands datter med sin første kone, Malene (referert i innlegg nr. 23: '13.jan. 1745 Døbt Elina. Foreldre: Sergiant Jørgen Fasseland og Malene Olsdtr.') kunne kanskje peke på at hun har hatt navnet Elena/Helene, siden det ikke er oppkall etter Malenes mor?Uansett viser vel dette at forbinnelsen til Gotzow-slekten må ha vært relativt nær siden Jørgen Jørgensen Fasseland er fadder for Ole Gotzows første barn med sin annen (senere?) kone og den ikke-plasserte kapt. Ernst Ertmand ble kaldt 'Fasseland' og dessuten hadde pantet til Haugen. jf. ovenfor. Og så var altså Maren Abigaels eldre bror, Hans Jacob Erdman, kapellan her i 40-årene.Apropos, finns det tid og mulighet for at du, Knut, kan lokalisere datoen for Jørgen Jørgensen Fasseland (Erdman?) og Maren Abigael Ertmand i 1750? Jeg vet ikke om vielsen var i Sør-Audnedal, men den foregikk iallfall ikke i Kristiansand der Maren Abigael kom fra. Kilden til årstallet er som nevnt i innslag nr. 1. Ovenstads Militærbiografier. Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å ta svarene i rett rekkefølge som følgende:Kb'en mangler døde for perioden 1.des.1738 - 25.jan.1744. Originalarkene forsvunnet?Harald korrigerte i innlegg nr. 30 at Appelone Ambjørnsdtr. ikke var fadder 9.okt.1743.Faddere: Monsiur (jeg klarer ikke å tyde det til noe annet). Erdmann?: Tydningen her kan like godt være et gårdsnavn f.eks. Erts...Trolovede i 1750:20.mai 1750 (til venstre for datoen står det corpuleret)Lieutnant Jørgen Fasslan og jomfru Maren Abigal Ertmann. Cav: K? , Jacob ?,Helt til høyre i margen står der ingen dato for corpuleret, som er her det vanlige, men følgende uhyre vanskelige skrift som tydes til (i sammenligning med et foregående lign.) følgende:Etter Kongelig bevilgning etter foregået trolovelse.Håper Harald Storaker kan gjøre en bedre tydning og kontroll.Ellers kan det se ut til at Karen Ommundsdtr. fader aner tilbake til bla. Fasseland.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk for hjelpen, Knut - det var spennende! 'Etter kgl. bevilling' pleier visst å bety at de to som gifter seg har felles aner? Spennende om det kommer mer ut av det. Med vennlig hilsen Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takk for hyggelig tilbakemelding.Man finner alltid noe nytt - da man alltid har et eller annet i en eller annen forbindelse. Slik at en hjelp også kan være sammenfallende med en egen hjelp - eller utvidelse av oversikten generelt.Nå vil det vel bli nødvendig å gå noe 'hardere' til verks med det som gjenstår - før man glir over i middelalderen igjen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Svein Rindedal

Lenge siden siste innlegg, men likevel. En eldre bror av Erdman Jensen er den Nils Jensen f.ca 1670-1740, tidligere byfogd og etter dette prokurator i Kristiansand. At han er en eldre bror går fram av skiftet etter samme Nils Jensen : Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 4 , 1735-1743, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.Merknader: Gammelt register bak.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24494/497>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24494/497Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Hedmark, Vang mini A2 1713-1733, side 163: 1725'd: 30 maji Sorenskriver Hieronimus Jensens Kjereste Dorothea Maria Flygh /: 31 aar gl:/ begraven 'Jeg ser, at en Hieronimus Jensen blev viet d. 26 august 1727 i Tanum med Massi Krefting.Asker Mini I 1 1726-1744, side 13.Så er spørgsmålet, om det er samme mand.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Vang mini A2 1713-1733, side 182:4 oktober 1728'Hieronimus Jensens Són dóbt og kaldet Jens....'Faddere bl. a. Herman og Anna Krefting.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Må være samme Hieronymus Jensen da, Jens fc1728 finnes i sjeleregisteret for Vang, registrert her i DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.