Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Aarland

[#21880] Forliset ved Furen i Austevoll (Sund) 29. sept. 1755

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I boken om Kvalvaag av Johan Tufteland/Leif Lind Pettersen står det noe om et skipsforlis den 29. sept. 1755. Boken er på engelsk så jeg velger å sitere fra boken:'On Sept. 29, 1755, the Hollander 'Sanct Petter' was on her way to Riga and Cadiz, Sapin, when she was wreecked on an islet called Furen, whis lies southwest of Stolmen, a quarter of a Norwegian mile from land. Sixteen of the creew perished, but the Captain and the rest were recued and brought to the Inn at Kvalvaag.'Det står ganske mye om dette, men jeg tar meg ikke tid til å sitere alt. Det jeg ser er at kapteinen het Powel Carrel. De hadde hatt ganske mye uvær og visste ikke hvor de var da de grunnstøtte ved Furen.Er det noen som vet noe om dette skipsforliset og hvor det ble av de som ble reddet?Jeg har hatt dette temaet inne på Arkivforum, men vet ikke riktig hvor det egentlig passer best, så jeg legger det inn i brukerforum også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Aarland

Når det gjelder Sanct Peters forlis den 29. sept. 1755 har jeg kun en engelsk berettning om hva som skjedde. Kanskje kan det være en ide å legge denne versjonen ut på Digitalarkivet slik at flere kan lese om denne hendelsen:Slik står det skrevet:On Sept. 29, 1755, the Hollander 'Sanct Petter' was on her way to Riga and Cadiz, Spain, when she wa wrecked on an islet callet Furen, which lies southwest of Stolmen, a quarter of a Norwegian mile from land. Sixteen of the crew perished, but the Captain and the rest tesued and brought to the Inn at Kvalvaag. Captain Powel Carel explained that they had sailed from Amsterdam, laied over a few days at fij, and then back towards the Doutch coast, but when the weather improwed the sailed, close-hauled toward Norway. When the sighted land they found that they were north of Lindesnes, but the another storm blew up and they were driven west towards Dogger Bank, where they found better weather, embling them to continue alon the Norwegian Coast. A new storm blew up from the south east, so violent that they had to tak in all the reefs on the mainsail. Conditions deteriorated in the afternoon, and the wind tore the sails to shreds. It took them two days to mend them. As dense fo enveloped the ship they lost all sense of direction and had not the vaguest idea of where the were even the came into breakers and ran straight onto rocks, and the ship broks to pieces. In Stolmen the account of this shipwreck was written down as it was told by the people who saw it.Info om dette forliset er ganske nøye beskrevet, så det er vanskelig å ta med alle detaljer. Til slutt står det skrevet følgende:Some of the wreckage was blown into Stolmevågen and som of it floated outside. Wreckage was washed up to Hevrøy, Litle Kalsøy and Salthellen. The salvaged goods, a few barrels of wine and wisky, were stored in a Kvalvaag warehouse.Det som ikke står noe om i denne berettningen er hvor det ble av mannskapet som overlevde forliset. Reiste de tilbake og hvordan reiste de tilbake. Ble noen av dem igjen på Stolmen og etterlot de seg evn etterkomemre. Hvordan kan man finne ut slike ting?Jeg hadde et innlegg om dette for en tid siden også Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Aarland

Hvodan kan man tidfeste dette forliset til 29. sept. 1755, mens det i Bakkevik sin bok fortelles at forliset skjedde i 1799. Hva er det rette årstallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.