Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Thorsen

[#21902] Kan noen hjelpe meg med en forklaring?

Recommended Posts

Gjest Jan Thorsen

Hei! Kan noen hjelpe meg med en forklaring? I Digitalarkivet: Vigde i Bergen 1816-1911, står det følgene om brudgommen Ole Wilhelmsen at hans fødested er 2-37, likedanne er det en del forkortelser som ikke er altid like lette å forstå. f.eks Uk tjenestedreng? Er det en plass hvor slike forkortelser står beskrevet? Mvh Jan Thorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Jeg vil tro at Uk er en litt uvanlig forkortelse for ungkar (Ungkarl). Hvis det her er snakk om en bokstavrett kirkebokavskrift, kan du ikke vente å finne forklaringer på eventuelle forkortelser som presten har bruktTallene i feltet for fødested virker noe merkelig. Hvordan er fødested oppgitt i de andre vielsene?Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Thorsen

jo det me forkortenlsen Uk er nok riktig. Men dette med tal er litt merkelig, det står det under alle andre vielser også.Mvh Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

2-37 viser til den gamle ordningen i Bergen med å angi adresser etter rode og husnummer. 2-37 blir da rode 2 hus nummer 37.Her på Digitalarkivet finner du hva dette tilsvarer i dag. Se under Andre kilder og Bergen og finn Overgang fra Rode til Gatenummer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Thorsen

Tusen takk for hjelpen!Mvh Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive