Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jf. FS-IGI blir dattera Inger Margrethe født 14/9 1783 og døpt i Moss 4/10. Foreldrene kalles her Gert Hansen Bas og Karen Matthia Pettersdr.Jeg har ikke funnet vielsen mellom Gert og Karen M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo at koblingen Gert Christopher Bartz-Karen Mathea Pedersdtr. er registrert tidligere (se Terje Pettersen-Dahl, innl. 206: 'Gjert Hansen Bartz og Karen Marthea Pedersdatter trol. 25/9 1774. Kausjonister: Peder Kallum og Peders Smed').Og jeg har selv nevnt (innl. 209) at Karen Mathea Pedersdtr. antakelig er hun som i FS-IGI er registrert døpt i Moss 27/3 1745. Foreldre: Peder Engelbrethsen og Inger Thoresdtr. Det er ikke usannsynlig at Peder Engelbrethsen er identisk med en av kausjonistene (Peder Kallum eller Peder Smed).Jeg har forresten funnet nok ei datter i FS:Juliana Margrethe Gjertsdtr., døpt i Moss 15/8 1775. Foreldre: Gjerdt Hanson Bass og Karen Mathea Pedersdr.Vi skulle også ha forventet en sønn oppkalt etter morfaren Peder, men det nærmeste jeg kommer er en Peder Gjertsen døpt i Asker 25/6 1780 med foreldrene Gert Hansen og Karen Pedersdtr. (funnet i FS, bekreftet i den skannede kirkeboka for Asker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjert Bartz' og Karen M. Pedersdatters sønn Hans Jørgen (ugift i 1801) KAN være den Hans Jørgen Gjertsen som jf. FS gifter seg i Våler (Svinndal) 16/2 1805 med Anna Hansdtr. Det blir der opplyst at han dør i 1819.Paret får en rekke barn i Våler: Gunild (1806), Margrethe (1808), Helle Maria (1811), Helle Maria (1812), Anne Marie (1816), Hans Martin (1819).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummering (Gert Bartz):Gert Christopher Bartz (f. 1742 - død mellom 1783 og 1801) g. 1774 m. Karen Mathea Pedersdtr. (f. 1745? - død etter 1801).Barn:1. Juliana Margrethe Gjertsdtr., f. 1775 (flyttet hjemmefra eller død før 1801).2. Hans Jørgen Gjertsen, f. 1777 (hjemme hos mora i 1801, gift i Våler 1805?).3. Inger Margrethe Gjertsdtr., f. 1783 (hjemme hos mora i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kom tilfeldigvis over begravelsen til Johan David Voigt i kirkeboka for Aker, se nr. 49.LenkeHan må ha flyttet til Aker en gang etter 1801 (se innlegg 211). Ellers ser jeg at det i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (se innlegg 92) blir hevdet at Johanne Judithe Bartz døde i Aker. Men Terje Pettersen-Dahl har funnet begravelsen hennes i kirkeboka for Moss (se innlegg 253), og den er ikke oppført i kirkeboka for Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Gunnar. Johan David Voigt har vel på sine eldre dager flyttet til sønnen Hans Jørgen.Påstanden i NST-artikkelen om at Johanne Judithe Bartz døde i Aker, er åpenbart feil. Det ville jo også vært ulogisk, siden enkemannen fremdeles bodde i Moss i 1801 (og Johanne Judithe døde, som kjent, i 1796).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Litt mer om Anton Erhart Voigt, omtalt i flere innlegg her - fra Ovenstads militærbiografier:VOGT (VOIGT), ANTON ERHARD - f. ca. 1769 i Danmark. Sek.lnt. ved det norske husardetasjement, som var avgitt hitopp, men tilhørte det danske husarregt. - Pr.lnt. ved samme detasjement 5/9 1799. - Rittm.s.kar. 10/6 1803. - Fra 1/1 1807 gikk dette detasjement inn i Akh.drag.regt. under navn av det gev.komp. og ble altså fra da av norsk avd. - V. ble ansatt ved ekserserskolen. - Virk. rittm. ved samme regt. og chef for Lierske komp. 7/8 1810. - Blev satt à la suite ved kav. 11/5 1815 med behold av sin gasje og vedblev i sin allerede tidligere innehatte stilling som lærer ved Norske Landkadettkorps. - Stod der ennu i 1815.---------Noen stikkord om VOGT (VOIGT), JOHAN NICOLAI (også fra Ovenstad):- f. i Danmark, komp. feltskjær, regt. feltskjær, stadskirurg. Død 16/7 1790 i Fredrikstad; g.m. Anna Dorothea Kobich.------------------Her kan det vel muligens dreie seg om far (Johan Nicolai) og sønn (Anton Erhard)? Et eventuelt slektskap med Johan David Voigt ser - i beste fall - ut til å være fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sønn Carl Gottlieb Voigt, f. hhv. 1799 (Christiania?) hadde Anton (se 272) uomtvistelig, så i slekt med Hans Jørgen Voigt f. 1777 var han etter all sannsynlighet ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(285) Jo, en form for slektskap er vel sannsynlig - men dersom opplysningen hos Ovenstad om at Anton Erhard var f. i Danmark medfører riktighet, peker vel det i så fall mot et noe fjernere slektskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må vel bli tremenning eller ''verre''. Vi trenger å vite noe om herkomsten til Hans Jørgen Voigt f.1777 's formodede ane, stiftsskriver og postmester i Stavanger amt, David Voigt ca.1675-1720. Han kom ventelig fra Danmark (skjønt nevnet høres nederlandskl/tysk ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg er fremdeles på jakt etter dødsår og -sted for min ane Hans Henrich Bartz. Han ble altså født 1732 i Moss og arbeidet som hammersmed ved Egelands Verk i Søndeled fra begynnelsen av 1750-årene og i hvert fall fram til 1787 (den yngste sønnens dåp). Etter det finner jeg ingen opplysninger verken om Hans Henrich eller hans 3. hustru, Berthe Tostensdtr.De er, så vidt jeg har kunnet se, ikke begravet i Søndeled (heller ikke i Gjerstad eller Risør) - men i ft. 1801 er de likevel sporløst forsvunnet.En mulighet er selvsagt at de kan ha flyttet til Holt (Nes Verk?), der to av døtrene var gift. Ft. 1801 for Holt (inkl. Dypvåg og Flosta) mangler dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg føye til at Hans Henrich Bartz også kan ha 'gjemt seg' som Hans Henrich Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Henrich Bartz' tre ekteskap:1. 1753 - Johanne Pettersdtr. (død 1767).2. 1768 - Gunvor Joensdtr. (død 1774).3. 1775 - Berthe Tostensdtr.Alle ekteskap inngått i Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Flott, Gunnar! Da kan vi slå endelig fast at Helene Sophia ikke var gift, og vi får også en bekreftelse på at Hans Jørgen Bartz' 3. hustru flyttet tilbake til Moss som enke (etter sannsynligvis å ha bodd en periode i Søndeled (Egelands Verk), der Hans Jørgen døde). Det er vel dessuten tvilsomt om Gjert Bartz noen gang ble masmester i Moss, noe jeg har spekulert litt på tidligere. I hvert fall ville det nok vært nevnt i kirkeboka ved begravelsen dersom han hadde innehatt funksjonen ved dødstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Hedal døde av 'Svindsot', så vidt jeg kan se; Gert Bartz av en form for slag (hva slags?) - men hva var dødsårsaken i Helene Sopia Bartz' tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Helene Sophia Bartz nok døde 'Af Gevæxt', d.v.s. av en svulst. Og - for ordens skyld (vedr. Madame Hedal): Svinnsott er et annet ord for lungetuberkulose.Hva Gert Bartz døde av, trenger jeg hjelp til å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Gert Bartz: Jeg synes det på dødsårsak står 'langvarigt Slag' - noe som i så fall høres ut som en selvmotsigelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

(203) Hans Jørgen Bartz og Annichen Gustavsdtr. hadde altså antakelig 2 barn: Hans Henrich Bartz (f. 1732 i Moss), fra begynnelsen av 1750-årene hammersmed ved Rødshammeren (Egelands Verk) i Søndeled og Juditha Cathrine Hansdtr., døpt i Holt 10/8 1734 (f. på Baaselands verk).Juditha Cathrine har jeg hittil klart å følge i Holt fram til 1750-årene (som fadder), men jeg har verken funnet ekteskap eller begravelse.Jeg lurer nå på om det kan være hun som dukker opp i Risør (1. Rode, Hus no. 47) i ft. 1801 som 'Juditte Hansdtr., Logerende, 70, ugift, Underholdes af fattig cassen'. Alderen stemmer ikke helt (Juditha Cathrine Hansdtr. var 'bare' 67 år i 1801), men avviket er uansett ikke urimelig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Nilseng

Hei Oddbjørn, Jeg har funnet far til Anne Margaretha Torchildsdtr. Han het Torchild Torchildsen Birch og giftet seg med Marte Torstensdtr 30. juli 1797 i Christiansand.Jeg kan ikke legge inn lenker men du finner vielsen under Per Inge Nilssen i Digitalpensjonatet.I telling for 1801 finner jeg også enken Marthe Torstensdtr. Hun bor da med sønnen Tønnes Thorchildsen på Fosseland gård i Walle.Ellers fant jeg plutselig ut at Emil Tidemand faktisk fikk et barn. Med en Anne Jensdatter, født ca 1815. De fikk en sønn Carl Martinius Tidemand i Kristiania 26. nov. 1837, døpt i Vår Frelsers kirke 7 jan. 1838. Tror ikke de var gift.Nå har vel dette ikke så mye med slekten Bartz å gjøre, men jeg har en sterk følelse av at det er mer enn vennskap mellom Hans Hansen og brødrene Tidemand fra Mandal.Men hvordan har det seg? Hva skjedde? Karen Helvig var 22 år eldre enn Torsten. Hun flyttet og giftet seg i Holt med Hans Syvertsen ca 1778. Da var Torsten 1 år!Ingeborg Hansdtr, Karens datter, er 3 år yngre enn Torsten. Dvs de er nesten jevngamle. Men hadde de kontakt? Jeg tror det.Torsten Hansen Bartz er den første som bryter med jernverkstradisjonen i familien Bartz og flytter til Stavern og blir musiker! Og sønnen Christian 'Tidemand-Torstensen' følger opp i Christiansand.Leser forøvrig med stor interesse om Hans Hansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!Takk for et interessant innlegg. Trolovelsen og vielsen mellom Torchild Torchildsen Birch og Marte Torstensdtr. (som for øvrig foregikk i 1767 - ikke i 1797) finner du også i den skannede kirkeboka for Kristiansand: LenkeEllers er det selvsagt godt mulig (eller helst: ganske sannsynlig) at billedhuggeren Hans Hansen og Christian Tidemand Torstensen visste om hverandre. De var jo relativt nært beslektet, i og med at Christian var fetter til billedhuggerens mor (til tross for aldersforskjellen).Har du forresten kommet noe nærmere en mulig forbindelse mellom Christian Tidemand Torstensen og Adolph Tidemand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Nei, og det plager meg! Nå har jeg oversikt over nesten alle Adolph sine forgjengere, men det er løse tråder flere steder.Jeg la inn et nytt innlegg i stad; Slekten Adolph Tidemand, og etterlyste slektsforskere på den slekten.Men de gamle juger jo ikke! Så hvordan har det seg at de var i Mandal på sommeren, bodde rett ved siden av Tidemand-familien osv? Den eneste forbindelsen jeg finner med Mandal er Halling-slekten. Men jeg finner ingen Halling som giftet seg med Tidemand eller opprinnelig var født Tidemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.