Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Herre i det aktuelle tidsrommet, er kirkebøkene både for Bamble og Østre Porsgrunn (se innl. 398) aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden Hans Henrich Bartz muligens altså kan ha levd sine siste år på Herre i Bamble, har jeg lagt inn en egen etterlysning i Grenlandslekts forum:Lenke,10523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen nye funn i kirkeboka fra Østre Porsgrunn, som ikke svekker hypotesen om at Hans Henrich Bartz og Birthe Tostensdtr. flyttet til Herre og døde der i 1795:6te p. Trin. (slutten av juni) 1795: 'begravet fra Herre Hans Hendrichs Barn John 7 Aar og 2 Maaneder'. Alderen er litt vanskelig å lese, men den stemmer bra (riktignok med noen måneders avvik) med Hans Henrich Bartz sønn John, som ble døpt i Søndeled 2/9 1787.28/2 1796 er en Hans Jørgen Hansen fadder ved en dåp fra Herre. Det KAN være Hans Henrich Bartz' sønn Hans Jørgen, f. 1776.Første søndag etter påske 1796 blir en Tosten Hansen konfirmert i Østre Porsgrunn. Det KAN være Tosten Hansen Bartz, som ble født i 1777. Kanskje er konfirmasjonen blitt litt utsatt p.g.a. de tragiske hendelsene i familien året før (tre dødsfall)?Flere detaljer i lenken til forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ad begravelsesinnførselen for 'Hans Hendrichs barn John' i juni 1795:Det KAN også stå '7 Aar og 9 maaneder'. Det er nemlig noe 'kluss' på tallene. I så fall blir det hele desto mer interessant, siden Hans Henrich Bartz' sønn John jo ble døpt 2/9 1787.Se nederst, venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved å sammenligne med hvordan tallene ellers er skrevet, mener jeg bestemt at det står 7 år og 9 måneder. Det kan ikke lenger være noen som helst tvil om at det er de rette personene som er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for kommentaren. Jo, jeg er heller ikke særlig i tvil.Ellers har en nystartet tråd rykket stadig nærmere - og jeg finner det naturlig å legge inn en henvisning her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at ekteskapet med Pauline Arneberg omtales som Hans Jørgen Bartz' FØRSTE ekteskap - og den vi har antatt er eldste sønn, Hans Henrich Bartz (mor: Annichen Gustavsdatter), er ikke nevnt i skiftet. Dette er jo i og for seg i tråd med det Sundt har skrevet i sin Barth-bok.Det er mulig slektshistorien må revideres... Kan det ha eksistert TO samtidige Hans Jørgen Bartz??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Sundt har blandet sammen to Hans Jørgen Bartz. Men dette har vi jo allerede funnet ut av. Se spesielt innlegg 356-366. Den Hans Jørgen Bartz som det ble skiftet etter i 1773, var sønn av Johan Lorentz Bartz og sønnesønn av den Hans Jørgen Bartz som kom til Eidsvoll jernverk som former (senere masmester ved Moss jernverk). Og førstnevnte Hans Jørgen Bartz var nevø til den Hans Jørgen Bartz som ble g. m. Anniken Gustavsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Huff - ja, sånn kan det gå om man skriver innlegg for kjapt, mens man egentlig har hodet et annet sted! Jeg hadde i farten helt glemt de nye funnene fra i mai. Det er jo pinlig - men takk skal du ha for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Den Hans Jørgen Bartz som var g. m. Anniken Gustavsdtr. (altså onkelen til masmesteren med samme navn som det ble skiftet etter ved Moss jernverk i 1773) døde som kjent i Søndeled i 1771. Hans kone (ikke navngitt) døde samme sted i 1767. Det ser ikke ut til at det har vært noe skifte etter dem i regi av Oberbergamtet. Jeg har nå vært gjennom den aktuelle skifteprotokollen uten å finne noe. De er heller ikke oppført i registeret til skifteprotokollen for Nedenes sorenskriveri under Egelands jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Barna til Hans Jørgen Bartz og Anniken Gustavsdtr. er ikke konfirmert verken i Moss eller i Holt. Vi vet at Hans Jørgen Bartz arbeidet i masovnen på Fritzøe verk i 1745, før han altså på et senere tidspunkt må ha flyttet til Egelands verk. Sistnevnte flytting må antakelig ha skjedd etter 1755, for i et verksregnskap for Egeland fra det året er kun sønnen Hans Henrik Bartz nevnt. Hans Henrik (og søsknene, om de levde) er da sannsynligvis konfirmert i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om barna er konfirmert i Larvik/Langestrand, lar det seg dessverre ikke kontrollere p.g.a. manglende kirkebøker.Hans Jørgen Bartz må ha flyttet til Egelands verk før 1762. Han er i hvert fall ikke nevnt i ekstraskatten for Larvik m/Langestrand d.å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Vik

Jeg har gjort noen notater som jeg har samlet fra familien, bl.andre Johan Martin Bartz fra Bergen som var min tippoldefar. Har opprettet eget innlegg nr. 77328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset vedr. debatten om Bergen-Bartzene. Etter en lengre diskusjon med meg selv, konkluderte jeg imidlertid her i tråden med at denne familien ikke kunne knyttes til 'mine' Bartzer (se innlegg 127).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite feriebesøk til en gammel tråd:Første gang jeg finner Hans Henrik Bartz ('Hans Henrik Bart') nevnt på Herre, er Dom XI p. Trin. 1790. Da er han fadder ved en dåp. Han og kona må dermed ha flyttet fra Søndeled en gang mellom 2/9 1787 (den yngste sønnens dåp i Søndeled) og dette tidspunktet.Av barna fra Hans Henrichs 3. ekteskap med Berthe Tostensdtr. er (som nevnt i innlegg 403) Hans Jørgen (døpt 23/6 1776) muligens nevnt som fadder for et barn fra Herre 28/2 1796, Tosten (døpt 19/10 1777) konfirmert i Østre Porsgrunn 1. s.e. påske 1796 og John (døpt 2/9 1787) begravet i slutten av juni 1795.Tosten er 'houbouist' i Fredriksvern i ft. 1900, gifter seg der og flytter senere til Kristiansand. Jeg finner imidlertid ikke Hans Jørgen i ft. 1900. Johan (døpt 16/6 1780) og Jens (døpt 22/7 1784) har jeg ikke funnet nevnt i noen kilder etter dåpsinnførslene i Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når jeg nå kjenner både begravelsesdato og dødssted for Hans Henrich Bartz og kona Berthe Tostensdtr. (begge døde altså på Herre i 1795), er det litt pussig at det så langt har vært umulig å finne noe skifte etter dem. Jeg har lett i de skannede skifteprotokollene både for Bamble sorenskriveri og for Sønnafjellske bergverk - dessverre uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

(418:) Du mener selvsagt ikke 'ft. 1900', slik du skriver, men jeg finner heller ikke 'houbouist' Tosten i Fredriksvern i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.