Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

• 4 måneder senere...
Gjest Knut Sandblost

Jeg prøver å finne igjen opplysninger om en Daniel Bautz eller Barth som kom fram i en eller annen debatt her på digitalarkivet. Han var gift med Cathrine Gotlender, som hadde vært død i mange år ved skifte etter broren 1737 (skifteregister for Larvik 1672 - 1812) Daniel bodde da på Kongsberg, men jeg mener å huske at det ble nevnt i det debattinnlegget at han hadde vært forvalter på Baaseland verk, Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke noe mer om Daniel Barths tilknytning til Baaselands Verk enn det jeg har referert i den debatten du har lenket til, Knut.Ellers er både Barth, Bartz og Bautz kjente bergverksslekter med antatt tysk opphav - men, så vidt jeg vet, har det foreløpig ikke vært mulig å påvise noen innbyrdes genealogisk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Oppfølging av innleggene 206 og 235:Det ser nå ut til å være temmelig sikkert at den Johan (Jan) Lorentz(en) som kommer til Frolands verk ca. 1770, må være identisk med Johan Lorentz Johansen Bartz, som er ved Moss verk fram til samme tidspunkt. Han og kona fikk en rekke barn i Moss og minst én sønn i Froland.Johan Lorentz Johansen og Barbara Jansdatter trolover seg 16. mai 1753 i Moss. Kausjonister var Lars Jansen og Ole Eriksen. De gifter seg 4. september 1753 og kalles da Johan Lorentz Bartz og Barbara Johansdatter. Etter hvert som barna blir døpt, skrives foreldrenes på litt ulikt vis, men det må likevel åpenbart være det samme paret (Johan Lorentz Bartz/Jan Lorentz Jansen/Jan Lorentz Johansen/Jan Lorentz Johansen Bartz/Jan Lorentzen og Barbara Jansdatter/Johansdatter/Johannesdatter).Barn:1. Johannes (f. ca. 1754 i Moss - kirkebøkene er mangelfulle, og dåpen er ikke funnet).2. Anders døpt 1. mai 1756 i Moss.3. Jacob døpt 2. februar 1759 i Moss.4. Anders døpt 24. mars 1761 i Moss.5. Jens døpt 12. april 1762 i Moss.6. Johan Ernst døpt 5. mai 1765 i Moss.7. Inger døpt 10. januar 1768 i Moss.8. Hans Jørgen døpt 23. juni 1770 i Froland.Sannsynligvis var der også ei datter ved navn Cathrine (ant. f. ca. 1760 som det er flere registreringer på i Froland, men dåpen er ikke funnet).Et lite tankekors: Jan Lorentz kalles former i Moss, men når sønnen Hans Jørgen blir døpt i Froland i 1770, er yrkesbetegnelsen hammersmed. Ellers: En bekreftelse på hvem som var Jan Lorents Johansen Bartz' foreldre, savnes fremdeles.(Takk til Terje Pettersen-Dahl og Bodil Alice Naist Øvernes for verdifulle opplysninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tips fra Bodil Øvernes har jeg nå sett at Jan Lorentzen Werket ble begravet i Froland Søndag Septuagesima 1780, 63 år gammel. Han bør altså være født ca. 1716/1717, dersom aldersopplysningen er noenlunde riktig.Jeg har stadig en mistanke om at han må ha vært sønn til masmester Johan Lorentz Bartz, som døde på Moss verk i 1749. Han bør nok imidlertid være født et annet sted enn i Moss. Men hvor? Jeg har videre en mistanke om at masmesteren var identisk med den Johan Lorentz Bartz som var sersjant i Ullensaker i 1715, og som giftet seg 12/6 1717 i Vestby med Juliane Thuanta Hessen (se f.eks. innl. 219-220). Dersom denne hypotesen holder vann, må Johan Lorentz i Froland imidlertid være litt yngre enn den oppgitte alder ved begravelsen skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har vel registrert disse innførslene en gang tidligere (innlegg 232), men siden denne tråden er blitt lang og uoversiktelig, og siden Lassens avskrifter også nå er skannet, så er det flott at du har lagt inn disse lenkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hans Henrich Bartz' 11 kjente barn fra 2 ekteskap (et 3. ekteskap var barnløst) er presentert i innlegg 153. Jeg lurer nå på om jeg har funnet et 12. barn. 7. oktober 1784 ble nemlig en Gustav Hansen Barth(z?) forlovet i Holt med Karen Kirstine Andersdtr. (cop. 13. mars 1785). Det står noe etter hennes navn som jeg ikke klarer å lese: LenkeIfølge IGI fikk de følgende barn døpt i Holt:1. Mallene Marie Gustavsdtr., døpt 17/9 1786.2. Anders Gustavsen, døpt 15/3 1789.3. Siwer Gustavsen, døpt 1/1 1792.4. Hans Hendrich Gustavsen, døpt 7/8 1796.5. Anike Gustavsdtr., døpt 27/1 1799.---Her 'passer' en del av navnene på barna ganske godt - og om denne Gustav ikke var sønn av Hans Henrich Bartz - hvem var han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket alle barnas dåp med kirkeboka. Familien bodde i Tvedestrand, og det er ingen av fadderne som kan knyttes nært til Hans Henrich Bartz' slekt. Ved dåpen i 1786 kalles barnefaren Gustav Hansen Smed: Tvedestr. Ved de øvrige dåpsinnførslene står det kun Gustav Hansen Tvedestrand.At ingen av Hans Henrich Bartz' nære slektninger er faddere, betyr for så vidt ikke så mye. Selv om det bodde noen på Nes verk, så må vi til Egelands verk i Søndeled for å finne resten.De viktigste forholdene som styrker Gustavs kandidatur som Bartz-sønn: 1. Hans eget navn - både fornavnet (oppkalling etter farmoren Annichen Gustavsdatters far) og Bart(h/z)-navnet. 2. En av sønnenes navn - Hans Henrich (oppkalling etter farfaren?). 3. Den yngste datteras navn - Anike (oppkalling etter farfarens mor - Annichen Gustavsdatter?). 4. Gustav Hansen var smed - akkurat som Hans Henrich Bartz (sistnevnte var riktignok hammersmed, og Gustav bør vel ha drevet egen smie i Tvedestrand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Hansens eldste datter, Malene Gustavsdtr., ble konfirmert i Holt Midfastesøndag 1803, 16 år gammel: Lenke (nr. 11 av jentene). Men hva i all verden står det etter navnet hennes? Det er ikke et gårds-/stedsnavn, så vidt jeg kan se ('har Fang'???).Ingen av de andre barna har jeg foreløpig funnet konfirmert i Holt (heller ikke begravet i den aktuelle 'konfirmasjonsperioden). Familien kan selvsagt ha flyttet. I så fall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilfeldig funn jeg snublet over i kirkeboken for Øyestad: Konfirmert i 1805 Anders Gustavsen Nævesdal, 16 år - 'fød paa Næs Jernwærk'. Kan det være smeden Gustav Hansens sønn? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men jeg var litt usikker på om jeg hadde lest riktig. Dessuten var det vel en pussig plassering av diagnosen - der 'adressen' står på de andre konfirmantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror nok at det betyr at hun har epilepsi, det er en til på samme side (nr. 17 Ingeborg Jonsdatter Buene i første spalte på høyre side) som også 'har Fang'.Jeg har sett andre tilfelle også, der presten har merket av at en person har hatt denne sykdommen.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Laila. Du har nok helt rett.------Antakelig et skudd i blinde, men jeg tar det likevel med: 3. mars 1815 giftet ungkar og matros Hans Henrich Gustavussen seg i Kristiansand med Magnild Marcusdatter: Lenke. Det KAN jo være Gustav Hansens sønn.Jeg kan jo minne om, uten at det nødvendigvis er noen sammenheng her, at Hans Henrich Hansens sønn Tosten Hansen Bartz kom til Kristiansand noen år senere (1820-tallet) som hobouist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 310: Det er mulig det står Næseie - eller noe liknende (skriften er jo nokså slurvete) etter Karen Kirstine Andersdatters navn. Eller det igjen står det nok 'trol d 17 Oct'. Forloveren Jacob Andersen kan være hennes bror for meg ser det ut til å stå 'Giving' (Gjeving i Dypvåg?) etter navnet hans. Han KAN imidlertid være identisk med den Jacob Andersen Næseiet som giftet seg i Holt 17/10 1779 - i så fall antakelig sønn til gruvearbeider på Næs jernverk, Anders Kittelsen Næseiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Andersen og kona Johanne Knudsdtr. fikk i alt 7 barn døpt i Holt i perioden 1780-1799. Ved de to eldstes dåp (1780 og 1782) kalles han Jacob Andersen Werket. Fra og med barn nr. 3 (1789) kalles han Jacob Andersen Tvedestrand. Ved to av barnas dåp (1793 og 1794) er Gustav Hansen Tvedestrand/Tvede-eie fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake igjen til innlegg 310 - og lenken der. Jeg er usikker på stavemåten av Gustav Hansens (slekts?)navn. Står det Barth, Barts eller Bartz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet Gustav Hansens dåp, men om han er sønn til Hans Henrich Bartz, bør han være født en gang i tidsrommet 1756-1765. Jeg har imidlertid en mistanke om at det er en del mangler i kirkeboka for Søndeled. Anniken Hansdtr., som åpenbart må ha vært Hans Henrichs datter, har jeg jo heller ikke funnet noen dåpsinnførsel for.Jeg kan heller bruke konfirmasjonene som 'kontrollpunkt', siden de dessverre ikke er innført i de bevarte kirkebøkene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett litt nærmere på fadderne for Gustav Hansens og Karen Kirstine Andersdatters barn. Det er åpenbart flere av moras slekt som der er representert (bl.a. tidligere nevnte Jacob Andersen, som må ha vært hennes bror).Det er imidlertid også noen som er interessante i forhold til hypotesen om at Gustav Hansen kan ha vært Hans Henrich Bartz' sønn. Torkild Ellingsen Gliddi er fadder ved en av dåpshandlingene (og han var dessuten forlover for Gustav og Karen Kirstine). Også hans sønner Sveinum/Svenning og Elling Torkildssønner Gliddi er blant fadderne. Den mulig interessante koblingen her, er at Torkild Ellingsen Gliddi var svoger til hammersmed Anders Gustavsen - som igjen var morbror til Hans Henrich Bartz (og Anders Gustavsen var en av forloverne for Hans Henrich Bartz i Søndeled i 1753).Det er også noen fadderkoblinger til gården Tveite (og muligens Angelstad) som kan være verd å undersøke nærmere. Jeg kan jo der nevne at hammermester Gustav Jensen (som var fetter til Hans Henrich Bartz) hadde eierinteresser i Angelstad, og han var gift med Anne Torsdtr. Tveite. Gustav Jensens sønn, Jens Gustavsen, var for øvrig svoger til Henrik Carstensen, den senere Eidsvolls-mannen som i 1799 kjøpte Egelands verk i Søndeled.Men altså: Her er det opptil flere løse tråder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden startet altså med Hans Henrich Bartz, som fra begynnelsen av 1750-årene og i hvert fall til ut i 1780-årene var hammersmed ved Egelands verk i Søndeled. Jeg har fremdeles ikke funnet begravelsen hans (og heller ikke begravelsen til hans 3. kone, Berthe Tostensdtr.). Det ser imidlertid ikke ut til at de er begravet i Søndeled. Heller ikke i Holt, som kunne vært et naturlig alternativ.Av Hans Henrichs 11 kjente barn (og kanskje var det 12, om det kan dokumenteres at Gustav Hansen Barth var hans sønn) kjenner jeg den videre skjebnen kun til 4 (Karen Helvig, Annichen, Petter og Tosten). Så dersom noen støter på Hans Henrich, Berthe eller noen av de øvrige 7 barna, er jeg svært takknemlig for tips!I innleggene 153, 154 og 187 finnes den informasjonen jeg pr. i dag er nokså sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Oddbjørn :o)Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene her, men i min leting etter noen andre fant jeg Hans Hendrich Bartz døpt 10.august 1732 i Moss Permanent sidelenke: LenkeDet er kanskje kommet fram i debatten tidligere, men jeg legger det inn for sikkerhets skyld.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.