Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei RigmorJo, jeg kjenner godt historien i den enden av kronologien - men takk for lenken likevel :)Det er Hans Henrichs og konas (samt en del av barnas) skjebner etter ca. 1785 jeg mangler en del informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg nå har støtt på nok et barn av Hans Henrich Bartz, som jeg tidligere ikke har kjent til - en datter so, i likhet med to av sine søstre, ble gift med en verksarbeider på Nes jernverk i Holt. Damen har jeg riktignok støtt på i flere sammenhenger tidligere, men jeg har ikke satt henne inn i denne slektskonteksten.10. mai 1783 ble Christen Erichsen Werket gift i Holt med ANNE MARIE HANSDAT: RØE. Forlovere var Lars Eriksen Werket og Eric Henriksen Werket. Sistnevnte var g.m. Hans Henrik Bartz' datter Annichen, og førstnevnte var nok sønn til snekker ved verket, Erik Larsen - og dermed også brudgommens bror. Erik Henriksen var dessuten 'dobbelt' i familie med brudeparet, siden hans mor var Erik Larsens søster (deres felles far var belgmaker Lars Eriksen, som det er en egen tråd på her i forumet).Når jeg er nokså sikker på at Anne Marie Hansdtr. må ha vært Hans Henrich Bartz' datter, skyldes det flere forhold: 1. Hun kalles 'Røe' ved vielsen. Det er ingen gård i Holt som heter det, men Rød/Rødshammeren i Søndeled, blir gjerne skrevet slik i den tids kilder. Der var Hans Henrich Bartz hammersmed, og han kalles ofte Hans Henrich (ved) Rød/Røe. 2. Fadderne for Anne Maries og Christens 7 barn er i høyeste grad forenlige med hypotesen. Hans Henrich Bartz' døtre Annichen og Karen Helvig (samt deres ektemenn Erik Henriksen og Hans Syvertsen) er gjengangere. 3. Ved barnas dåp kalles Anne Marie skiftevis Hansdatter og Henriksdatter (med litt 'syntetiserende' velvilje: Hans Henriksdatter). 4. Navnene på barna 'passer' - særlig gjelder det den 'tyske' kombinasjonen Hans Henrik, som er representert i alle Hans Henrik Bartz' barnebarn-kull.Christen Eriksens og Anne Marie Hansdatters/Henriksdatters barn:1. Anne Christensdtr., døpt 18/4 1784.2. Erik Christensen, døpt 18/2 1787.3. Lars Christensen, døpt 24/3 1790.4. Hans Henrik Christensen, døpt 19/6 1791.5. Gunder Christensen, døpt 27/7 1794.6. Johanne Christensdtr., døpt 8/10 1797.7. Karen Helvig Christensdtr., døpt 7/3 1802.---------------Men så: Ingen Anne Marie er å finne blant de av Hans Henrich Bartz' barn som er døpt i Søndeled. Vi har imidlertid allerede sett at der sannsynligvis er noen unøyaktigheter i kirkebøkene derfra i denne perioden. Mitt tips er at Hans Henrik Bartz' eldste datter (f. 1754), som i kirkeboka ved dåpen er kalt Karen Marie, muligens der har fått feil navn (dvs. at hun muligens hette Anne Marie). Det er ellers påfallende at to senere døtre jo får navnet Karen, uten at det ser ut til å ha vært noe dødsfall imellom: Karen Helvig (1755), Karen (1764).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante faddere for noen av Christen Eriksens og Anne Marie Hansdatters/Henriksdatters barn:Anne (1784): Erik Henriksen (Hans Henrik Bartz' svigersønn).Lars (1790): Erik Henriksens kone Annike Hansdtr. (Hans Henrik Bartz' datter), Hans Siversen (H. H. Bartz' svigersønn).Hans Henrik (1791): Hans Siversens kone Karen Helvig Hansdtr. (Hans Henrik Bartz' datter).Johanne (1797): Ingeborg Hansdtr. (H. H. Bartz' datterdatter).Karen Helvig (1802): Hans Hansen Werkets kone Ingeborg Hansdtr. (H. H. Bartz' datterdatter), Syvert Hansen (H. H. Bartz' dattersønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant er det også å registrere at Christen Eriksen er fadder for Erik Henriksens og Anniken Hansdatters sønn Hans Henrik (1786). Det kunne jo i og for seg vært naturlig også fordi Erik Henriksen og Christen Eriksen altså var fettere. Desto mer interessant er det derfro at både Christen Eriksen og Anne Marie Hansdtr. er faddere for Hans Syvertsens og Karen Helvig Hansdatters sønn Torje (1785), bl.a. sammen med Anniken Hansdtr. - og at Anne Marie Hansdtr. også er fadder for samme pars sønn Hans Henrik (1793).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par koblinger til, som er verd å legge merke til: Anders Gustavsen (Hans Henrich Bartz' morbror) var altså en av forloverne for Hans Henrich Bartz i 1753 (Søndeled 1753). Han var dessuten forlover for Hans Syvertsen og Karen Helvig Hansdtr. (Holt 1777) og fadder for deres sønn Sivert (1778). Anders Gustavsens medforlover for Hans og Karen Helvig var hans svoger Torkel Ellingsen Gliddi, som altså også var forlover for Gustav Hansen Barth og Karen Kirstine Andersdtr. (Holt 1785). Siden Anders Gustavsen ikke hadde barn som levde opp, var det Torkel Ellingsen Gliddi som overtok/arvet hans eiendom på nedre Solberg i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gunnar Hauger

Angående innlegg 208: Om jeg leser kirkeboka riktig, så giftet David Woigt seg 13/10-1770 m. Jomfr Bartz. I så fall er det ingen feilskriving i kirkeboka (se også innlegg 211 og 212).Jeg har lett etter Hans Jørgen Bartz i kommunikantlistene i kirkeboka for Holt. Hans Jørgen Bartz og kona gikk til nattverd 27/4-1734, 8/4-1735 og 16/10-1735. Dessuten gikk Hans Jørgen og kona til nattverd 12/9-1734, jeg tror det må være det samme paret, ingen annen Hans Jørgen er å finne i kommunikantlistene disse årene. Så tror jeg også det må være Hans Jørgen Bartz som gikk til nattverd 8/1-1736 (antagelig uten kone, vanskelig å tolke), selv om etternavnet ikke passer helt (Kart?): Lenke (se helt nederst til venstre). Dette stemmer ellers bra med hva vi vet om oppholdet til Hans Jørgen Bartz ved Baaseland jernverk. Hans Jørgens kone (farsnavn eller familienavn ikke oppført) ble introdusert 6/11-1735, det kan ha vært Anniken Gustavsdtr., jeg vet ellers ikke hvem denne Hans Jørgen skulle ha vært. Tidsintervallene er riktig nok litt snaue her. Hans Jørgen og Annikens datter Juditha Cathrina ble døpt 10/10-1734, og Anniken Gustavsdtr. gikk altså til nattverd så sent som 16/10-1735. Så hvis barnet var hennes måtte hun ha født barnet og blitt introdusert bare tre uker etter at hun gikk til nattverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen vedr. 'Jomfr. Bartz'.Ellers var jo bekreftelsene fra kommunikantlistene i kirkeboka for Holt nyttige og betryggende. Jeg er ellers nokså overbevist at det som kan se ut som 'Kart', må være feilskrift for Bart(z). Og Hans Jørgens kone i samme kirkebok kan neppe ha vært noen annen enn Annichen Gustavsdtr. - ut fra det vi ellers vet. Hun er sannsynligvis død i Holt ikke lenge etter siste notering i kirkeboka, men dødsfall er jo bare tilfeldig registrert der før ca. 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder introduksjonen i kirken 6/11 1735 (Hans Jørgens kone), kan vi vel tenke oss to muligheter: 1. Barnet var dødfødt (eller det har avgått ved døden før man rakk å døpe det). 2. Barnet ble døpt, men dåpen er ikke innført i kirkeboka (det er nok noen mangler der i denne perioden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juditte Hansdtr. (se siste avsnitt i innlegg 297) ble begravet i Risør 8. januar 1809 (oppgitt alder: 77 år): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - siden jeg ikke kan huske at det har vært nevnt: Det må være Annichen Gustavsdtr. som blir introdusert 22. trinitatis 1734 (21. november), noen uker etter Juditte Cathrinas dåp (10. oktober) - selv om Hans Jørgen Bartz' navn er skrevet feil ('Johan Bartz Kone'): Lenke (se langt nede til venstre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Angående innlegg 327: Jeg mener det er svært sannsynlig at Anne Marie Hansdtr. Røe var datteren til Hans Henrik Bartz og Johanne Pettersdtr. Men jeg tviler på at det har vært en forveksling med Karen Marie som ble døpt 10/2-1754. I så fall ville hun ha vært nesten 48 år da det yngste barnet ble født. Johanne Pettersdtr. hadde en bror som het Gjert (1738-1767) som det skal ha blitt skiftet etter i 1768. Jeg tror Gjert kan ha vært ugift, og begge hans foreldre døde før ham. I så fall ville arvingene ha vært hans søsken og etterkommere av avdøde søsken. Johanne Pettersdtr. var død da det ble skiftet etter broren i 1768, barna hennes var derfor muligens arvinger etter Gjert. Jeg har ikke selv undersøkt skiftet etter Gjert Pettersen, men jeg har opplysninger om at det ved skiftet etter ham levde 4 barn etter søsteren Johanne. Hvis disse barna er navngitt, ville vi med sikkerhet kunne få vite om det også var en datter med navn Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiftet må det vel være mulig å finne på Statsarkivet her i Kristiansand.Jeg har ellers spekulert på om Hans Henrich Bartz med fam. kan ha hatt midlertidig opphold et annet sted enn ved Egelands verk noen år i overgangen 1750-/1760-årene (jf. at dattera Annichen heller ikke er funnet døpt i Søndeled).Det kan jo også tenkes, selvsagt, at det er en del mangler når det gjelder dåpsinnførslene i kirkeboka for Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(336) Det er ei Ane Maria Hansdtr. som er døpt i Risør/Søndeled 17/2 1760 - datter til Hans Johnsen Verket: Lenke Hun kan vel ikke helt utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Mitt inntrykk er at det er store mangler i kirkebøkene for Søndeled (innlegg 337), både når det gjelder dåp og andre kirkelige handlinger. Jeg kan gi et eksempel som illustrerer dette. I 1763 var det skifte etter Søren Gjertsen, masmesteren ved Egeland jernverk. I skiftet er det oppført 10 barn, men bare 4 av dem er det mulig å finne i dåpslistene i de aktuelle kirkebøkene (i tillegg er det funnet 2 barn som døde før 1763).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, du har et vesentlig poeng der - og når det gjelder den omtalte Anne Marie Hansdtr., mener jeg fremdeles at den argumentasjonen jeg har framført i innlegg 327, peker mot en sannsynlighetsovervekt for at hun var Hans Henrich Bartz' datter. Jeg skal, straks jeg får anledning til det, gå på jakt etter flere skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ellers ta med at kirkebokføringen er noe forvirrende når det gjelder den aktuelle perioden. Følgende kirkebøker er aktuelle:Risør MINI A1 (1746-1815), Risør KLOK (1747-1812) og Risør/Søndeled KLOK B1 (1746-1816).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Hans Johnsen Verket (innlegg 338) var trolig han som var hammersvenn ved Egeland jernverk i 1755. Da har han antagelig bodd ved Rød. Men nå hadde altså Anne Marie Hansdtr. barn ved navn Hans Henrik og Johanne (innlegg 328), så jeg synes uansett at Hans Henrik Bartz er den sterkeste farskandidaten her (også av andre grunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være på sin plass med en oppdatert oversikt over Hans Henrich Bartz' ekteskap og barn - og når det gjelder flere av dem, mangler fremdeles opplysninger utover dåpsdatoen:Hans Henrich Bartz, døpt i Moss 10/8 1732, var gift tre ganger. Alle gangene i Søndeled, mens han var hammersmed ved Rødshammeren (som tilhørte Egelands Verk). Gift 1. gang 18/5 1753 med Johanne Pettersdtr. Hun ble begravet i 1767 (dato uleselig). Gift 2. gang 3/7 1768 med Gunvor Joensdtr., begr. 13/6 1774. Gift 3. gang 19/8 1775 med Berte Tostensdtr. Jeg har ikke funnet verken Hans Henrich eller Berte begravet i Søndeled, så de har antakelig flyttet (til et av barna sine?).* Hans Henrich Bartz' og Johanne Pettersdatters barn:1. Karen Marie Hansdtr., døpt 10/3 1754. Videre skjebne ukjent.2. Karen Helvig Hansdtr., døpt 25/4 1755, gift i Holt 28/9 1777 med hammersmed Hans Syvertsen ved Næs Verk (det var hans 3. ekteskap).3. Annichen Hansdtr., døpt? (hennes dåp er ikke funnet, men flere indisier peker mot at hun var Hans Henrich Bartz' datter) - trolovet 30/3 1783 i Søndeled med Erich Henrichsen. De flyttet senere til Næs Verk i Holt, hvor Erich var sagmester.4. Hans Jørgen Hansen, døpt 16/4 1759. Videre skjebne ukjent.5. Gustav Hansen Barth(z), døpt? (dåpen ikke funnet, ei heller noe bevis på at han var Hans Hanrichs barn - men jeg er nokså sikker på at han må ha vært det). Gift 13/3 1785 i Holt med Karen Kristine Andersdtr. De bodde i Tvedestrand, der Gustav var smed.6. Anne Marie Hansdtr. døpt? (hennes dåp er ikke funnet, men flere indisier peker mot at hun var Hans Henrich Bartz' datter), g. 10. mai 1783 i Holt m. Christen Erichsen Werket (forlovere var Lars Eriksen Werket og Eric Henriksen Werket. Sistnevnte var altså g.m. Anne Merie Hansdatters søster Annichen, og førstnevnte var nok sønn til snekker ved verket, Erik Larsen - og dermed også brudgommens bror. Erik Henriksen var dessuten 'dobbelt' i familie med brudeparet, siden hans mor var Erik Larsens søster. Deres felles far var belgmaker Lars Eriksen, som det er en egen tråd på her i forumet).7. Karen Hansdtr., døpt 2/7 1764. Videre skjebne ukjent.8. Petter Hansen, døpt 19/10 1766. Hammersmed ved Egelands Verk. Gift 3 ganger: 1) 1786 m. Margrete Gautesdtr.; 2) 1789 m. Askjer Simonsdtr.; 3) 1801 m. Kari Arnesdtr.* Hans Henrich Bartz og Gunvor Joensdatter hadde antakelig ingen barn.* Hans Henrich Bartz' og Berte Tostensdatters barn:9. Hans Jørgen Hansen, døpt 23/6 1776. Videre skjebne ukjent.10. Tosten Hansen Bartz, døpt 19/10 1777. Gift 1808 i Stavern m. Maren Christensdtr. Faerch (?). Tosten var militærmusiker (hoboist), først i Fredriksvern - senere (fra ca. 1823) i Kristiansand.11. Johan Hansen, døpt 16/6 1780. Videre skjebne ukjent.12. Jens Hansen, døpt 22/7 1784. Videre skjebne ukjent.13. John Hansen, døpt 2/9 1787. Videre skjebne ukjent.-----------------------------Når det gjelder skiftet etter Giert Pettersen (se innlegg 336), så vet jeg jo at det finnes på SAK (jf. innlegg 176). Jeg har imidlertid bare sett avskriften av hovedpunktene fra skiftet i skiftekortkartoteket. Originalskiftet kan dermed godt inneholde navnene på de av Johanne Pettersdatters barn som var i live på skiftetidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg føye til at jeg har en mistanke om at flere av Hans Henrich Bartz' barn kan 'skjule seg' i Holt i 1801 (kanskje også Hans Henrich selv og kona Berte). Som kjent mangler ft. 1801 for Holt - dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom oversikten over Hans Henrich Bartz' barn (344) stemmer, har vi et lite problem. Ved skiftet etter Gjert Pettersen 12/8 1768 er det sagt at søstera Johanne (g.m. H. H. Bartz) hadde 4 gjenlevende barn - mens den nevnte oversikten viser minst 5 (Karen Helvig, Annichen, Gustav, Anne Marie og Petter). Her må vi vel da tenke oss følgende alternativer: 1. Et av de nevnte er ikke Hans Henrich Bartz' barn. 2. Tallet i skiftet er feil (muligens kan yngstemann (Petter), som var snaut 2 år gammel, være uteglemt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kunne ikke finne ut hvor jeg hadde fått opplysningene om skiftet etter Gjert Pettersen fra. Men det var altså fra denne debatten! Det er liten grunn til å tvile på at det bare levde 4 barn etter Johanne i 1768, og i så fall kan ikke både Anniken, Gustav og Anne Marie alle være barna hennes (Karen Helvig og Petter levde med sikkerhet opp). Men at det var flere barn som døde som små er det ingen tvil om, jeg har gjort noen flere funn i kirkebøkene:Hans Hendrik Bartz liiten Søn døde i 1765, 0 år? (se nr. 12 nedenfra): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9838&idx_id=9838&uid=ny&idx_side=-19>LenkeHans Henrik Bartz..... døde 1766, det som står etter er vanskelig å tyde (se nr. 6 nedenfra): LenkeHans Jørgen Bartz......... døde 1767, det som står bak er vanskelig å tyde (se nr. 11 nedenfra):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene! Ellers er jeg mest tilbøyelig til å mene at det er Gustav som skal ut av Hans Henrichs barneflokk, til tross for navnet (Gustav Hansen Barth) og at han kalte en sønn Hans Henrich. Jeg har vært inne på tanken at han muligens kan ha vært en yngre bror av Hans Henrich - men i så fall har han vært svært gammel i forhold til noen av barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det kan nevnes, for den som arbeider med slekten Barths utbredelse, at fam. Barth er en halvgammel byfamilie i Mosjøen i Nordland. De kom nok dit en gang på begynnelsen av 1900-tallet, og var trolig fra Østlandet. Familien driver innen ovn- og varmefagsbransjen. http://www.hrbarth.no Legg også merke til den karakteristiske logo, som henspiller på slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst tvilsomt om Barth-familien i Mosjøen har noe med denne trådens Bartz-slekt å gjøre. Mer sannsynlig er det nok at det her kan være snakk om etterkommere etter en annen bergvergsslekt: Barth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.