Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Opplysningene i innlegg 36 må tolkes dithen at Hans Jørgen Bartz var ansatt som hytteknekt ved Fritzøe verk alle årets 12 måneder i 1745. Han hadde da en årsinntekt på 114 rd. 54 sk. (månedslønn: 9 rd. 53 sk.). Til sammenlikning hadde former Julius Dankhoff (som hadde vært ved verket en del år) 118 rd. 30 sk. (9 - 83 pr. mnd.).Fritzøe verk hadde betydelige problemer i første del av 1740-årene med bemanningen i masovnen (et par formere var drikkfeldige, og det var dessuten problematisk å få en kvalifisert masmester etter gamle Just Sørensen). Problemet løste seg i 1746, da verket ansatte tyskeren Tomboe som masmester (en stilling Christian Gasmann for øvrig mente han var best kvalifisert til).Ut fra dette går det ikke an å si noe sikkert om hvor lenge Hans Jørgen Bartz var ved Fritzøe. 1745 representerer en 'punkt'-undersøkelse, og han kan derfor godt ha vært der både før og etter det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jørgen Bartz og Cathrine Marie Hedal giftet seg altså 18. juli 1744 i Moss, og de fikk følgende døtre døpt i Moss: Helene Sophie (døpt 19/12 1744) og Johanne Judithe (døpt 21/7 1746). At faren da skal ha vært hytteknekt ved Fritzøe verk i hele 1745, er selvsagt mulig - men neppe sannsynlig.Jeg heller derfor mest til den oppfatningen at hytteknekten ved Fritzøe må være identisk med den Hans Jørgen Bartz som en periode i 1730-årene også var hytteknekt ved Baaseland/Næs verk (og som altså var g.m. Annichen Gustavsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne tråden har blitt lang uten at jeg har fulgt med, så derfor forbehold om at dette kan være uinteressant.Men i et av de siste innleggene blir det pekt på at man har to samtidige Hans Jørgen Bartz, såvidt jeg kan skjønne uten å ta med den Hans Jørgen Bartz som ekter Johanne Marie (von) Hirsch, datter av obersten Hirsch og Elisabeth Sophie von Heesen ( viet i 1709 om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, denne tråden er blitt lang og uoversiktelig etter hvert, men den Hans Jørgen Bartz du nevner, er absolutt med - første gang omtalt i innlegg 2 (og dernest i en rekke senere innlegg). Han er den eldste kjente i Bartz-slekten her i landet, og som sådan selve 'utgangspunktet' her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en presentasjon/diskusjon om Bartz-slekten her:LenkeDet er imidlertid etter hvert kommet til noe mer og nyansert informasjon, slik at en del av opplysningene/hypotesene i lenken ovenfor trenger revisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Da er det all grunn til å tro at Hans Jørgen Bartz har vært ved Fritzøe jernverk utover året 1745 (innlegg 377). Og da kan vi langt på vei glemme den H. J. B. som var ved Moss jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar S. Bjørnstad fører sin framstilling i hovedoppgaven sin (se innlegg 36) fram til 1745. Hvorvidt Hans Jørgen Bartz fortsatte å være ved Fritzøe verk etter dette, finnes det muligens opplysninger om i arkivet for Larvik grevskap/Fritzøe verk, som befinner seg på Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Etter fødselen av hvilket barn var det Anichen Gustavisdatter (g.m. Hans Jørgen Bartz 1694-1771) ble introdusert i Holt kirke den 7 Nov 1735 ? Finnes det ikke spor etter henne noensteds etter dette, hverken i Holt, Larvik-området eller Søndeled ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette barnets dåp er av en eller annen grunn ikke innført i kirkeboka (se innleggene 331 og 333).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til (336) og (347):Jeg har sjekket skiftet etter Gjert Pettersen nok en gang (riktignok kun i skiftekortkartoteket på SAK). Referansen er Nedenes skifteprotokoll 1767-70, folio 258:Eeigelandske Jernwærks udeelte District 1768 12/8:Giert Pedersen, død.Søskende:1. Anders.2. Johanne, død, g.m. Hans Henrick Hansen - efterl. 4 Børn.3. Berthe g.m. Joen Christophersen4. Anne, 28 Aar5. Halvbroderen Peter Halvorsen, 23 Aar.Brt. ca. 105 rdr/ Net. ca. 98 rdr.Gjert har antakelig ikke vært gift. I hvert fall hadde han ingen livsarvinger. Og de 4 gjenlevende barna til Hans Henrik Bartz og Johanne Pettersdtr. er ikke navngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Vi får da håpe at det originale skiftet navngir barna til søsteren Johanne. Det er vel ikke så lenge til det blir utlagt i Digitalarkivet.Ellers kan jeg nevne at Petter Jansen Verkets barn ble gravlagt 17/2-1737: Lenke Dette er altså en bror som døde året før Gjert ble født, men dåpen er ikke oppført i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke digitaliseringen kommer meg i forkjøpet, skal jeg ved leilighet sjekke det originale skiftet som finnes på mikrofilm i Statsarkivet her i Kristiansand.Siden Petter Jansens døde barn heller ikke har fått noen alder, må en vel gå ut fra at det var dødfødt - eller i hvert fall ha dødd få dager etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Gunnar Hauger

Ved skiftet etter Gjert Pettersen (Giert Pedersen) i 1768 er det i første omgang oppgitt følgende barn etter hans avdøde søster Johanne: 1) Peter (1 3/4 år), 2) Karen Helvig (12 1/2 år), 3) Anne (10 år) og 4) Anne Marie (5 år) http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24270/271 Men ved selve utlodningen kalles den nesteldste datteren for Anniken (Annichen). Da skulle opphavet til Erik Henriksens andre kone være greit (se innlegg 344). Og Anne Marie er utvilsomt henne som er omtalt fra innlegg 327.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lett - foreløpig forgjeves - etter Hans Jørgen Bartz' skifte - som jf. M. Sundt skal ha blitt foretatt i Moss 26. juni 1773.Jeg har bladd gjennom de første 130 sidene i protokollene både fra Moss sorenskriveri og fra Moss byfogd. Jeg kan selvsagt ha oversett det. Disse skifteprotokollene er nemlig relativt utfordrende å fnne fram i, særlig fordi skiftene ikke er ført helt kronologisk (og de har heller ikke register).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt i høyeste grad mulig. Jeg sjekket på ny hos Mikael Sundt - og han sier faktisk ingenting om hvor skiftet ble foretatt (han oppgir kun datoen), så der husket jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg har litt flere opplysninger om Anne Marie Hansdtr. (Bartz) og Christen Eriksen:I 1797 var Christen Eriksen hytteknekt ved Nes jernverk, familien bodde da på en plass under Øvre Nes og betalte 2 rd. i årlig leie.Pensjonist Christen Eriksen døde 10/5-1835. Han ble da oppgitt å være 83 år gammel og bodde fortsatt under Øvre Nes. Jeg antar at det var han som ble døpt 8/9-1754 i Holt med far Erik Larsen Verket. Det kan vel stemme bra at han var fetter til Erik Henriksen som var g. m. hans kones søster Anniken (se innlegg 327).Enke Anne Marie Hansdtr. døde 21/4-1840. Hun ble da oppgitt å være 78 år gammel og bodde på Nes Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når Oberbergamts-skiftene sannynligvis blir lagt ut her i DA om ei ukes tid, er det jo et ørlite håp om at vi der kan finne et skifte etter Hans Henrik Hansen Bartz - og dermed også få klarhet i når og hvor han døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En liten oppdatering 'dagen før dagen':Den seneste skifteprotokollen for Sønnafjellske Bergamt som er skannet og utlagt her i DA, går fram til 15.01.1807 - og jeg finner ikke noe skifte etter Hans Henrich Bartz der.Det kan tolkes på (minst) to måter: 1. Skiftet etter ham ble ikke foretatt av bergamtet. 2. Han døde etter 15.01.1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen, Gunnar. Jeg hadde faktisk glemt dette paret! Jeg har antakelig lagt dem til side fordi alderen ikke syntes å stemme. Hans Henrik kalles Hans Hendrik Barks når han selv blir begravet, mens han ved kona Birthes begravelse (se siden foran i kirkeboka: Lenke) kalles Hans Henrik Bærts (eller Barts).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er 'vårt' par som dør på Herre i 1795, skulle en anta at de yngste barna (Johan f. 1780, Jens f. 1784 og John f. 1787) kan være konfirmert (eller eventuelt være døde) i Bamble.Jeg har foreløpig ikke funnet noen av dem konfirmert der, men det ser vel ut til at konfirmasjonsinnførslene først begynner i 1798?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.