Gå til innhold
Arkivverket

[#22017] Østen Oluffsøn, fra ca. 1633, på Dæhlen i Brandbu fjerding


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

I manntallet 1663-66 for Hadelands prosti. er nevnt oppsitteren Østen Oluffsøn, 30 år, på gården Delen i Brandebo fiering i Gran prestegjeldHan hadde følgende sønnerAmmund, 8 år Torgut, 6 år Oluff, ? år Joen, ?.årJeg er etterslekt etter en Torchel Torgautsen, født på Dæhlen Nordre i Gran, først gift med Ingeborg Endresdatter og siden med Mari Christensdatter LøvlienSannsynligheten for at Torchel er sønn av Torgut i 1663-66 tellingen er vel tilstede, men jeg klarer ikke å finne noe link.Er det noen av dere som kjenner til Torchel Torgautsen og spesielt hans forfedre (foreldre med søsken) ville jeg bli veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er temmelig sikker på at Østen Olufsen har tilknytning til Søndre Askim, på grunn av Torgut-navnet. Alle jeg kjenner til på 1600-tallet på Hadeland som har Torgut som navn i etterslekten, stammer derfra. Av samme grunn er det sannsynlig at Torkel Torgautsen er sønn til Torgut (Torgaut) Torkelsen, også siden begge har tilknytning til Dælen (Delen).Jeg skal undersøke nærmere i notatene mine, og kommer tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Svein Arnolf!Jeg gleder meg til å høre hva du kan ha av opplysninger som knytter Østen Olufsen til Søndre Askim og om du kjenner til relasjonene mellom Torchel Torgautsen og ovennevnte.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Forbindelsen mellom Torkel Torgutsen f. på Dælen nordre og Torgut Østensen 6 år på Dælen i Brandbu i mt. 1664/66 virker sannsynlig, både pga. gårdsnavnet og Torgut-navnets sjeldenhet.I 1647 var det to personer ved navn Torgut på Hadeland, nemlig Torgut Skreberg og Torgut Hilden. Disse viste det seg var etterkommere etter Ole (Oluf) Torgutsen Søndre Askim.Når det gjelder Østen Olsen, har jeg dessverre ikke klart å finne ut av hvor han evt. hører hjemme, men denne slekten er så vidt jeg vet ikke grundig behandlet noe sted, så muligheten er fortsatt til stede. Når det gjaldt Torgut Olsen Hilden, fant jeg bevis på forbindelsen til askim først i et tingboksnotat av 1722, og det er sannsynligvis via tingbøkene at nytt lys kan kastes over Østen Dælens slekt også. I øyeblikket synes jeg det virker mest sannsynlig at Østen var gift med en kvinne som stammet fra Søndre Askim.Jeg kjenner pr. i dag til følgende av de nærmeste etterkommerne til Ole Torgutsen Askim:1) Torger Olsen Askim (midtre), d. 1616, g.m. Rønnaug Østensdtr.1.a) Torgut Torgersen Skreberg, død 1654, g.m. Asgjerd Torgrimsdtr.1.b) Paul Torgersen1.c) Christen Torgersen1.d) Østen Torgersen Askim søndre, f. ca. 1606/16152) Alv Olsen Askim (østre), skifte 16562.a) Nils Alvsen Askim østre ca. 1626-17072.b) Hans Alvsen Egge, nevnt 16612.c) trolig Jon Alvsen Askim nedre, nevnt 16613) Torgut Olsen (mellom) Hilden, f. ca. 15993.a) Ingeborg Torgutsdtr. f. ca. 1630, g.m. Torsten Hansen nedre Hilden3.b) Birthe Torgutsdtr., nevnt 9/1 1693 på skiftet etter svogeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Svein Arnolf!Takk for hjelpen så langt. Jeg skal prøve å grave litt videre.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.