Gå til innhold
Arkivverket

[#22149] Synnøve Knutsdtr (ca.1713-1763) g.m. Anfinn Anders. og Sigfrid Haugmo, Kongsberg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Denne Synnøve Knutsdatter (ca.1713-1763) var først gift med Anfinn Andersen som døde på Kongsberg i 1748 og deretter (i 1750) med Sigfrid Jonsen Haugmo. Skiftet etter Synnøve fra 1763 viser at hun hadde ett barn med hver mann, Anders Anfinnsen (f.ca.1740) og Jon Sigfridsen (f.ca.1756). Alle opplysninger om Synnøves og hennes menns opphav er av interesse. Jeg er dessuten interessert i opplysninger om barnas skjebne.Jeg har en sterk mistanke om at Synnøve kom fra Årdal i Sogn. I skiftet fra 1763 omtales nemlig en bror av henne som Peder Årdal. Dessuten er navnet på hennes første mann, Anfinn, ganske vanlig i Årdal. Han var vel kanskje også derfra. Det merkelige er imidlertid at en gjennomgang av kirkebøkene for Årdal ikke gir noen gode ledetråder. Jeg tror vel helst at hverken Anfinn, Synnøve eller Peder var født i Årdal, men de kan jo ha bodde der en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Haugmo er en gård i Passebekk,Efteløt sogn i Ytre Sandsvær, nå Kongsberg kommune. Fra kirkeboken har jeg notert som døpt i Efteløt 31/8 1721 Sigfred. Far Jon Møller. Dette kan passe bra med Haugmo der det var flere fosser med møller. Plassnavn Kvernane (i dag Kvernerud)Jeg har dessverre ikke notert faddere. I Sandsvær-bøkene finner jeg kun: Siver Jonsøn Haugmo f. ca 1713 d. 1771 som gift pensjonist på Kongsberg (oppgis å være født i Sandsvær men dåpen ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for bidraget, Arnt. Det kan jo se ut til at Sigfrid Jonsen var sønn av Jon Møller selv om fødselsåret ikke stemmer helt med det som står i bygdeboka. Når bygdeboka har ca. 1713 som fødselsår, er det fristende å tro at de har det fra aldersangivelsen ved begravelsen i 1771. Erfaringen er jo at disse ofte er noe i overkant.Jeg tok en kikk i mine kirkeboknotater fra Kongsberg og sannelig fant jeg under begravede 30. nov. 1771: «Siffri Jonsen Hougmoe, 58 år, gift mand fød i Sandsvær». Da har jeg tilstrekkelig kontroll med Sigfrid, men mon tro hvordan det gikk med sønnen Jon og stesønnen Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.