Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22173] Ås i Akershus: Hans Christiansen tjener på Bølstad 1801 FT

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Hans Christiansen 18 år tjener på Bølstad i 1801 folketelling. Er det noen som vet mer om ham senere, kunne han havne i Christiania ca 1810, og senere i Aker Nordtvedt/Kalbakken(+Nittedal?)? Hvem var han evt gift med? Eller ble han kanskje værende i Ås?

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke særlig hjelp akkurat nå, men kommer han til Christiania før 1815, er det stor sjanse for at jeg 'fanger ham opp' i løpet høsten - forutsatt at han har satt spor etter seg i kildematerialet (ikke bare kirkebøkene).Å lete etter ham i folketellingen 1815 uten bosted, er foreløpig for tidkrevende, men der har du jo en mulighet.Kan jeg spørre om hva du bygger Christiania/Aker/Nittedal-antagelsen på ? Finnes det noe om ham etter 01.02.1801 ?Forhåpentligvis kan andre hjelpe innen den tid.

Gjest Geir Thorud

Jeg bør nok presisere problemstillingen.Hans Christiansen hadde en uekte sønn Christen f 29 sept 1811 med Johanne Tostensdatter fra Kikkut i Enebakk. Ved Christens dåp i Enebakk oppgis at Hans og Johanne ved 'unfangelsen' hadde vært i tjeneste hos kjøpmann Stephensen(?) i Christiania. H og J giftet seg i Akershus slottskirke 12 apr 1815 og Johanne (og muligens Hans - avh av hvordan tekst i kirkeboken skal tolkes) bodde da på Grønland. Senere levde de (bla?) på Nordtvedt og Kalbakken i Aker (finnes i 1832-4x FT i Aker), og fikk bla. 18 mars 1820 min tipp-oldemor Sørine, gift til Skøyen i Nittedal.Problemet er å finne Hans Christiansens opphav, født 1782-84 (begr 9 juli 1844 Nittedal). Det er 5 med dette navn/ca-alder i Akershus (satser på Akershus i første omgang) i 1801 FT, bla han i Ås, og jeg har allerede utelukket en på Nesodden.Helsa tillater ikke arkivbesøk, ellers hadde jeg gravd i 1815 FT, men jeg kikket så vidt på den i fjor og tror ikke den sier noe om fødested??

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig at 1815-tellingen ikke gir opplysninger om fødested.I det hos meg uregistrerte materialet har jeg paret gift, adresse Lachegaden i Aker, har skrevet at han var dræng hos Thoresen i Grændsen, senere (1820) gjestgiver på Kaldbakken, Aker. Dette er materiale jeg ikke har registrert ennå (fordi det ikke er kontrollert) - skal se litt nærmere på hva jeg har, kildene har jeg helt sikkert notert.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.