Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Roald Hjelmeland

[#22187] Teatergaten 11/13 i Bergen.

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

Jeg har i min base en person som døde i 1959 og ifølge Digitalarkivets Døde i Bergen 1912-1972, så hadde denne personen adressen Teatergaten 11/13. Jeg har til nå trodd at det var de to eldre bergenshusene som ligger rett bak teateret, det røde og det gule huset med nr. 11 og 13. Jeg gjorde et søk i Døde i Bergen 1912-1972 på adressen Teatergaten og fikk opp 179 treff på Teatergaten 11/13. Det forteller meg at denne adressen må ha hatt en annen tilknytting enn den har nå. Det må enten ha vært et gamlehjem eller et sykehus av noe slag og at det må ha blitt ble revet en gang etter 1959. Jeg har sjekket i byleksikonet men det ga meg ikke noe svar. Regner med at et spørsmål her vil gi meg svar. På forhånd takk. Mvh R. Hjelmeland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Teatergaten har fått endret sine gatenumre. Engensenteret (fra 1992) har i dag adresse Håkonsgaten 1 og Teatergaten 41/43 (tidligere Teatergaten 11/13/15), og ligger på grunnen til det som gjennom flere hundre år har vært brukt til ulike sykehus og sykehjem. Her lå 'det gamle sykehus' fra 1754, og dollhuset fra 1762. I den perioden spørsmålet gjelder lå det et sykehjem i dette kvartalet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.