Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22241] Skifter fra Vestfold 1800-tallet (og før)

Recommended Posts

Gjest Johna Fredrik Bockelie

Jeg holder på å transkribere flere skifter fra Tjøme for tiden, men har en del problemer med både å tolke enkelte formuleringer og ikke minst innholdslister fra husene. Finnes det lagt ut på nett eller tilgjengelig på annen måte transkiberte skifter fra ca. 1800- 1850 som jeg kunne ha å støtt meg til? Det er mange ukjente gjenstander beskrevet. Spørsmål 2:Finnes det tilgjengelige oversikter over skifer fra Nøtterø og Tjøme før 1820-årene?

Gjest Ketil Firing Hanssen

Svar spørsmål 2:Tjøme lå i Sandeherred tinglag under Larvik sorenskriveri. Skifteregister 1813-1877 (inkl. Sandeherred 1813-1843) finner du hos RHD:[url="http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.html>http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.htmlNøtterøy ligger under Søndre Jarlsberg Sorenskriveri. Register 1828-1846 finnes hos RHD. Register 1700-1837 finnes på mikrofilm HF-2287.mvh Ketil Firing Hanssen,

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Ketil. Jeg kjenner til og har brukt dine Vestfoldslekt referanser med stort hell og med glede i lang tid. De skifter jeg nå arbeider med fikk jeg frem via oversiktene som er lagt ut på Vetsfoldslekt og fra RHD. Registeret 1700-1837 som du refererer til gjelder vel kun Nøtterø? mvh Fredrik

Gjest Ketil Firing Hanssen

Skifteregisteret i mikrofilm HF2287 dekker hele søndre del av Søndre Jarlsberg (søndre del = Nøtterøy, Sem, Stokke, Andebu, Ramnes, Borre, Åsgårdstrand) for perioden 1700-1841. For noen perioder er også nordre distrikt med. Det er flere lakuner i skiftematerialet, bl. a. 1717-24, 1727-29 og 1767-77.Se for øvrig Lenke

Gjest Kari Thingvold

Hvis du har mulighet til å scanne inn de formuleringene og de delene av innholdslistene som du har problemer med, kan jeg prøve å hjelpe deg. Min e-postadresse finner du i Digitalpensjonatet.Hvis du legger ut de konkrete problemene her er det sikkert mange andre som også vil hjelpe deg. Å tolke skifter er ikke alltid like enkelt. På 1800-tallet var det ofte en blanding av latinske og gotiske bokstaver som kan være vanskeligere å tyde enn ren gotisk skrft.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.