Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Meek

[#22360] Tyfus i Begen?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Meek

Hei Er det noen som vet om det var en tyfus epidemi i Bergen rundt 1894-1895? I så fall finnes det et register over folk som døde pga. dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Flekktyfus fantes vel i Norge til ut på 1800-tallet, men jeg kjenner ikke til noen epidemi ved århundreskiftet. Den var svært utbredt under flere kriger, også napoleons-krigene, Krim-krigen og første verdens-krig. Nervefeber (tyfoid feber) er jeg ikke like sikker på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexander Lange

Vet at det var enkelte lokale tilfeller av tyfusutbrudd rundt århundreskiftet - blant annet i militærforlegningen i Fredrikstad i 1900. Porsgrunn hadde også enkelte tilfeller pga infisert drikkevann.Derfor ikke umulig at det var lokale utbrudd så seint som ved århundreskiftet, selv om jeg ikke kjenner til om dette var tilfellet i Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Bergen byarkiv har arkivet etter Sunnhetskommisjonen/Helserådet i Bergen. Der er det bl.a. epidemiprotokoller, og den eldste dekker årene 1891-1906. Kirkebøkene gir opplysninger om oppgitte dødsårsaker på 1890-tallet, og skulle kunne gi svar på hva man trodde en person var død av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.