Gå til innhold
Arkivverket

[#22360] Tyfus i Begen?


Gjest Bjørn Meek
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Meek

Hei Er det noen som vet om det var en tyfus epidemi i Bergen rundt 1894-1895? I så fall finnes det et register over folk som døde pga. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Flekktyfus fantes vel i Norge til ut på 1800-tallet, men jeg kjenner ikke til noen epidemi ved århundreskiftet. Den var svært utbredt under flere kriger, også napoleons-krigene, Krim-krigen og første verdens-krig. Nervefeber (tyfoid feber) er jeg ikke like sikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Vet at det var enkelte lokale tilfeller av tyfusutbrudd rundt århundreskiftet - blant annet i militærforlegningen i Fredrikstad i 1900. Porsgrunn hadde også enkelte tilfeller pga infisert drikkevann.Derfor ikke umulig at det var lokale utbrudd så seint som ved århundreskiftet, selv om jeg ikke kjenner til om dette var tilfellet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bergen byarkiv har arkivet etter Sunnhetskommisjonen/Helserådet i Bergen. Der er det bl.a. epidemiprotokoller, og den eldste dekker årene 1891-1906. Kirkebøkene gir opplysninger om oppgitte dødsårsaker på 1890-tallet, og skulle kunne gi svar på hva man trodde en person var død av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.