Gå til innhold
Arkivverket

[#22368] Klassifisere kilder


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har begynt å innse viktigheten av å føre kilder. Jeg lurer på hva det innebærer : primær og sekundær. Feks. om kilden er digital arkivet, er den da sekundær eller hva ? Eller feks. kirkebøker, bygdebøker eller hva med family search ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det som er primærkilder er det som er skrevet i den tiden det hendte, og det kan f.eks. være kirkebøker, arveskifter og pantebøker. Sekundærkilder er noe som er nedskrevet en stund etter at ting skjedde, og det kan f.eks. være bygdebøker. En sekundærkilde er f.eks. når noen har lest kirkebøker o.a. og skrevet opplysninger inn i f.eks. Digitalarkiv og Family Search. Da er det et mellomledd som har tolket og skrevet av, mens primærkilden er noe man leser direkte(som kan være mikrofilmet). Vet ikke om det hele ble noe klarere?Selv har jeg også etterhvert innsett viktigheten av å skrive ned kilder, men jeg har ikke lagt så mye vekt på å klassifisere kildene i primærkilder og sekundærkilder når jeg fører det inn i programmet(Brothers Keeper). Det meste av det jeg har i slektsprogrammet er fra kirkebøker og noe fra bygdebøker og skifter utgitt i bokform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.