Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22370] Carl Nielsen og Marte Olsdtr på Krakhellenes

Recommended Posts

Gjest Trond Torstensen

I følge Solundbøkene (Krakhella er i Solund) var det en Karl Nilsson Krakken, f 1809 som var plassmann i Krakhella. Han var gm Pernille Halvardsdtr, skreven tjener. De hadde 4 barn, Halfri, Helene og Nille. Det var skifte etter Pernille i 1839, hun døde i barselseng. Karl Nilsson giftet seg igjen i 1840 med jente Marthe Olsdtr fra Indre Torvund. De har to barn, Peder f 1840. G 1864 med Marthe Olsdtr Høyvik (Vatsvik i Gulen), og Ola f 1842. Marthe døde i 1874, Karl i 1888.

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk Trond. Jeg har lett endel her, men stadig stoppet opp uten å komme videre. Jeg kjente ikke til hvor Marthe Olsdtr kom fra, men nå har jeg klart å lokalisere forfedrene hennes.Jeg visste at Karl var gift to ganger, men sliter fremdeles med å plassere foreldrene hans. Aktuelle kandidater kan være Nils Carlsen og Halfri Johannesdtr. De ble gift i 1809 og Nils var fra Krakken. Men jeg mangler linken til Carl. Mvh Roald

Gjest Trond Torstensen

Jeg kan heller ikke umiddelbart se hvor Karl kommer fra. I Solundbøkene er som sagt Karl først gift med Pernille Halvardsdtr. Hennes far var Halvard Pederson Krakken (denne linjen kan jeg følge tilbake til Henrik Jakobsen Krakken som var 32 år i 1701 - gnr 21 Krakken, bnr 1. Men det var du vel ikke interessert i?). Pernille giftet seg altså med Karl i 1833 og da står det at han var dreng. Han er også oppført med navnet Krakken så det er vanskelig å se hvor han ellers kan komme fra. Jeg kan heller ikke finne noen Nils på Krakken som kunne vært far til Karl. I FS finner jeg også at Karl og Pernille giftet seg: Lenke. Kanskje du kan sjekke litt nærmere der?

Gjest Roald Sjursen

Hallo Trond. Jeg har vanskelig for å gi slipp på Niels Carlsen og Halfri Johannesdtr i innlegg 3. Jeg antar at dette er den Niels som her vokser opp på Kraken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11428&variabel=0&postnr=2057&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er Halfri Johannesdtr i Krakhelden LenkeDe bodde på Krak(k)en og fikk flere barn der LenkeDe var gift i 1809 (ref FS) Lenke , samme året som Carl Nielsen var fødd.Problemet er å finne linken til Carl Nielsen. Jeg finner ingen i digitalarkivet som kan samsvare med dette. Jeg finner heller ikke Pernille Halvardsdtr sin dåp under Sogn og Fjordane og hun er fødd i 1807 på Krakhellen i henhold til FS. Jeg finner noen som kan være søskene, men de er fødd ca 10-15 år senere.

Gjest Alf Strand

I Bygdebok for Solund finn me følgjande personar i Krakken: Karl Knutson Gil og Magnhild Gregoriusdtr. kom til Krakken som leiglendingar i 1789. Sonen Nils vart fødd 1789 og gifte seg 1808 m. Halfrid Johannesdtr. Krakhella. Dei budde i Krakken som leiglendingar fram til Halfrid d. i 1839. Eldste sonen deira heitte Nils, f. 1809 og gift 1833 m. Pernille Halvardsdtr. Krakhella. Dei budde då som plassfolk i Krakhella. Krakken ligg i den delen av Solund som fram til 1860 høyrde til Askvoll prestegjeld. Seinare låg garden til Hyllestad pr.gjeld. Det kan og henda at folket i Krakhella nytta seg av presten i Askvoll sine tenester t.d. ved dåp. Kanskje dette kan hjelpa deg vidare? Alf

• 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.