Gå til innhold
Arkivverket

[#22402] Gausdal: Eskil/Aschild Olsen og Anne Michelsdatter


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Eskil/Æskild/Aschild Olsen, f 1690-95 og sannsynligvis fra Søndre Solset i Gausdal giftet seg antakelig i 1723, eller litt før, med Anne Michelsdatter (ca 1699-1765, fra Kind i Torpa) .Paret hadde bla barna Ole f ca 1723, Gudbjørg ca 1724, Michel ca 1727, Gudmund ca 1729 og Mogens ca 1734.Eskil kan ved vielsen, eller noe senere fram til 1737, ha bodd på Hole (Øvre Hole)?Hvis noen har tilgang til kirkebøkene for Gausdal hadde jeg vært takknemlig for opplysninger om vielsen og/eller dåpshandlingene for noen av barna. Finnes ikke i Land (Grangard) der familien finnes i 1737, så det er mest sannsynlig at de er viet/døpt i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Geir. Sitter og ser i Skibskaptein Hans Kraabøls optegnelser over slekter og gårder i Gausdal, men finner ikke noen årstall som tilsvarer dine på Ødegaarden (eller Søndre Solset)Det heter forresten Ødegården i dag også, fra mitt barndomshjem så vi Ødegården over dalen.Første årstall som er nevnt i slektsregisteret er 1746 og det gjelder 'pigen Ingeborg Torgersdatter Søndre Solsets' fødselsår, og opptegnelsene går framover til ca. 1820. Som et NB har forfatteren skrevet: Jeg finder at 1670 har Æskil Søndre Solset været Lougrette. Det betyr vel oversatt til dagens norsk lagrettemann. Det var dog en Æskil inne i bildet,men noe tidligere enn det du har nevnt. Lykke til videre. Vennlig hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

hei,Takk skal du ha. Jeg har Kraabølboka i hylla, og har pløyd gjennom den mange ganger uten å finne noe, inntil jeg annetsteds fant ut at Aschild hadde arv tilgode i 'Øygarden i Gudbrandsdalen'.Alt tyder på at Aschild var sønnesønn av Æskild Engebretsen nevnt bla 1670 f ca 1612 og gift med Magnhild, enke etter Ole Rud. Askilds foreldre var antakelig Ole Eskildsen Søndre Solset (skifte 14 okt 1699) og Gudbjør Olsdatter.Jeg var ikke klar over at Søndre Solset heter Ødegården i dag, tolket Kraabøl dithenn at Søndre Solset var det 'offisielle' - men finner jo Ødegården på dagens kart.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Kirkebok for Gausdal, MINI 1, 1693-1728:Ekteskap 19. jun. 1721: Eskild Olsen Ofre (Ovren?) og Anne Michelsdatter. Dåp i Hovedkirken 12. jul 1722 (6 p. Trinitatis): Eskild Ødegaards Ole. Dåp i Hovedkirken 13. mai 1725 (Dom Excaudi): Eskild Aspeslettens Michel. Dåp i Hovedkirken 19. mar 1727: Eskild Aspeslettens Magnild.Kirkebok for Gausdal, MINI 2, 1729-1757:Dåp i Svatsum 24. jun 1729 (Fest. J. Baptist): Askild Aspeslettens Gudmund. Dåp i Hovedkirken 31. jan 1734 (4. p. Epiphae): Askild Holbakkens Mogens.Så kan man diskutere om Eskild Olsen Ofre, Eskild Ødegaard, Eskild Aspesletten og Askild Holbakken er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei,Tusen hjertlig takk!!!! Du har spart med for minst et par dagers arbeid og en halv ischias.Barnas ca fødselsår har jeg fra Vestoppland SHLs tidsskrift 2-92 som gir en del etterslekt i Land. Kilden regner jeg med er Eskilds skifte, men ca datoene for Gudmund og Michel stemmer også med innførsel ved konfirmasjon. Uansett regner jeg med at navna på barna er hentet fra kilder i Land.Holbakken (som i Land må ha blitt til Hole) stemmer bra. Det skal også mye til om Eskild Aspesletten er en annen når han hadde 2 barn med navn som passer i denne søskenflokken i Land. Så kan man gjette på at Eskild kan ha vært i tjeneste på Ovren ved vielsen. Det passer også bra at foreldrene bodde på Ødegaarden etter vielsen.Jeg vet ikke hvor langt jeg skal 'tøye strikken', men kan jeg driste meg til å spørre om du finner Eskild i de 2-3 første årene av kirkeboka, fra 1693 og framover. Han ble begravet 4 mai 1773 i Østsinni (N.Land) og er da oppgitt å være 83 år, dvs f ca 1690 - men det er ikke første gang at alder er for høy ved begravelse, så det kan jo hende han finnes i boka. Det bør vel stå noe alla Ole Solset/Ødegaards Eskild, hvis fornavnet i det hele tatt er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg legger merke til noe som er nokså typisk for kirkebok for Gausdal i begynnelsen av 1700-tallet, nemlig at det ved vielsen står nevnt et gårdsnavn på brudgommen, men ikke på bruden. I svært mange tilfeller betyr det faktisk at det var BRUDEN som kom fra det oppgitte stedet, eller evt. hadde tjent der. Jeg har mange eksempler på dette litt merkelige fenomenet fra min egen slekt i Gausdal.Jeg holder derfor en knapp på at det var Anne Mikkelsdtr. som var fra Ovren, evt. hadde tjent der. Hvem var faddere ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg finner ikke dåpen til Eskild Olsen, han var antakelig født før 1693. Faddere ved dåpen til Ole Eskildsen 12. juli 1722 var: Uleselig, Torger Solberg (antakelig Torger Larsen søndre Solberg (se Kråbølsboka)), Iver Solberg (kanskje Iver Olsen nordre Solberg (Kråbølsboka)), utydelig, fr. Pihl (Joachim Pihl var sokneprest i Gausdal fra 1727 til 1758, før den tid var han kanskje kapellan i sognet), Siri Solberg.22. januar 1696 ble Ole Sørigaard Solbergs Siri døpt i Follebu. Denne Siri kan kanskje være Siri Solset som var fadder i 1722, og hun kan kanskje være søster til Eskild. Solberg (Solbjørg)- gårdene og Solset (Ødegaarden) er nabogårder så det kan være en sammenheng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tidsskriftet som nevnt over oppgir at Eskild i 1737 kjøpte Grandgard i Østsinni av svogeren Hover Michelsen og at Annes (halv)søster Ragndi opprettet en føderådskontrakt med Eskild og Anne og (Ragndi) døde på Grangard 1754. Hover og Ragndi finnes i søskenflokken på Kinn i Torpa så at Anne kom derfra burde være klart, men at hun kan ha tjent på Ovren kan man ikke utelukke - det ser ut til å ha vært en god del 'fobindelser' mellom Gausdal og Torpa.Svein Arnolf har tidligere hjulpet meg med skiftet etter Eskilds far Ole i 1699, der Eskild har en helbror Gudmund. Kanskje han kan være blandt de fadderene som er vanskelige å lese? Hvis det var en søster Siri burde hun være nevnt i det samme skiftet, og det er hun antakelig ikke.Takk til dere begge for meget god hjelp. Når ryggen setter en stopper for å grave i arkivene burde jeg finne meg en annen hobby, men når man først er bitt av basillen så er det ikke greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.