Gå til innhold
Arkivverket

[#22409] Fru Jens Pederson Landa


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg leter etter Jens Pederson Landas kone. Tror dette skal være i Fjelberg, eller i nærheten av Fjelberg.Jens Pedersen og kona fikk en sønn, Peder Jensson Landa, i 1727 som levde til 1799. Jeg har ingen årstall for Jens Pederson, men skulle så klart gjerne ha hatt det. Videre slekt bakover mottas også med takk.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Har sett i bygdebøkene på Landa, både i Kv.herad og Fjelberg. Fann diverre ingen Jens Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Kirkebøkene for Fjelberg begynner år 1739. En Peder Jensen Lande ble konfirmert i 1746. Da han ble gravlagt i 1799 ble det oppgitt at han var 74 år gml. Han ble kalt medhjelper. Når det gjelder alderen, så er den ca. 5 år for høy. Det ser ut til å ha vært vanlig å oppgi for høy alder på den tiden. Det at han ble konfirmert år 1746 indikerer fødselsår rundt 1730. En Jens Pedersen byglet år 1734 et bruk på Landa som en korporal med navn Paul hadde forlatt. År 1735 og 1736 ble han nevnt i skatterestanselister i Fogderegnskapene. År 1741 fikk Jens Pedersen med flere 2 års skattefritak da det hadde vært brann på garden. Peder Jensen kan ha blitt født på en annen gard før familien kom til Landa, kanskje også i et annet prestegjeld. Et eventuelt skifte etter Jens Pedersen kunne kanskje gi et svar på hvor han kom fra og hvem familien var. Jeg tror Landa lå i Skånevik skipreie. Jeg finner ikke Peder Jensen blandt de gifte i Fjelberg. En Jens Pederen Lunde eller Lande ble gravlagt i 1764. Han var 64 år gammel iflg. kirkeboka. Håper dette er til hjelp. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Berit: Det kan godt være at den Jens du har funnet er en etterkommer, men han er i så fall ikke min ane. Min 3xtippoldemor var datter av den Peder Jensen som ble født i 1727, men jeg kjenner ikke til hennes søsken.Til Arne: Takk for de opplysningene du hadde funnet. Den konfirmasjonen i 1746 hadde jeg allerede. Hvor kan en finne et evt. skifte etter Jens Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.