Gå til innhold
Arkivverket

[#22415] Gidsken Margrete Jacobsdatter f. ca 1818 Søndre Bergenhus amt.


Gjest Solveig Sund
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

I april 1839 kommer pike Gidsken Margrethe 22 år og dreng Christian Dahl 16 år fra Bergen til Hamnes i Alstahug, Nordland. Da Gidsken gifter seg oppgir hun at hun er født i søndre Bergenshus amt. og faren heter Jacob Erichsen Jeg finner en corporal Jacob Erichsen Wedset og Susanna Amundsdatter Taqvam som får en datter Gjerken Margrethe f.25.juni 1817, døpt i Korskirken 6.juli. Det jeg lurer på kan Gidsken være Gjerken. Og er det noen som vet hvem Christian Dahl er. Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Takk skal dere ha. Første gang jeg fant Gidsken og mannen Andreas Samuelsen (tippoldeforeldrene mine) var på folketellinga 1865. 1.1839 Da Gidsken kommer til Hamnes i Alstahaug er det ikke skrevet etternavn 2.1850 Da hun får sønnen Johan Samuel heter hun Johannesdatter 3.1852 da de gifter seg heter hun Jacobsdatter og faren Jacob Erichsen 4.1853 Da dattera Anna Jacobia blir døpt heter hun Jacobsdatter 5.1856 da min oldemor Antonette blir døpt heter hun Johannesdatter 6.1865 folketellinga Johannesdatter 7.1875 folketellinga Jacobsdatter 8.1876 da hun flytter herfra til Borge i Lofoten og da hun kommer frem heter hun Jacobsdatter. Har ikke funnet henne død enda så jeg er litt spent hva hun heter da. Men jeg har gått ut fra at Jacobsdatter er rett ettersom det er det som står da hun gifter seg. De måtte vel ha noen attest av noe slag regner jeg med. Men Gidsken og Andreas har hatt en tendens til å gjemme seg for meg, Andreas er like vanskelig å finne han også. Hilse Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen! Det forrige innlegget mitt ble veldig kompakt skulle ikke være slik, men jeg kommer meg vel etter vert. Må vel gå an å finne hva Gidsken het da hun reiste fra Bergen. Til Alstahaug kom hun sammen med Christian Dahl 16 år, der var også en dame til som skulle til Trena i Nordland. Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.