Gå til innhold
Arkivverket

[#22418] Lunden; Snertingdal, Oppland


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Amund Pedersen (Kind) giftet seg med Berte Håvelsdatter i 1782 og ble stamfar til den nye slekten på Søndre Kind i Torpa.Jeg vet ikke når han var født, men Berte var født 1761Han skal ha vært fra Lunden i Snertingdal. (Beslektet tema?? 22408)Opplysninger mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tor :)Jeg har notert følgende:Amund Pdersen dpt. 1744 Lunden (Snertingdal,Biri) Gårdbruker S.Kinn i Torpa.Amund var sønn av Peder Jensen Lunden dpt.1713 - d. 1756 - grl.Øvre krk. 15.februar 1756, og Berte Andersdatter Ambjør dpt. 1718.(Peder Jensen Lunden var sønn av Jens Olsen Lunden og Kari Eriksdatter Lønnum. Gift 30.september 1739. Hans 2 ekteskap.)(Berte Andersdatter Ambjør var datter av Anders Henriksen Ambjør og Siri Torkildsdatter Råum.)Om Berte har jeg ikke så mye, men har notert at hun var fra Felde i Torpa.Håper dette var til hjelp for deg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det var en rask respons!Jovisst hjelper det. På Berte Håvelsdatter har jeg langt tilbake.Hjertelig takk!tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Tor :)Flere opplysninger om Berte kunne jeg godt ha tenkt meg ved anledning.Berte og Peder ble som sagt gift 30.september 1739. Forlovere var: Egedius Lunden og Hans Ekern. (De ble forlovet 7.juli 1737)Peder var 1 gang gift med Gunhild Jonsdatter Ekern f.1704 - bgr. 21.januar 1734. De var beslektet i tredje ledd.Forfedrene til Kari Eriksdatter Lønnum:Foreldre:Erik Olsen Lønnum f.1685 - d. 18 desember 1768 Marte Haavelsdatter Gaarder f.ca 1653 - d.e 1718.Besteforeldre:Oluf (Ole) Lauritsen Lønnum f.omkr.1604-d.e 1680 NN Thollefsdatter Kvisgård d.1659Haavel Johannessen Gaarder f.ca 1615 Kirsti Eriksdatter Dæli(n) d. 1693Oldeforeldre:Laurits Tollefsen Markeng ??Tollef Anstensen Kvisgård f. 1580 Anne Dagfinsdatter Hasli f. 1590Johannes Jensen Landaasen Ingeborg Haavelsdtr. GaarderErik Ellingsen Dæli(n) f.ca 1584 Gjøran Amundsdatter.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxJeg tror det var Berte jeg fant som dpt. i Gaarder 2 advent 1762. Foreldrene var Hovel Hansen og Anne Hansdtr.FældeDisse fant jeg også som foreldre til disse barna: Hans 1754, Sivert 1756,Johannes 1758, Berte 1760.Hovel og Anne fant jeg gift 18.juni 1753.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rigmor;Takk igjen!Her er kopi fra en RTF-fil på Berte's anerBerte Haavelsdatte's aner1. Berte Hovelsdatter, f. 1761. Hun giftet seg med Amund Pedersen Kind, gift 1782 i Kilde:Felde-slekten, Per Braastad.Foreldre2. Håvel Hansen Røberg (fra Øsrsinni), f. 1724, d. 1773. Han giftet seg med Anne Hansdatter Felde, gift ca. 1753.3. Anne Hansdatter Felde, f. 1733, d. 1802.Besteforeldre4. Hans Gudbrandsen Røberg, f. 1675, d. 1762. Han giftet seg med Berthe Johansdatter Gårder (Østsinni).5. Berthe Johansdatter Gårder (Østsinni), f. ca 1695.6. Hans Olsen Grøtåsen, f. ca. 1690, d. 1777. Han giftet seg med Abigael Syversdatter Felde, gift 1724.7. Abigael Syversdatter Felde, f. antatt ca 1700, d. 1781.Oldeforeldre12. Ole Torgersen Grøtåsen, f. ca 1664. Han giftet seg med Ingeborg Eriksdatter.13. Ingeborg Eriksdatter, f. ca. 1662.14. Syver Jonsen (Ulven fra Brøttum) Felde, f. c. 1667, d. 1742 på Felde. Han giftet seg med ?.15. ?.Tippoldeforeldre28. Jon Syversen Ulven (Brøttum), f. 1652. Han giftet seg med Anne Syiulsdatter Erstad (Torpa).29. Anne Syiulsdatter Erstad (Torpa).Tipptippoldeforeldre56. Syver Jonsen Ulven. Han giftet seg med Mari Endresdatter Braastad.57. Mari Endresdatter Braastad, f. 1613.3. tipp-oldeforeldre114. Endre Knutsen Braastad (Vardal), f. før 1596 i (nevnt som lensmann E.Gryte i 1616), d. før 1644. Han giftet seg med (2) Ragnhild Haldorsdatter (Håvardsd.?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Peder Jensen Lunden og Berte (Berit) Andersdatter Ambjørg hadde i tillegg til Amund (1744) også barna Jens 1740, Anders 1742 (g. Marit Hansdatter Brenner), Ole 1750 og Marthe 1753? (g. Gudbrand Grøterud). Anders' sønn Peder fikk sønnen Ole (yngstemann) i 1807. Ole kjøpte i 1836 gården Krageberg i Biri av Kari Evensdatter Bratberg (som var enke etter Even Findboesen Krageberg). Ole's tippoldebarn Ola driver Krageberg idag. Even's mor Anne Eriksdatter Ambjør var niese (søsterdatter) av Peder Jensen Lundens kone Berit Andersdatter Ambjør, og samtidig niese (brordatter) av Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at anerekken er etter Per Braastad's arbeider. Jeg harbare i unntakstilfelle sjekket opp mot originalkildene, men P.B. er kjent for å utføre et seriøst og grundig arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.