Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22437] Kvernengen og Karset; Vang Hedmark

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Hans Andersen 1818 -1881, gift 1848 med Kari Hansdatter Karset fra Vang. Disse endte opp på Dahl; Biri, Oppland.Spørsmål 1: Hans' foreldre var Anders Nilsen Kvernengen og Elie Knutsdatter. Mer vet jeg ikke om dem - heller ikke deres aner.Spørsmål 2: Jeg stanger hodet i veggen også når det gjelder Kari........

Gjest Tor Rustad

Jan; Takker og bukker!!Sammenholdt med opplysninger jeg akkurat nå har fått over telefon fra en Hedmarking skal jeg sortere - notere - fordøye alt sammen!Forøvrig om du har interesse av det har jeg mye på Hans Andersen og Kari Hansdatter 'Dahl's' etterslekt.

Gjest Tor Rustad

Jan;jeg håper du ikke oppfatter meg som uhøflig; men hvor mye 'hold' er det i anetavlen fra før 1600-tallet?Jeg har ikke noe imot 'fine' aner; men som legmann er jeg skeptisk og har små - om noen mulighet til å vurdere gehalten.Jeg har observert at det her i forumet har vært flere temaer om emnet; noen linjer er 'bevist' mens mange er plukket fra hverandre.Det er godt mulig at linjene fra de av mine aner som er nevnt i innledningsspørsmålet og tilbake til gamle bygdekonger - og konger er 'opplagte' for fagfolk.Om så - ha meg unnskyldt for skepsisen min.

Gjest Tor Rustad

...og jeg ser av Per's hjemmeside at han har de samme betenkelighete som jeg anfører.Jeg er i hvert fall glad for at jeg nå kan hekte på mange 'tipp'er' som jeg om ønskelig kan kontrollere opp mot originalkildene.De usikre lar jeg forbli i historiens tåke!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.