Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Vidar Pedersen

[#22452] Karen Martea Olsdatter f.1834, Nes på Romerike

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

Jeg søker opplysninger om min tippoldemor (Karen) Martea Olsdatter f. 18.10.1834, Nes på Romerike. Hun var gift med Gunder Tostensen f. 09.07.1831. Han var fra Midtre Slåstadbråten i Sør-Odal. Jeg finner Karen Martea i FT1865 og FT1900, men skulle gjerne vite mer om hennes opphav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Hvor har du funnet henne i 1865 og 1900 da? Det er fint om du legger lenke, slik at vi andre slipper å lete etter det du alt har funnet! Kopier inn linkene her, så blir det kjempelett for oss! :) Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Brede

Hei!I Nes bygdebok - bind IV - side 589 finner jeg Gunder Thorstensen f.ca. 1831 i Sør-Odal og Karen Marthea Olsdatter f.ca. 1834. Dessverre finnes ikke flere opplysninger om opphavet til disse to. Men dersom du ikke har sett det, finnes det på denne siden et bilde av Gunder og Marthea.Bygdebøkene fås kjøpt hos Opaker på Årnes for 200,- pr. bind.Odd Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Jeg bringer denne saken fram på nytt. På FS har jeg i tillegg funnet at Gunner og Karin Marthea (som de er kalt der) giftet seg i Nes 24. juli 1864. Har noen tilgang for kirkebøkene for Årnes og/eller Nes kirker og kan finne Karen Marteas fødsel i 1834 og deres ekteskapsinngåelse i 1864 for å se om det står noe om hvor Karen Martea er født? Gunder (Gunner) sine aner har jeg rimelig kontroll over. Takk til deg Odd, - jeg har de aktuelle bygdebøkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila S. Hynne

Hei VidarJeg har sett i gjennom fødte piker i Nes fra 1830-1840 (kirkebokavskrifter)Der finner jeg to piker med navnet Karen Mathea og med far Ole.1: F. 8/5 1836 Karen Mathea døpt 29/5 1836. Foreldre: Ole Gudmundsen Udnæseie og Mari Christophersdatter. Står om Ole på s. 672 bind 5 Nes bygdebok (nesten nederst)2: F.7/9 1836 Karen Mathea døpt 23/10 1836. Foreldre: Ole Andreassen Grøndalen og Anne Olsdatter. Står om Ole på s. 323 bind 5 Nes bygdebok (nesten nederst)Bygdeboken gir ikke noe svar på hva som skjedde med disse to jentene dessverre.Viede i Nes for 1864 har jeg ikke tilgang på, men det må vel nesten sjekkes opp for å få tak på hennes fars navn. Håper noen har tilgang til dem og kan hjelpe deg.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Vielse Gunner og Karen Marthea i 1864.Nes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 11/18 Vielse nr.9, s.297.Vielse 24/7 1864.Ungkl. Gunner Torstensen, Brudgoms føde og opholdssted: Faldet, 33 aar, Far: Torsten Arnesen Faldet. Pige Karen Marthea Olsdatter, Fødested: Ouli - Eie, 27 aar, Far: Ole Andreasen(?Andersen)Ouli-Eie.Forlovere: Hans Iversen Fjøkl?? og Nls Monsen/Hansen ibid. Lysning: 3, 10 og 17 april. Begge Vaksinert. Anm.: Attest fra brudg.forevist indført Ministerialbogen Folio 360 af Chr. Bruun.Det må være innført i en annen bok - i denne er det dødfødte på den siden.Ettersom han skal være født i Odalen er jeg usikker på om det er rett innført føde og oppholdssted på Gunner - det heter Faldet i Nes også!!Da blir den eneste som passer av døpte med dette navnet på faren: Karen Marthea f.7/9 1836 som Laila henviser til.Link tilkirkebøker for Nes Romerike: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htmLink for FT1865 virker ikke i ditt innlegg.Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hjertelig takk til Laila og Lillian. Dette er et problem jeg har jobbet med i lengre tid, - et problem som nå ser ut til å være løst takket være dere.Det er nok riktig at Gunner (Gunder) oppholdt seg i Faldet i Nes ved giftemålet, men han kommer fra Slåstad i Sør-Odal.Laila, står det fødselsår på Ole Andersen ved Karen Martheas dåp? Jeg finner en Ole f. 1801 i Grøndalen på side 313 i Nes bygdebok bind 5. Har funnet han i lenken du viser til Lilian som døpt i Udnes 26.04.1801.Nå beveger jeg meg strengt tatt inn på nytt tema, men vil bare søke å få bekreftet at jeg er på rett spor.Igjen takk til dere begge. Dette var en meget gledelig 'oppdagelse'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det står ikke noe mere i dåpen til Karen Marthea enn det som står i linken til de registrerte kirkebøkene for Nes, men jeg skriver opp direkte fra Microfishkort til deg med kildehenvisning om du noen gang vil sjekke selv - det er jo ofte lønnsomt - synes jeg selv ihvertfall.Nes Mini I 6 1833- 1845 Kort 4/14 dåp nr.55b, s.89.Karen Marthea f.7/9, dpt.: 25/9 1836. Ægte. Ole Andreassen Grøndalen og Anne Olsdatter. Faddere: Inger Grøndalen, Andrea Olsd.ibid, Anne And. Ouli, Em(b)rik Ander ibid, Gudmund Øvren.Det blir ikke helt de samme navnene for meg som det er på den fila du fikk, men - Børger står det definitivt ikke - det står Inger- evt: Ingar. Det står heller ikke Engebret - det står helt tydelig Em(b)rik. Opptil deg selv hva du vil bruke!!Jeg ser under Grøndalen s.313 i Bind V og ser navnet Børger - men står det Børger som Fadder der jeg har satt Inger - ja, da tror jeg at jeg skal slutte å lese Kirkebøker!!Mener du at den Ole Født 1801 skal være faren til Karen Marthea? Han står som Ole Andreassen i hennes dåp altså! Har du funnet vielsen til Ole og Anne? Mest sannsynlig ikke!Finner dem gift 15/9 1834 i den lenken jeg ga deg,men her kommer orginalen - han er født i 1810.Nes Mini I 5 1815 - 1833 Kort 7/10 vielse nr. 30, s.469.Ole Andreasen, Ungkarl 24 aar, født 1810 28/12 fra Oulie i Udenæs. Ane Olsd. Grøndalen i Udenæs. 19 aar, Vid i Tilgagnslisten 644. Forlovere: Amund Hansen Grøndahlen og Borger/Børger Andersen Grøndahlen. Vielsesdatoen: den 16 October, 3S. af Tref.??, den 16 Januar 1835(må være skjedd noe her) Næs Hovedkirke. Anm.: den 15 Sept. 1834.Den dåpen på DENNE Ole finner jeg ikke i farten - mye av teksten er nesten umulig å tyde - ihvertfall datoer. Skal se litt mere på det i morgen !!Om du mener faren til Anne Olsdatter så må han være født før 1800 da Anne er født ca. 1815 etter oppgitt alder i Vielsen.Så da jeg leser ditt siste Innlegg så er det vel Ole Andreassen du er ute etter?Har du funnet dem på FT1865 - Ole og Anne?Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Vidar.Side 339 i Bind V under Vestre Auli finner du din Ole Andreassen f.1809 står det der da! Det står imidlertid at han giftet seg i 1834 med Anne Olsd. Grøndalen. Foreldre Andreas Fredriksen og Mari Jonsdatter. Les sjøl!! Det står 'Kjempemye' om den familien der - om en bror også!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen. Etter å ha lest at Ole Andreassen skulle være født i 1809 i Bygdeboka ser jeg etter og da er det rett - her er dåpen som den siste før inføringen begynner på nytt år 1810.Nes Mini I 4 1781 - 1816 Kort 6/7 dåpsnr. og sidenr. ikke leselig.Andreas Fridriks. og Mari Jensd. Oulie i Udenæs. Ole. Kan svakt se at det står en dato, men tror det er dåpsdato: 28/12 - kanskje 21/12 som fødselsdato.Jeg ser på de andre og det er ca. en uke fra født til døpt - mere kan jeg ikke få ut av denne fotograferingen - mulig det kan leses i orginal kirkebok av papir. Dåpsvidner: Prest Brøter? og H., Mads Fridriks. Grøn??dahla??/dokka med Kone, Hans Guldbr.?? Oulie.God Natt!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Her er FT1801 og den sier Anders,men dette er jo også en sekundær kilde og alt annet stemmer jo: LenkeNå må du videre til Aurskog/Uhrskog for å finne disse foreldrene viet,døpt osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian! Utrolig hva du greier å trylle fram på kort tid. Hjertlig takk for all velvillig bistand. Ja, jeg var nok på villspor mht. Ole Andreassen. Jeg fant også vielsen til Ole og Anne i lenken du sendte tidligere (kirkebokavskriftene) og der går det klart fram at det er Anne som kommer fra Grøndalen, mens Ole kommer fra Auli. Det var nok feilskriving av etternavnet (Andersen) på side 323 i NB5 som villedet meg.Anne står forresten beskrevet på side 319 født 1815 av foreldrene Ole Eriksen fra Sandnes i Blaker og Kari Arnesdatter fra Kjustad i Fet.Dette var spennende så det er ikke lett å rive seg løs og krype til køys. God natt til deg også!Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det siste du skriver med å ikke klare å rive seg løs - DEN støtter jeg 100 %.Kan se mere på dette i morgen kveld om du ønsker!?Blir det 'SOL' i morgen må jeg vel trå til å få litt 'Dagslys' i øynene også!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.