Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tor Rustad

[#22557] Gyrd Ingjaldson O. Aner og etterslekt?

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg har registrert at denne mannen har vært debattert her: LenkeSpørsmålet mitt er: Jeg har høyst usikre kilder på hans aner tilbake til kongerekken. Hva vites sikkert her (Selvsagt er det 'morsomt' med slike aner - men de må være så sikre at selv historikere tør nevne dem...)Og hva med hans etterslekt? Er det forbindelse til den 'yngre' slekten på O? (Michel Johannesen O 1683-1732) eller andre steder på Hedemarken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Fjogstad

Det 'morsomme' med slike aner er vel også at det medfører en øket egeninnsikt i historien generelt. Historikere har ikke alltid hatt rett - eller har rett - de kan faktisk ofte innebære at det kan være noe mer vanskelig å få sannheten - hvis den finnes - på plass.Mvh Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Rustad

Riktig; jeg satte morsomt i anførselstegn nettopp fordi en legmann som meg da lettere fatter interesse for å lese historie.Den samme virkningen får en når en finner en kjeltring som ane - det er ofte skrevet endel om dem; jeg synes det er 'morsomt' å ha en morder blant mine aner! (en annen sak er vel at en kanskje kan finne både kjeltring og 'fintfolk' i en og samme person.........)Jeg håper at jeg nå har utrykt meg slikt at jeg mener alvor med spørsmålenene mine; det er ikke snobberi men et ønske om spore opp det som kan spores opp.Forøvrig dreier det ene spørsmålet seg mot 'vanlige ' folk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.