Gå til innhold
Arkivverket

[#22595] Nils Nilsen, født i Sandsvær omkring 1843?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Finns det noen med tilgang til kirkebok for Sandsvær som kan slå opp og se om det døpes en Nils Nilsen der omkring 1843? Jeg leter etter en far til et 'uekte' barn som ble født i Lardal i 1870. Hans navn oppgis til Nils Nilsen Bekkevar. I 1865 har de en 23 år gammel tjenestegutt med dette navnet på Otterstad, en nabogård til Bekkevar. Han oppgis født i Sandsvær, og jeg mistenker ham for å være barnefaren. Skulle gjerne vite hvor i Sandsvær han var fra og hva hans foreldre het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om dette er karen .Han kan vel passe i alder og er født i Sandsvær. Fant han på Fam.s. på denne lenken hvis den kommer inn. Lenke inn. Hvis det er rette mann så har du vel også foreldrene her. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Beklager at lenken ikke ble god nok . Her er den mannen jeg lurer på om du søker.Niels Petter Nielsen f. 14 aug 1842, I Sandsvaer, Buskerud. Døpt 13 Nov 1842, Hedenstad, Batch Number C429972,Source Dates 1839-1849, Film nr. 124112, Hedenstad, Den Norske Kirke. Father; Niels Cornelius Nilsen og Mother : Anne Kristine Hansdr. Hilsen Gunn Huglen. Kirkebøkene har jeg dessverre ikke tilgang til. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg fant to søsken til Nils Petter Nielsen, Anders Nielsen døpt 30 aug 1836 , Hedenstad, Sandsvær, og Anne Sophie Nilsen døpt 11 jul 1840. ( På Fam.s. foreldre-søk) Litt flere navn å slå opp hvis noen har tilgang til kirkebøkene. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for dine innlegg, Gunn! Det er meget mulig du har funnet fram til den rette Nils Nilsen og hans foreldre. Siden det ikke finnes noen Nils Nilsen av passende alder i Sandsvær i FT 1865, og bare en i Lardal med Sandsvær som fødested, er det i det minste ikke usannsynlig at Nils Nilsen på Otterstad i Lardal i 1865 er identisk med han du fant dåpen til i Hedenstad sogn i Sandsvær i 1842. Det hadde kanskje vært greit om hans konfirmasjon også kunne finnes, for å få bekreftet at han vokste opp, men det er det nok bare kirkeboken som kan svare på.Jeg har nå funnet Nils Nilsen og hans foreldre i bygdebok for Sandsvær, bind 7, side 329. Foreldrene giftet seg i 1837 og de bodde på Nedre Tveita under gårdsnummer 111. Faren, Nils Cornelius Nilsen, er plassmann og snekker. Og det angis at de hadde sønnen Anders, f. 1838, datteren Anna Sofia, f. 1840, og altså sønnen Nils, født 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En liten tilleggsrefleksjon: det er jo tenkelig at det ble født fler enn en eneste Nils Nilsen i Sandsvær i 1842-43. (Kirkeboken vil forhåpentlig kunne gi svar på det). I så fall kan det naturligvis tenkes at den Nils Nilsen som Gunn har funnet fram til ved hjelp av Familysearch, kan ha dødd eller flyttet vekk fra området Sandsvær-Lardal før 1865, og at det er en helt annen Nils Nilsen som tjener på Otterstad dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.