Gå til innhold
Arkivverket

[#22617] Catz/Katz på Røros ca 1700


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det har betydning. Men på søk Synnev Antonidatter 1600 tallet alle land mormonarkivet, er det kun Sogn som kommer opp.Der er det flere med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Til innlegg 99:Bortsett fra sekundære kilder som bygdebøkene for Ålen og Røros er 1701-manntallet den eneste kilden jeg hittil har sett Catz-navnet brukt. For øvrig finner jeg ingen grunn til å betvile Vigerusts uttalelser om at Catz-navnet stammer fra Tyskland. Det høres jo logisk ut, men jeg heller mot at Mogens Larsen er 2.generasjon 'tysker' i Norge, muligens kommet via Vestlandet(?). Larsen er kanskje en fornorsket versjon av det mer tysk-klingende Lauritzen?Så til noe helt annet som jeg kan nevne siden det kom opp i innlegg 98: I forbindelse med 1705-manntallet nevner Eirik Strøm på sin hjemmeside diverse 'leilighetsfunn' av personer knyttet til Røros. I den forbindelse nevnes det at det i Norddal bygdebok finnes ei Lisbet Halvorsdtr. f rundt 1700??? g.m. ein mann på Røraas og har 4 søner og 1 dotter. Det antydes at det kan være hun som gifter seg med Anders Jørgensen Brecken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Magne, Lisbeth Halvorsdatter som det refereres til i Norddal bygdebok, er antakelig den samme som er gift med Ole Olsen Galåen f. ca 1704. Dette fordi Anders Jørgensen Brechen fikk tre sønner og åtte døtre (en sønn og en datter døde). Ole Olsen Galåen fikk imidlertid 7 sønner (4 av disse døde) og 1 datter.Lisbeth Halvorsdatter plasseres i bygdeboken som datter av Halvor Knudsen Linge. I folketellingen i 1701 for Dale Skipreide er Halvor Knudsen Linge (25 år) og hans bror Olle Knudsen Linge (27 år) 'avdragen til Opland'. Jeg er nokså sikker på at dette de samme vi finner igjen i folketellingen på Røros 1701; Halver Knudsen (37 år), 'Fød i Walldalen' og Ole Knudsen (34 år), 'Fød i Waldahl'.Jeg vet ikke hvorfra bygdeboken har opplysningene om at Lisbeth er gift på Røros, og når dette skulle være. Jeg antar i hvert fall at hun er født på Røros. Kanskje er det nevnt i et skifte. Det er også en differanse i alder på Halvor og Ole, men ikke avskrekkende.Jeg har Ole Olsen Galåen og Lisbeth Halvorsdatter som stamfedre for de som senere kaller seg Kirkbak.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Fint at du rettet på min 'vranglære', Jon. Den siden jeg refererte til i mitt forrige innlegg har ganske riktig Ole Olsen Galåen som en annen kandidat til Lisbeth Halvorsdatters mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hehe. Vi kan jo like gjerne prøve oss på den andre Lisbeth Halvorsdatter, gift med Anders Jørgensen Brechen. Jeg tror hun kommer fra Borgos, datter av Halvor Andersen(?) Borgos (ca 1681-1745) og Kirsten Nielsdatter (ca 1673-1759). Lisbeth var kanskje sønnedatter av en tredje Lisbeth Halvorsdatter, død 1732, 78 år.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og HoppHar dere sett denne flotte oppstillingen over personer tilknyttet Røros Bergverk på 1600 tallet? Det er ei kjempelaaaang liste både med manns og kvinnenavn. På hver person har han satt opp all info fra kilder før 1702. Også den kirkeboka vi ikke har sett.Det er bøter,skifter,dåp,giftemål.død,arbeidsavtaler og historiske hendelser.Dere finner det under DIS Norge Historiske kilder. Sørtrøndelag og Røros. Da kommer det opp ei lang ønskeliste. Trykk nederst under Annet.Det er sida til en Bjørn Nyheim.www.bjørnnyheim.com/personer_roros1600t.pdf. ....Virkelig noe for den late som skyr arkiver.(som meg)Her er alt ferdig oppsatt.Pent og ryddig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Helt enig Nina, dette er en veldig god kilde for å finne sammenhenger på slutten av 1600-tallet. Samtidig viser det jo hvor enormt mange mennesker som egentlig var involvert i kobberverket på den tiden. Jeg har brukt denne oversikten endel, i tillegg også J. Prytz': 'Bosettingen i Røraas prestegjeld 1610-1710', og får da med både verksarbeiderne og jordbrukerne.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Tilbake til innlegg 13 - vet vi at Jon Næsse i 1701 har JONSEN som patronymikon? Står det det i kildene eller er det bygdeboka som navngir hans far som Jon?En Jon Iversen Næss er berggesell på Arvedal i 1692. Jon Næsse i 1701 har en sønn Iver. I 1705 skriver Iver seg for Ifver Joensen Næsset. Trenger ikke være noen sammenheng, men...?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Det er flere kilder og arbeidslister inne på nett,men denne er den mest fullstendige.Bare synd selve kirkeboka ikke er lagt ut i sin helhet. Ser at Mons Larsen var fadder før 1700. Skulle likt å visst hvem han var fadder til. Det er to Mons Larsen. Den andre var han med kirkeklokka,Fulset,fra Hedemarken. Men det må vel være en annen.Ser en Ole Kjellsen knekt hos Kristian Wittpott.Han fikk ei datter Ingeborg i 1694 med Gunhild Mogensen. Jeg vet ikke om jeg husker feil,men var slekta Dypdal en del innvolvert i vår slekt Mogensen. Faddere o.l.? En Rasmus Eriksen Dypdal,Nordfjord,knekt død før 1692.Ei datter Anne også født da med Gunhild Olsdatter. Skifte 1694 enke Gunhild Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Ålenboka (den nye) står det Jon Ness(et), muligens fra Næsset i Singsås. Det er vel stor sannsynlighet for at han som er på Arvedal i 1692 og Jon Næsse i 1701 er den samme mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til Nina (109). Jeg tok en rask titt på mine notater fra kirkeboken, og ser at jeg har mistolket innføringen. Det var Mogens Larsens kone Ingeborg som var fadder (Søren Ibsen hadde ikke en kone som het Ingeborg). Det var Nils Nilsen Kviknes datter Gunhild som ble døpt og fadderne var: Sophie Suen Smelters[,] Kirsti Jonsd.[,] Mons Lars Ingeborg[,] Søffren Ibs:[,] Ole Knuds: Mogens hadde muligens en datter Gunhild? I 1692 ble Gunhild Mogensdatters datter Ingeborg døpt. 'at vere besofit af Olle Kiels: som ocsaa self bød fadderne Nemblig Birrit Per Selbiug Anne Fastisd: Birrit hos schotte Per Kields: Jens Ifuers:'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Takk Bjørn, for at vi kan dra nytte av det store arbeidet du har lagt ned i dine oversikter. Er materialet ditt komplett når det gjelder den bevarte kirkeboken på slutten av 1600-tallet?Hvordan skal man tolke 'hos schotte' i den siste siteringen?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for alle innspill. Jeg har sett oversiktene til Bjørn Nyheim, og er enig i at de er veldig nyttige! Har selv sett litt i kirkeboken fra slutten av 1600-tallet, men forstod svært lite av håndskriften. Må nok lære å tyde gotisk skrift bedre før jeg prøver meg på den igjen.Til innlegg 108: Jon, jeg tror ikke Jon Næsse og Jon Jonsen som nevnes i innlegg 13 er samme person. De bodde sannsynlig på to forskjellige nabogårder. Jon Næss hadde sønnen Iver, så det er sannsynlig at dette er samme mann som den Jon Iversen Næss du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ok, jeg var kanskje litt snar til å insinuere noe :-)Hvem var så Jon Jonsen mon tro? I følge den gamle bygdeboka for Ålen hadde han en sønn Jon som kom til Jordsli. Denne sønnen var først gift med Beret Iversdatter Jordsli i 1748, som døde ganske raskt. Giftet seg igjen med Elisabet Endresdatter og fikk mange barn, men de fleste døde små. En datter Kirsti giftet seg med i 1770 med Jokum Ingebrigtsen Nyplass (sønnesønn av Jochum Ingebrigtsen i innlegg 9?).Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for det Bjørn og den fine sida di. Ja jeg lurte også litt på denne Gunhild Mogensdatter. Er det noen som kjenner litt til fadderne? Likeens der Ingeborg Rasmusdatter var fadder. Noen kjente der? Jeg er ikke kjent nok med slektene på Røros til å se om det finns noen inntressante koblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til Jon (112). Jeg har kun et utvalg notater fra den eldste kirkeboken og bare litt av dette er med i den nevnte oversikten. Berit 'hos Schotte' kan muligens sikte til Lars Andersen Skott. Tror ikke Per Kjellsen skal trekkes med her. Berit kan være Berit Antoniusdatter. Tar med et par barnedåper som kan ha interesse: 2. okt. 1692 dpt. Mons Lars: b. Malena. Faddere: Kirsti Jensd: Birrit Antonisd Cornilchen Suensd: Olle Sagmester Knud Michels: 25 søndag etter tr. 1692 dpr. Lars Anders: Schottis b: Antonis. Faddere: Ingebor Andersd Hr Bergmeister Jürgens Maans Lars: Biugmester Siur. 'Dito blef Synnif Antonisd: Introducerit'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Morset

Jeg har ikke vært inne i denne diskusjonen tidligere, men har i lang tid interessert meg for Mogens Larsen Catz' opprinnelse. Mht. fornavn og patronymikon, så kan disse være fornorsket/fordansket. Jeg har merket meg at Prytz opprinnelig var skrevet Prytzer og tenkte at det samme kunne være tilfelle med Catz og tok kontakt med slektsgranskere i en bergverksslekt Katzer i Tsjekkia/Tyskland. De kjente ikke til noen utvandring til Norge/Danmark. Men hva med Nederland? Jeg har regitrert at navnet Catz forkommer i Utrecht-området på 1600-tallet. Og Rørosverket hadde relasjoner til Nederland. Men dette blir spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Det er flere Katz i kirkeboka for Hemmendorf, ikke rette navn, heller ikke rett årstall der (den ligger på nett, hadde jeg kunnet å legge lenke så skulle jeg gjort det) Tror Katz er et vanlig navn i Tyskland. Så her må en ha flaks.Fant Katznavnet da jeg leita etter glasspusterslekter i Tyskland. Der har vi hatt vannvittig flaks og funnet mange, så det er ingen grunn til å gi opp leitinga. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Inger - gjør et forsøk med å lage lenke. Det er egentlig veldig enkelt!1. Start med å lage et svar på mitt innlegg.2. Gå til den sida som du vil lage lenke til3. Gå opp med 'pekeren' til der det står adresse og trykk så en gang med venstre museknapp på denne 'http-adressen' slik at den blir blå.4. Trykk på høyre museknapp, og trykk på nytt på 'kopier'5. Gå tilbake til innlegget og trykk igjen på høyre museknapp, da ser du 'lim inn'6. Trykk på 'lim inn'Gjør et forsøk da vel! Du får jo ikke gjort noe galt uansett.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan gjøres enda enklere:1. Trykk med venstre museknapp på http-adressen, slik at den blir blå2. Trykk ned (samtidig) CTR-tasten og c-tasten for å kopiere3. Trykk (samtidig) CTR-tasten og v-tasten for å lime inn adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Magne Nesvold

Det er lenge siden det vært aktivitet her nå, og i mellomtiden har det ikke (i hvert fall ikke for min del) dukket opp så mye nytt i denne forbindelse.Imidlertid har det i det siste blitt lagt ut en del skannede tinglysningsdokumenter, og der kom jeg tilfeldigvis over en kontrakt mellom Mogens Larsen og hans svigersønn om forsytning for ham og hans hustru, datert Røros 27. nov 1723 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20023&uid=ny&idx_side=-124>Lenke).Jeg trodde først at dette kanskje var en annen Mogens Larsen, men det viser seg nok temmelig sikkert å være 'vår' Mogens. I kontrakten skriver Mogens at han og hustruen er svak av alderdom, og at han har forhørt seg med sine barn om noen av dem kan ta seg av dem. Datteren Berit Mogensdatter var tydeligvis den eneste som hadde mulighet til dette. Det står i den sammenheng at Berit har 'PEDER INGEBRIGTSEN til ækte'.Berit var dermed gift minst én gang før hun giftet seg med Nils Nilsen Haugen. Jeg har ikke undersøkt nærmere hvem denne Peder Ingebrigtsen var, men det er muligens han som blir begravet 6. april 1733 på Røros. Antageligvis er han oppført som malmknegt i folketellingen 1701 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Stefan Jansson

Finns det i Norddal bygdebok opplysninger om Halvor og Ole Knudsen Linges forfedre? Det finns tydligvis to Knud på Linge på 1660-tallet. Halvor og Ols mor skall, ifølge Folketellingen 1701, blivit gift igen med en Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Magne (122):Ditt innlegg har gått meg hus forbi. Interessant funn.En Peder Ingebrigtsen var fadder på Even Selbygs sønn Peder født 1720. Et par år etter har Even Selbyg en sønn Ingebrigt døpt. Derfor har denne Peder Ingebrigtsen interessert meg.Jeg har notert meg fra kirkeboka at Moens Laursen Catz døde 26/3-1726 (begraven og gravfestet 31/3, 76 år og 6 uker gammel(side 171).Til Stefan Jansson (123):Du bør referere til et innlegg her med nummer. Ellers er det vanskelig å se hva du svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan Jansson

Til Astrid (124): Selvfølgelig! Vet noen om det i Norddal bygdebok finnes opplysninger om Halvor og Ole Knudsen Linges (inlegg 103) forfedre? Det finns tydligvis to Knud på Linge på 1660-tallet. Halvor og Ols mor skall, ifølge Folketellingen 1701, blivit gift igen med en Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.