Gå til innhold
Arkivverket

[#22628] Skifte i Sunnfjord 1687-97


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte i Brandsøy prot. 2a side 27 etter Marte Andersdtr. Florøen og i samme protokoll side 102 etter Inger Andersdtr. Florøen.Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i de to skiftene som etterlatte/arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Marite Andersdatter er datert 1. mai 1688, og nevner enkemannen Lars Larsen og barna Lars og Cornelis.Skiftet etter Inger Andersdatter er datert 4. juni 1691 og nevner enkemannen Lars Larsen og som arving avdødes mor Dorete Sindresdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Her kan det se ut som om begge var gift med samme mann.Kanskje Marite og Inger var søsken, og at det siste ekteskapet var barnløst.Kan det være grunnen til at moren arvet henne? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg antar at det dreier seg om samme mann, men dersom Marite og Inger var søstre, skulle barna Lars og Cornelis vært med som arvinger også etter Inger (dersom de var i live i 1691), for siden moren hennes arver har hun vært barnløs. Hennes eventuelle søsken (og dersom de var døde, deres barn) skulle også vært registrert som arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. De kunne altså bare ha vært søsken om begge barna var døde mellom 1688 og 1691.Det er vel kanskje ikke særlig sannsynlig.Dessverre kan jeg ikke se der er noe skifte etter Dorete Sindresdtr.Det kunne muligens ha avklart spørsmålet mitt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.