Gå til innhold
Arkivverket

[#22680] Rasmus Andreas Larsen Brendefur Abelset


Gjest Ivar Fylling
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Fylling

Er det nokon som har skrive opp forfedrene til Rasmus Larsen Brendefur/Abelset, f. Hornindal (ca) 1838?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Eg har det ikkje oppskrive, men i 'Honndalsboka' finn eg flg. under Brendefur, br. nr. 2: 'Lars Eriks. 1782-1878 g. 1826 Brite Ellingsd. Sætren 1799-1846. Han låg ute i krigen 1807-14 og var med i Smålenene. Flink felespelar, spelte fleire gonger for prins Kristian August av Augustenborg og tente mange pengar. Då han kom heim igjen, kjøpte han 1/2 garden for 400 sp.daler.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

-og jeg fant denne søskenflokken i mormonerdatabasen Familysearch.Foreldrene: Lars Eriksen og Brite/Britte Ellingsdatter:Vital Records Index - NorwayErik LARSON BRENDEFUR Gender: M Birth/Christening: 02 Apr 1826 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayIngeborg Karoline LARSDR BRENDEFUR - Gender: F Birth/Christening: 04 Oct 1827 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayElisabet LARSDR BRAENDEFUR Gender: F Birth/Christening: 25 Oct 1829 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayInger Birte LARSDATTER Gender: F Birth/Christening: 23 Oct 1832 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayRasmus Andreas LARSEN Gender: M Birth/Christening: 03 Mar 1837 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayAnne Laurentze LARSDATTER Gender: F Birth/Christening: 07 Mar 1840 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Lars er frå br. nr.1. Faren er Erik Rasmuss. 1754-1816 g. 1778 Ingeborg Larsd. Maurset 1755-1828. Farfar er Rasmus Eriks. 1701-1773 g. 1745 Brite Botolvsd. Solheim 1721-1778. Far til Rasmus er Erik Ols. 1678-1746 g. enke Anne Rasmusd. Eg har røynsle med at både namn og årstal i denne boka kan vere upresise, men kanskje det hjelper eit stykke på vegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra Familysearch IGI:LARS ERIKSEN Male Event(s): Birth: Christening: 04 MAR 1782 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway Parents: Father: ERICH BRENDEFURHer er vel kanskje Brite Ellingsdatter med familien i 1801:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette er vel litt på siden av temaet, men kan kanskje være interessant for noen med tilknytning til Brendefur/Horningdal.Lars Ellingson Brendefur (1827-70) ble plassmann på Rekdal, gift med 'Kusk-Andrina' (faren var kusk). De fikk 5 barn. Etter at Lars drukna gifta Andrina seg med 'han Honndal-Rasmus', Rasmus Larsen Taraldset. Han hadde ei søster Ragnhild som var gift på Rekdal. Far deres var Lars Kirkhorn Taraldset som var sønn til Rasmus Kirkhorn. Mora hette Anne Rasmusdtr Rørhus.Så det ser ut som om det var stor trafikk fra Horningdal og til Møre på den tida, og stor etterslekt ble det og.med vennlig hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Flo

Lars Eriksen Brendefur har jeg bilde av. Det ble tatt av hans sønnesønn, min tippoldefar, Lars Eriksen Brendefur Åsebøstøl, like før han døde. Kan ordne kopi dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Trond, eg vil gjerne ha ein kopi av dette fotoet. Lars Eriksen Brendefur er mormormorfarfar til 3 av mine syskenborn, og eg kunne likt å overraske dei med ein kopi. Dei fleste av den generasjonen er ikkje fotograferte! Epostadressa mi er ivarjf@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.