Gå til innhold
Arkivverket

[#22838] Korrektur: Alder i FT 1801.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg lurer på hvor interessert dere er i å få inn slike korrekturer. Jeg har en person som er oppført som 63 år i 1801. Jeg vet helt sikkert at hun er født i 1748, så det kunne foreligge en tastefeil fra avskriverens side.Et annet spørsmål som interesserer meg: Legger dere ut alle forslag til korrektur, eller er dere selektive?Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er mulig å registrere forslag til rettelser. Og dette vil vi selvsagt gjerne ha inn.Hvordan man skal gå fram er gitt i melding 30. juni:'Digitalarkivet mottar ein del meldingar om feil i databasar. Me har diverre ikkje kapasitet til å retta ein og ein feil, då dette er ein nokså omfattande prosess. Me ber difor om at alle som finn feil i databasane melder om dette via korrekturfunksjonen, som det er lenke til på databasesidene.Framgangsmåten er som følgjer: Trykk på lenka Korrektur på den blå lina når du står på den posten som skal rettast. Talet til venstre for posten kjem då fram som ei lenke. Trykk på denne, og legg inn forslaget til retting i skjemaet som kjem fram. Ver merksam på at dersom det allereie finst eit forslag til retting, vil dette vera markert med initialane til den som har føreslege rettinga.Meldingar om feil som kjem inn til Digitalarkivet på denne måten vert lagra i ein database, som vil verta nytta når me har kapasitet til ein gjennomgang av databasane. Digitalpensjonatgjestane vil få tilsendt forslaga til rettingar for sine databasar når det har kome inn ein del korrekturforslag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg skulle ønske det var lettere å angi at noe trolig er registrert dobbelt. Skjemaet passer ikke helt til det. Bruker man bare merknadsfeltet, må man også korrigere ett av de andre feltene, ellers blir ikke 'rettelsen' godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er godt kjent med fremgangsmåten når det gjelder å legge inn korrektur (beklager, det burde jeg ha sagt i innlegg 1). Når man legger inn korrektur, kan man gå tilbake og finner da skjemaet utfylt, slik man sendte det inn - det forplikter, og man må etter mening ha en skikkelig begrunnelse! Det var det jeg tenkte på, da jeg spurte om dere er 'selektive'.Korrektur på gårdsnavn (jeg har lagt inn en, hvor første bokstav er feil) fomlet jeg litt med. Men fant til slutt ut at man må velge 'Finn gardar'. Det kan også være nyttig å opplyse om, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.